Artikkelit ja julkaisut

Esiintyminen minänä: liike itseilmaisun ja yhteistyön välineenä

Oppaan harjoitteet rohkaisevat osallistujaa tutustumaan itseensä ja ilmaisemaan itseään sellaisena kuin hän on. Niissä harjoitellaan yhdessä tekemistä ja katsottavana olemista turvallisessa ilmapiirissä. Ryhmässä oleminen ja esiintyminen ovat tärkeitä taitoja myös työelämässä, sillä moniin töihin sisältyy tiimityötä, asiakaspalvelua tai esiintymistä. Nähdyksi tuleminen, kohtaaminen ja omien ajatusten kertominen on tärkeää koko elämän kannalta. Osallistumiseen ei tarvita aiempaa […]

Vieraskynä: ”Tärkeintä on, että saimme oppilaan unelmoimaan jostakin”

Osana coach-koulutustamme me coachit toteutamme valmennuksia VALMA-opiskelijoille. Niiden tavoitteena on vahvistaa nuorten työelämätaitoja ja muita elämässä tarvittavia taitoja. Suunnittelemamme valmennuspäivän teemana oli toimintakyky ja unelmoiminen. Tiimissämme oli kolme coachia. Päivälle olimme suunnitelleet nuorille neljä tehtävää. Saimme hyvän kokemuksen siitä, että toimivassa suunnitelmassa kannattaa aina olla myös b- ja c-vaihtoehdot yllätysten varalle. Päivän koulutus nimittäin siirtyi […]

Katri, 26: “Tajusin, ettei muillakaan työelämä ole ollut kauhean suoraviivaista”

Ennen Tulevaisuussafaria, viimeisen puolen vuoden aikana, elämässäni on ollut paljon meneillään: valmistuminen, muutto uudelle paikkakunnalle puolison kanssa, töiden saaminen, työttömäksi jääminen, epätoivoista työnhakua, uupumusta ja masennusta. Muistan jo opiskeluaikanani miettineeni, ettei tämä jäisi viimeiseksi ammatikseni. Jotenkin olin alitajuisesti epäillyt alan sopivuutta minulle jo pitkään. Mutta itsepäisenä ja sisukkaana ihmisenä tietysti koulu oli käytävä loppuun. Kaikki […]

Janita, 16: “Olen saanut tekemistä sen sijaan, että olisin jäänyt päiväksi yksin”

Ennen Tulevaisuussafaria olin vasta muuttanut Ouluun, mulla ei ollut kavereita, ei opiskelupaikkaa tai jaksamista opiskeluun, vaikka mua painostettiin kouluun. Mun mieliala oli tosi huono eikä mulla ei ollut mitään tietoa, mitä haluaisin. Mua ei kiinnostanut mikään, eikä ollut jaksamista. Työpajoista olen saanut rohkaisua omiin vahvuuksiin. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja olen saanut itsevarmuutta ja kannustusta […]

Selvitys: Maailma 2050 nuorten kirjoittamana

Järjestimme yläkoululaisille keväällä 2021 tulevaisuusaiheisen kirjoituskilpailun, sillä halusimme selvittää, mitä he odottavat tai toivovat tulevaisuudelta. Maailma 2050 -kirjoituskilpailussa tekstin tyylilaji oli vapaa. Tekstien aiheena oli tulevaisuus. Tehtävänannossa yläkoululaisia kehotettiin ajattelemaan vuotta 2050. Millaista silloin on? Analysoimme tulleet kirjoitukset selvitystä varten.

UtopiaJam toi nuoret ja kuntapäättäjät saman pöydän ääreen

Utopia tulevaisuudessa oleva kuvitteellinen aika ja paikka, jossa asiat ovat radikaalisti paremmin kuin nykyisyydessä Lähes 50 helsinkiläistä ja kuopiolaista nuorta osallistui marraskuussa UtopiaJameihin. Hybridinä järjestetyn tapahtuman studiolähetyksen juonsi 16-vuotias somevaikuttaja Leevi Lehtonen. Sekä Helsingissä että Kuopiossa nuorten kanssa lähetystä seurasi joukko paikallisia kuntapäättäjiä. Nuorten ja päättäjien työskentelyä kannustivat studiolähetyksen kautta Tulevaisuuskoulun perustaja, tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää ja Deloitte […]

