Framtidsveckan

Framtidslabbet bjuder in elever, studerande och lärare i åk 7–9, gymnasier och yrkesläroanstalter att fira framtidens temavecka. Framtidsveckan firas 10–14.3.2025. Välkommen med!

Framtidsveckan erbjuder innehåll för varje skoldag. Bekanta er med innehållet och skapa en Framtidsvecka som passar just ert schema. Ni kan fritt välja enstaka uppgifter eller fördjupa er i framtidstänkande under hela veckans gång.

Veckans tema är framtidsbilder, alltså föreställningar och tankar om hur framtiden skulle kunna se ut. Framtidslabbet samlar in ungdomar framtidsbilder under år 2025. Utgånde från svaren publiceras ett digitalt konstverk Ungas framtidsbild 2025.

Dela gärna bilder eller videor från er framtidsvecka på Instagram och tagga @lastenjanuortensaatio (Barn- och ungdomsstiftelsen). 

Tietoevry stöder insamlingen av framtidsbilder och erbjuder också inspirerande innehåll för veckan. Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne möjliggör den svenskspråkiga verksamheten för Framtidslabbet.

Tietoevry
Stiftelsen Brita Maria Renlunds -logo

Om videon inte syns, kan du se den på YouTube.

Måndag: Framtiden börjar med fantasi

Under lektionen reflekterar eleverna över sina egna föreställningar om framtiden – hur ser de på den, vilka faktorer påverkar den och vad hoppas  depå. Lektionen inleds med en videohälsning från skådespelaren Krista Kosonen, som introducerar ämnet. Därefter gör eleverna en självständig uppgift. Elevernas svar bildar konstverket Ungas framtidsbild 2025, som publiceras i slutet av året. 

Tid: ca 30–45 minuter

Diskussionsuppgift i smågrupper (instruktion för läraren)

Målet är att identifiera både framtidens utmaningar och möjligheter samt reflektera över konkreta åtgärder för att bygga en bättre morgondag.

  1. steg: Dela in klassen i mindre grupper, där en person fungerar som sekreterare. Se till att alla får komma till tals. 
  2. steg: Grupperna listar så många skäl som möjligt till varför framtiden kan vara sämre än nuet. Uppmuntra dem att tänka på miljö, teknologi, samhälle och vardagsliv.
  3. steg: Grupperna reflekterar på samma sätt över varför framtiden kan vara bättre och listar upp så många skäl som möjligt. Vilka positiva förändringar kan ske? Hur kan människors val och innovationer förändra världen? 
  4. steg: Grupperna går igenom sina listor och funderar på hur negativa framtidsscenarier kan förebyggas och positiva förstärkas. Vilka åtgärder kan vi vidta redan nu? Hur kan små individuella val växa till stora förändringar? 
  5. steg: Grupperna presenterar sina viktigaste insikter för hela gruppen. Diskutera tillsammans vad som överraskade och inspirerade. Vad kan vi göra redan idag för en bättre framtid? 

          Övningen hjälper unga att se sig själva som framtidsskapare och förstå att deras tankar och handlingar har betydelse. 

          Tisdag: Man kan lära sig framtidstänkande

          Äventyret i Framtidsbyrån, kapitlen 1 och 2

          Kapitel 1

          Det första kapitlet av Framtidsbyrån tar med eleverna till en hemlig forskningsenhet vars uppdrag är att föreställa sig bättre framtider. Eleverna utforskar framtiden ur sitt eget perspektiv, reflekterar över faktorer som påverkar den och funderar på hur de själva kan bidra till att förändra världen. 

          Kapitlet kan genomföras självständigt online eller under lärarens ledning med hjälp av en färdig lektionsmodell. 

          Tid: minst 45 minuter

          Kapitel 2

          Det andra kapitlet av Framtidsbyrån tar med eleverna djupare in i framtidsforskningens värld. Eleverna bekantar sig med framtidstabellen, som hjälper dem att förstå olika möjliga framtider genom förändringskrafter såsom megatrender, svaga signaler och svarta svanar. Kapitlet lär eleverna att analysera och skapa alternativa framtidsbilder, samt att förstå hur olika faktorer kan påverka världens utveckling. 