10 vinkkiä nuorille työelämään

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman onnellisin työmaa. Tällaisia […]

Haluamme edistää työelämää, jossa nuoret voivat hyvin

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama Tulevaisuuden työelämä nuorille -oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman […]

Kyky ajatella luovasti auttaa sopeutumaan työelämään

Mitä se tarkoittaa, kun puhutaan tarpeesta olla joustavampi ja sopeutumiskykyisempi uuden edessä, ja miten nuorta voi tukea löytämään itselleen mielekästä työtä?  Milla Minerva Mertanen: Joustamisessa ja sopeutumisessa on loppupeleissä kyse empatiasta ja kyvystä asettua muiden nahkoihin, ja sitä myötä joustaa muutoksen edessä.  Sofia-Charlotta Kakko: Ja täytyy muistaa, että siinä auttaa myös hyvä itseluottamus ja kyky uskoa siihen, että asiat […]

”Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa”

”Muutin vuonna 2017 Kuopiosta Helsinkiin. Minulle tarjoutui mahdollisuus muuttaa siskoni luokse, kun hänen kämppiksensä lähti ulkomaille. Koin, että minua ei pidätellyt Kuopiossa enää mikään, joten muutin Helsinkiin, vaikken tiennyt yhtään, mitä tulisin tekemään. Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa. Näin jälkikäteen en muista noista ajoista kauheasti. Elämäni oli vähän vuoristorataa ja minulla oli masennusjaksoja. […]

Oletko ajatellut, että luovuus on taloustaito? Näistä syistä sitä kannattaa opetella!

Luovuus liitetään usein taiteen tekemiseen, vapaaseen tai jopa kaaosmaiseen ilmaisuun taiteen kentällä, johon harvoin liittyy taloudellisesti tasainen tilanne. Luovuus on kuitenkin ominaisuus, joka on olemassa ihan kaikilla ihmisillä synnynnäisenä. Luovuus on laaja-alaista, ja sitä on mahdollista kehittää erilaisiin tarkoituksiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Luovan voiman käyttöönotto ei tarkoita välttämättä uusien ja ennennäkemättömien asioiden keksimistä, vaan luovuus […]

Lausunto: Lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen tarvitaan rohkeita kokeiluja

Kuva Read Hour Live -virtuaalitapahtumasta: Näyttelijä Krista Kosonen lukee ääneen 16-vuotiaan Hanna Rannan runoa Tapio on kuollut. Ranta voitti runollaan Lasten ja nuorten säätiön ja WSOY:n yhteisen kirjoituskilpailun keväällä 2021. Read Hour Liveen osallistui yli 34 000 nuorta YK:n lukutaitopäivänä. Opetushallituksen Lukuliike pyysi lokakuun puoleen väliin mennessä lausuntoja asiakirjaan Kansallinen lukutaitostrategia 2030. Strategian tavoitteena on […]

Read Hour -kampanja tavoitti vuonna 2021 ennätysmäärän nuoria ja kansainvälistyi

”Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan, juurruttaa lukemiselle hurraava juhlapäivä ja edistää yhteiskunnallista keskustelua lukemisesta. Kampanjan tulosten perusteella näyttää siltä, että onnistuimme mainiosti”, iloitsee Read Hourin tuottaja Heidi Enbacka. Read Hour näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja nosti esiin lukemisen monia muotoja. Kampanjan yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa […]

Luovista menetelmistä apua opettajien jaksamiseen?

Opettajien ammattijärjestö OAJ:n kyselytutkimuksen (28.9.2021) mukaan yli puolet opettajista uupuu työssään niin, että harkitsee alan vaihtoa. Opettajat kokevat, että eivät voi keskittyä opiskelijoihinsa kunnolla. Opetuksen arki näyttäytyy entistä pirstaleisemmalta. Ajatus hyvästä opettajuudesta on muuttumassa ja ajatusta tuntuu ohjaavan moniosaajan vaatimukset: opettajan pitää olla kehittäjä, toimia monipuolisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa, tehdä projekteja, luoda toimivia suhteita työnantajiin ja […]

Mistä työ- tai TET-paikka, jos ei ole verkostoja?

Verkostoituminen. Monessa herää ensimmäisenä negatiivisia ajatuksia: onko kyseessä asia, johon yksilön on elämässään mahdollista vaikuttaa? Muodostuvatko verkostot perhepiirin, suvun tai asuinpaikan myötä? Verkostojen luominen tyhjästä voi tuntua haastavalta ja vaatia nuorelta harjoittelua ja luonteenlujuutta. Aikaisimmillaan ja parhaimmillaan nuoren verkostot työelämään syntyvät taksvärkkipäivinä tai TET-harjoittelussa. Usein nämä ensimmäiset kokemukset työstä saadaan omien tai kavereiden vanhempien työpaikoilta. […]

Yli 3 600 nuorta äänesti Read Hour -palkinnon saajan – voiton vei menestyskirjoja tehnyt Mike Bäck

Kuva: Read Hour Live -tapahtuman juontajat Christoffer Strandberg ja Leevi Lehtonen. Palkinnon voittajan äänestivät koululaiset eri puolilta Suomea suoran Read Hour Live -lähetyksen aikana. Palkinto on tunnustus lukemaan innostamisesta ja osa vuosittaista Read Hour -lukutaitokampanjaa. Ääniä annettiin yhteensä 3 680, ja voittaja sai 24,4 % äänistä.  Menestyskirjoja tehneelle Mike Bäckille on 8.9.2021 myönnetty ensimmäinen Read Hour -palkinto. Palkinto on tunnustus teosta, joka on innostanut lapsia […]

Muumi-yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström uskoo, että ilman kieltä kadottaa yhteyden omiin tunteisiinsa

Ihminen tekee erikoisia asioita rakastuneena. Roleff Kråkströmille se tarkoitti 16-vuotiaana kirjoihin tarttumista. Sytykkeenä toimi silloisen tyttöystävän esimerkki. “Olin urheilijapoika, joka ei siihen mennessä ollut lukenut yhtään mitään. Mutta halusin tehdä tyttöystävääni vaikutuksen, sillä hän luki ja kirjoitti itse paljon.” Lukeminen ja innostus kirjoihin jäi päälle. Kråkström on viettänyt lähes koko työuransa kirjojen parissa. Kun rakkauden […]

Kuvittaja Linda Bondestam: ”Kuvakirjat ovat hyvä tapa käsitellä vaikeita teemoja”

Linda Bondestamin Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsevan työhuoneen seinät ovat täynnä kuvia ja pöydät kirjoja. Hänen mielestään kuvittaminen ja erityisesti hahmojen piirtäminen on maailman kivoin työ. Bondestam tekee usein eläimiä muistuttavia hahmoja, jotka symboloivat ihmisiä. Joskus kirjan julkaisun jälkeen hän on huomannut, kuinka hahmo muistuttaakin hänen naapuriaan. Bondestam sanoo, että hyville kuvittajille on jatkuvasti kysyntää. Sellaiseksi tuleminen […]

Heidi Iivari, Tartto: “Lukiessaan ihminen ei ole koskaan yksin”

”Virossa on hyvin vahva lukemisen kulttuuri. Uskon, että se jopa voimistui neuvostoaikana, kun kirjat olivat niin edullisia. Se oli sellaista kulttuuria, mitä tuettiin ja millä omaa kieltä pystyi ylläpitämään. Kirjailijat jopa ujuttivat kirjoihinsa erilaisia piiloviestejä, jotta virolaiset pystyivät lukemaan omaan kieleensä ja kansaansa liittyvistä asioista. Virossa lukemisen perinne on hyvin vahva myös lapsilla. Virolainen koulusysteemi […]

Presidentti Sauli Niinistö: ”Kirjojen myötä voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin”

Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -lukutaitokampanja haastaa kolmatta kertaa koko Suomen lukemaan tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä 8. syyskuuta. Tänä vuonna kampanja toteutetaan myös Ruotsissa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Kirjojen myötä meille avautuu uusia maailmoja. Voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin ja ajattelutapoihin. Toisaalta kirjallisuus osoittaa myös, että ihmiset ympäri maailmaa ovat lopulta aika samankaltaisia. Meitä yhdistäviä […]