          Kapitlet kan genomföras självständigt online eller under lärarens ledning med hjälp av en färdig lektionsmodell. 

          Tehtävän kesto: minst 45 minuter

          Onsdag: Man kan påverka framtiden

          Äventyret i Framtidsbyrån, kapitlen 3 och 4

          Kapitel 3

          I det tredje kapitlet av Framtidsbyrån skapas modiga visioner om framtiden. Hur skulle världen kunna se ut år 2097? Arbetet med att bygga olika framtidsscenarier fortsätter, och eleverna lär sig förstå hur beslut som fattas i nutiden kan forma världen. Under kapitlet skriver eleverna en text till byråns tidning. Kapitlet kan genomföras självständigt online eller under lärarens ledning med hjälp av en färdig lektionsmodell.  

          Tehtävän kesto: minst 45 minuter

          Kapitel 4

          I det sista kapitlet av Framtidsbyrån reflekterar eleverna över hur en hållbar och önskvärd framtid kan byggas. I uppgifterna analyserar de olika framtidsscenarier och tar ställning till påståenden. Genom övningarna får eleverna identifiera sina egna värderingar och förstå deras betydelse för beslutsfattande och framtidsbyggande. 

          Kapitlet kan genomföras självständigt online eller under lärarens ledning med hjälp av en färdig lektionsmodell. 

          Tehtävän kesto: minst 45 minuter

          Torsdag: Framtidens arbetsliv 1

          Vilka alternativa framtider finns det i arbetslivet?

          I uppgiften övar studerande på framtidstänkande genom att skriva upp alternativa framtider för arbetslivet om den bransch de studerar eller är intresserade av. Vad kunde vara det bästa, värsta eller konstigaste som skulle hända i framtiden inom branschen?

          Målet med uppgiften är att studerande övar på att skapa alternativa framtidsbilder genom att använda instuition, fantasi och kanske något de hört är troligt att händer inom branschen i framtiden. 

          Tid: ca 30–45 minuter

          Fredag: Framtidens arbetsliv 2

          Var är arbete år 2080?

          I uppgiften får studerande reflektera över framtidens arbetsliv. Vilka nya hållbara företag skulle kunna finnas då? Övningen uppmuntrar till att använda fantasi och framtidstänkande. Samtidigt funderar studerrande över den hållbara utvecklingens betydelse i arbetslivet. Målet är inte att förutsäga framtiden, utan att föreställa sig nya möjligheter och modiga lösningar med hjälp av nyfikenhet och kreativitet.

          Tid: 45 minuter

          Uppgiften är del av Framtidslabbets verksamhet inom yrkesutbildningen. Prova på att anpassa uppgiften till grundläggande utbildningen och gymnasiet! 

          Efter Framtidsveckan: Mot det framtida

          Ge unga en möjlighet att påverka – anmäl din grupp för att se vårens Spring-final! 

          Idétävlingen Spring har inspirerat unga att skapa idéer för en mer hoppfull framtid. Denna vår deltog 133 lag med sina världsförändrande idéer, och av dessa kommer de sex mest lovande ta sig vidare till Spring-finalen. 

          Spring bjuder in högstadieskolor, gymnasier och yrkesutbildningar att följa finalen och rösta fram vinnarna av idétävlingen. Publikomröstningen i finalen är öppen för alla unga under 20 år.  

          Lärare – se till att dina elever får vara med och rösta! Spring-finalen erbjuder unga en möjlighet att påverka och samtidigt lära sig om idéutveckling under lektionen. 

          Vi lottar ut en övernattning för två personer på VALO Hotel & Work i Helsingfors bland alla lärare som anmält sin grupp i förväg. 

          Framtidslabbet och Spring-idétävlingen ordnas av Barn- och ungdomsstiftelsen.

          Frågor och svar

          Mer info om Framtidsveckan:

          Heidi Enbacka

          Projektchef, Framtidslabbet

          heidi.enbacka@nuori.fi

          040 131 9185