Esiintyminen minänä: liike itseilmaisun ja yhteistyön välineenä

Oppaan harjoitteet rohkaisevat osallistujaa tutustumaan itseensä ja ilmaisemaan itseään sellaisena kuin hän on. Niissä harjoitellaan yhdessä tekemistä ja katsottavana olemista turvallisessa ilmapiirissä. Ryhmässä oleminen ja esiintyminen ovat tärkeitä taitoja myös työelämässä, sillä moniin töihin sisältyy tiimityötä, asiakaspalvelua tai esiintymistä. Nähdyksi tuleminen, kohtaaminen ja omien ajatusten kertominen on tärkeää koko elämän kannalta. Osallistumiseen ei tarvita aiempaa […]

Katri, 26: “Tajusin, ettei muillakaan työelämä ole ollut kauhean suoraviivaista”

Ennen Tulevaisuussafaria, viimeisen puolen vuoden aikana, elämässäni on ollut paljon meneillään: valmistuminen, muutto uudelle paikkakunnalle puolison kanssa, töiden saaminen, työttömäksi jääminen, epätoivoista työnhakua, uupumusta ja masennusta. Muistan jo opiskeluaikanani miettineeni, ettei tämä jäisi viimeiseksi ammatikseni. Jotenkin olin alitajuisesti epäillyt alan sopivuutta minulle jo pitkään. Mutta itsepäisenä ja sisukkaana ihmisenä tietysti koulu oli käytävä loppuun. Kaikki […]

Selvitys: Maailma 2050 nuorten kirjoittamana

Järjestimme yläkoululaisille keväällä 2021 tulevaisuusaiheisen kirjoituskilpailun, sillä halusimme selvittää, mitä he odottavat tai toivovat tulevaisuudelta. Maailma 2050 -kirjoituskilpailussa tekstin tyylilaji oli vapaa. Tekstien aiheena oli tulevaisuus. Tehtävänannossa yläkoululaisia kehotettiin ajattelemaan vuotta 2050. Millaista silloin on? Analysoimme tulleet kirjoitukset selvitystä varten.

10 vinkkiä nuorille työelämään

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman onnellisin työmaa. Tällaisia […]

Kyky ajatella luovasti auttaa sopeutumaan työelämään

Mitä se tarkoittaa, kun puhutaan tarpeesta olla joustavampi ja sopeutumiskykyisempi uuden edessä, ja miten nuorta voi tukea löytämään itselleen mielekästä työtä?  Milla Minerva Mertanen: Joustamisessa ja sopeutumisessa on loppupeleissä kyse empatiasta ja kyvystä asettua muiden nahkoihin, ja sitä myötä joustaa muutoksen edessä.  Sofia-Charlotta Kakko: Ja täytyy muistaa, että siinä auttaa myös hyvä itseluottamus ja kyky uskoa siihen, että asiat […]

Oletko ajatellut, että luovuus on taloustaito? Näistä syistä sitä kannattaa opetella!

Luovuus liitetään usein taiteen tekemiseen, vapaaseen tai jopa kaaosmaiseen ilmaisuun taiteen kentällä, johon harvoin liittyy taloudellisesti tasainen tilanne. Luovuus on kuitenkin ominaisuus, joka on olemassa ihan kaikilla ihmisillä synnynnäisenä. Luovuus on laaja-alaista, ja sitä on mahdollista kehittää erilaisiin tarkoituksiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Luovan voiman käyttöönotto ei tarkoita välttämättä uusien ja ennennäkemättömien asioiden keksimistä, vaan luovuus […]

Read Hour -kampanja tavoitti vuonna 2021 ennätysmäärän nuoria ja kansainvälistyi

”Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan, juurruttaa lukemiselle hurraava juhlapäivä ja edistää yhteiskunnallista keskustelua lukemisesta. Kampanjan tulosten perusteella näyttää siltä, että onnistuimme mainiosti”, iloitsee Read Hourin tuottaja Heidi Enbacka. Read Hour näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja nosti esiin lukemisen monia muotoja. Kampanjan yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa […]

Mistä työ- tai TET-paikka, jos ei ole verkostoja?

Verkostoituminen. Monessa herää ensimmäisenä negatiivisia ajatuksia: onko kyseessä asia, johon yksilön on elämässään mahdollista vaikuttaa? Muodostuvatko verkostot perhepiirin, suvun tai asuinpaikan myötä? Verkostojen luominen tyhjästä voi tuntua haastavalta ja vaatia nuorelta harjoittelua ja luonteenlujuutta. Aikaisimmillaan ja parhaimmillaan nuoren verkostot työelämään syntyvät taksvärkkipäivinä tai TET-harjoittelussa. Usein nämä ensimmäiset kokemukset työstä saadaan omien tai kavereiden vanhempien työpaikoilta. […]

Muumi-yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström uskoo, että ilman kieltä kadottaa yhteyden omiin tunteisiinsa

Ihminen tekee erikoisia asioita rakastuneena. Roleff Kråkströmille se tarkoitti 16-vuotiaana kirjoihin tarttumista. Sytykkeenä toimi silloisen tyttöystävän esimerkki. “Olin urheilijapoika, joka ei siihen mennessä ollut lukenut yhtään mitään. Mutta halusin tehdä tyttöystävääni vaikutuksen, sillä hän luki ja kirjoitti itse paljon.” Lukeminen ja innostus kirjoihin jäi päälle. Kråkström on viettänyt lähes koko työuransa kirjojen parissa. Kun rakkauden […]

Heidi Iivari, Tartto: “Lukiessaan ihminen ei ole koskaan yksin”

”Virossa on hyvin vahva lukemisen kulttuuri. Uskon, että se jopa voimistui neuvostoaikana, kun kirjat olivat niin edullisia. Se oli sellaista kulttuuria, mitä tuettiin ja millä omaa kieltä pystyi ylläpitämään. Kirjailijat jopa ujuttivat kirjoihinsa erilaisia piiloviestejä, jotta virolaiset pystyivät lukemaan omaan kieleensä ja kansaansa liittyvistä asioista. Virossa lukemisen perinne on hyvin vahva myös lapsilla. Virolainen koulusysteemi […]

Vieraskynä: ”Tärkeintä on, että saimme oppilaan unelmoimaan jostakin”

Osana coach-koulutustamme me coachit toteutamme valmennuksia VALMA-opiskelijoille. Niiden tavoitteena on vahvistaa nuorten työelämätaitoja ja muita elämässä tarvittavia taitoja. Suunnittelemamme valmennuspäivän teemana oli toimintakyky ja unelmoiminen. Tiimissämme oli kolme coachia. Päivälle olimme suunnitelleet nuorille neljä tehtävää. Saimme hyvän kokemuksen siitä, että toimivassa suunnitelmassa kannattaa aina olla myös b- ja c-vaihtoehdot yllätysten varalle. Päivän koulutus nimittäin siirtyi […]

Janita, 16: “Olen saanut tekemistä sen sijaan, että olisin jäänyt päiväksi yksin”

Ennen Tulevaisuussafaria olin vasta muuttanut Ouluun, mulla ei ollut kavereita, ei opiskelupaikkaa tai jaksamista opiskeluun, vaikka mua painostettiin kouluun. Mun mieliala oli tosi huono eikä mulla ei ollut mitään tietoa, mitä haluaisin. Mua ei kiinnostanut mikään, eikä ollut jaksamista. Työpajoista olen saanut rohkaisua omiin vahvuuksiin. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja olen saanut itsevarmuutta ja kannustusta […]

UtopiaJam toi nuoret ja kuntapäättäjät saman pöydän ääreen

Utopia tulevaisuudessa oleva kuvitteellinen aika ja paikka, jossa asiat ovat radikaalisti paremmin kuin nykyisyydessä Lähes 50 helsinkiläistä ja kuopiolaista nuorta osallistui marraskuussa UtopiaJameihin. Hybridinä järjestetyn tapahtuman studiolähetyksen juonsi 16-vuotias somevaikuttaja Leevi Lehtonen. Sekä Helsingissä että Kuopiossa nuorten kanssa lähetystä seurasi joukko paikallisia kuntapäättäjiä. Nuorten ja päättäjien työskentelyä kannustivat studiolähetyksen kautta Tulevaisuuskoulun perustaja, tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää ja Deloitte […]

Haluamme edistää työelämää, jossa nuoret voivat hyvin

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama Tulevaisuuden työelämä nuorille -oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman […]

”Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa”

”Muutin vuonna 2017 Kuopiosta Helsinkiin. Minulle tarjoutui mahdollisuus muuttaa siskoni luokse, kun hänen kämppiksensä lähti ulkomaille. Koin, että minua ei pidätellyt Kuopiossa enää mikään, joten muutin Helsinkiin, vaikken tiennyt yhtään, mitä tulisin tekemään. Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa. Näin jälkikäteen en muista noista ajoista kauheasti. Elämäni oli vähän vuoristorataa ja minulla oli masennusjaksoja. […]

Lausunto: Lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen tarvitaan rohkeita kokeiluja

Kuva Read Hour Live -virtuaalitapahtumasta: Näyttelijä Krista Kosonen lukee ääneen 16-vuotiaan Hanna Rannan runoa Tapio on kuollut. Ranta voitti runollaan Lasten ja nuorten säätiön ja WSOY:n yhteisen kirjoituskilpailun keväällä 2021. Read Hour Liveen osallistui yli 34 000 nuorta YK:n lukutaitopäivänä. Opetushallituksen Lukuliike pyysi lokakuun puoleen väliin mennessä lausuntoja asiakirjaan Kansallinen lukutaitostrategia 2030. Strategian tavoitteena on […]

Luovista menetelmistä apua opettajien jaksamiseen?

Opettajien ammattijärjestö OAJ:n kyselytutkimuksen (28.9.2021) mukaan yli puolet opettajista uupuu työssään niin, että harkitsee alan vaihtoa. Opettajat kokevat, että eivät voi keskittyä opiskelijoihinsa kunnolla. Opetuksen arki näyttäytyy entistä pirstaleisemmalta. Ajatus hyvästä opettajuudesta on muuttumassa ja ajatusta tuntuu ohjaavan moniosaajan vaatimukset: opettajan pitää olla kehittäjä, toimia monipuolisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa, tehdä projekteja, luoda toimivia suhteita työnantajiin ja […]

Yli 3 600 nuorta äänesti Read Hour -palkinnon saajan – voiton vei menestyskirjoja tehnyt Mike Bäck

Kuva: Read Hour Live -tapahtuman juontajat Christoffer Strandberg ja Leevi Lehtonen. Palkinnon voittajan äänestivät koululaiset eri puolilta Suomea suoran Read Hour Live -lähetyksen aikana. Palkinto on tunnustus lukemaan innostamisesta ja osa vuosittaista Read Hour -lukutaitokampanjaa. Ääniä annettiin yhteensä 3 680, ja voittaja sai 24,4 % äänistä.  Menestyskirjoja tehneelle Mike Bäckille on 8.9.2021 myönnetty ensimmäinen Read Hour -palkinto. Palkinto on tunnustus teosta, joka on innostanut lapsia […]

Kuvittaja Linda Bondestam: ”Kuvakirjat ovat hyvä tapa käsitellä vaikeita teemoja”

Linda Bondestamin Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsevan työhuoneen seinät ovat täynnä kuvia ja pöydät kirjoja. Hänen mielestään kuvittaminen ja erityisesti hahmojen piirtäminen on maailman kivoin työ. Bondestam tekee usein eläimiä muistuttavia hahmoja, jotka symboloivat ihmisiä. Joskus kirjan julkaisun jälkeen hän on huomannut, kuinka hahmo muistuttaakin hänen naapuriaan. Bondestam sanoo, että hyville kuvittajille on jatkuvasti kysyntää. Sellaiseksi tuleminen […]

Presidentti Sauli Niinistö: ”Kirjojen myötä voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin”

Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -lukutaitokampanja haastaa kolmatta kertaa koko Suomen lukemaan tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä 8. syyskuuta. Tänä vuonna kampanja toteutetaan myös Ruotsissa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Kirjojen myötä meille avautuu uusia maailmoja. Voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin ja ajattelutapoihin. Toisaalta kirjallisuus osoittaa myös, että ihmiset ympäri maailmaa ovat lopulta aika samankaltaisia. Meitä yhdistäviä […]