Artikkelit ja julkaisut

Luovista menetelmistä apua opettajien jaksamiseen?

Opettajien ammattijärjestö OAJ:n kyselytutkimuksen (28.9.2021) mukaan yli puolet opettajista uupuu työssään niin, että harkitsee alan vaihtoa. Opettajat kokevat, että eivät voi keskittyä opiskelijoihinsa kunnolla. Opetuksen arki näyttäytyy entistä pirstaleisemmalta. Ajatus hyvästä opettajuudesta on muuttumassa ja ajatusta tuntuu ohjaavan moniosaajan vaatimukset: opettajan pitää olla kehittäjä, toimia monipuolisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa, tehdä projekteja, luoda toimivia suhteita työnantajiin ja […]

Mistä työ- tai TET-paikka, jos ei ole verkostoja?

Verkostoituminen. Monessa herää ensimmäisenä negatiivisia ajatuksia: onko kyseessä asia, johon yksilön on elämässään mahdollista vaikuttaa? Muodostuvatko verkostot perhepiirin, suvun tai asuinpaikan myötä? Verkostojen luominen tyhjästä voi tuntua haastavalta ja vaatia nuorelta harjoittelua ja luonteenlujuutta. Aikaisimmillaan ja parhaimmillaan nuoren verkostot työelämään syntyvät taksvärkkipäivinä tai TET-harjoittelussa. Usein nämä ensimmäiset kokemukset työstä saadaan omien tai kavereiden vanhempien työpaikoilta. […]

Yli 3 600 nuorta äänesti Read Hour -palkinnon saajan – voiton vei menestyskirjoja tehnyt Mike Bäck

Kuva: Read Hour Live -tapahtuman juontajat Christoffer Strandberg ja Leevi Lehtonen. Palkinnon voittajan äänestivät koululaiset eri puolilta Suomea suoran Read Hour Live -lähetyksen aikana. Palkinto on tunnustus lukemaan innostamisesta ja osa vuosittaista Read Hour -lukutaitokampanjaa. Ääniä annettiin yhteensä 3 680, ja voittaja sai 24,4 % äänistä.  Menestyskirjoja tehneelle Mike Bäckille on 8.9.2021 myönnetty ensimmäinen Read Hour -palkinto. Palkinto on tunnustus teosta, joka on innostanut lapsia […]

Muumi-yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström uskoo, että ilman kieltä kadottaa yhteyden omiin tunteisiinsa

Ihminen tekee erikoisia asioita rakastuneena. Roleff Kråkströmille se tarkoitti 16-vuotiaana kirjoihin tarttumista. Sytykkeenä toimi silloisen tyttöystävän esimerkki. “Olin urheilijapoika, joka ei siihen mennessä ollut lukenut yhtään mitään. Mutta halusin tehdä tyttöystävääni vaikutuksen, sillä hän luki ja kirjoitti itse paljon.” Lukeminen ja innostus kirjoihin jäi päälle. Kråkström on viettänyt lähes koko työuransa kirjojen parissa. Kun rakkauden […]

Kuvittaja Linda Bondestam: ”Kuvakirjat ovat hyvä tapa käsitellä vaikeita teemoja”

Linda Bondestamin Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsevan työhuoneen seinät ovat täynnä kuvia ja pöydät kirjoja. Hänen mielestään kuvittaminen ja erityisesti hahmojen piirtäminen on maailman kivoin työ. Bondestam tekee usein eläimiä muistuttavia hahmoja, jotka symboloivat ihmisiä. Joskus kirjan julkaisun jälkeen hän on huomannut, kuinka hahmo muistuttaakin hänen naapuriaan. Bondestam sanoo, että hyville kuvittajille on jatkuvasti kysyntää. Sellaiseksi tuleminen […]

Heidi Iivari, Tartto: “Lukiessaan ihminen ei ole koskaan yksin”

”Virossa on hyvin vahva lukemisen kulttuuri. Uskon, että se jopa voimistui neuvostoaikana, kun kirjat olivat niin edullisia. Se oli sellaista kulttuuria, mitä tuettiin ja millä omaa kieltä pystyi ylläpitämään. Kirjailijat jopa ujuttivat kirjoihinsa erilaisia piiloviestejä, jotta virolaiset pystyivät lukemaan omaan kieleensä ja kansaansa liittyvistä asioista. Virossa lukemisen perinne on hyvin vahva myös lapsilla. Virolainen koulusysteemi […]

Presidentti Sauli Niinistö: ”Kirjojen myötä voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin”

Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -lukutaitokampanja haastaa kolmatta kertaa koko Suomen lukemaan tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä 8. syyskuuta. Tänä vuonna kampanja toteutetaan myös Ruotsissa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Kirjojen myötä meille avautuu uusia maailmoja. Voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin ja ajattelutapoihin. Toisaalta kirjallisuus osoittaa myös, että ihmiset ympäri maailmaa ovat lopulta aika samankaltaisia. Meitä yhdistäviä […]

Helena Bross, Tukholma: “Lastenkirjat ovat portteja kirjallisuuteen ja lukemiseen”

”Minun oli vaikea oppia lukemaan ja kirjoittamaan. En ymmärtänyt kirjaimia, mutta en uskaltanut pyytää apua. Toisella luokalla sain diagnoosin lukihäiriöstä. Kolmannella luokalla pääsin erityisluokalle, jossa oli muita lapsia, joilla oli lukivaikeuksia. Luokka oli niin kutsuttu lukuluokka. Opettajani oli sitoutunut pedagogi ja käytti moderneja opetusmenetelmiä. Hänen luokassaan saimme tehdä paljon hauskoja juttuja, kuten näytelmiä, ja huomasin, […]

Natalia de la Ossa, Lontoo: ”Lukemalla voit olla mitä vain”

“Päädyin myymään kirjoja oikeastaan vahingossa. Olen aina rakastanut kirjoja, sillä perheeni kannusti kovasti lukemaan. Kun elämässäni tuli hetki, jolloin tarvitsin kipeästi työpaikan, marssin Blackwells-ketjun kirjakauppaan ja pyysin töitä. Tunsin tuon kirjakaupan kuin omat taskuni. Kävi ilmi, että heillä oli joulusesongin ajaksi minulle töitä kolmeksi kuukaudeksi ja pikkuhiljaa kirjojen myymisestä on tullut minulle kokopäivätyö. Kun sitten […]

”Kirjailijan ei tarvitse olla aikuinen”, ajatteli Lea Pennanen ja perusti kustantamon nuorille

Lea Pennanen ei enää istu keittiönpöydän ääressä kirjaamassa punakynää oppilaiden esseisiin. Sen sijaan hänen työpäivänsä koostuvat sähköpostien lähettämisestä, käsikirjoitusten lukemisesta ja kustantamon yhteistyökumppanuuksien solmimisesta.   ”Nyt saan tehdä nimenomaan sitä, mitä itse haluan. Kun työskentelin opettajana monet asiat eivät olleet hallinnassani. Nyt teen juuri niitä hommia, joita olen itselleni keksinyt. Totta kai kaipaan esimerkiksi säännöllistä kuukausipalkkaa ja työyhteisöä”, Pennanen kertoo.   Kustantamon pyörittämiseen yksin on tarvittu sinnikkyyttä. Ennen kaikkea […]

Kirjailija Veera Ojola: “Chatfiktio kannustaa nuoria lukemisen pariin”

Puhelimen ruudulla näkyy Whatsapp-sovellus ja MYGIRLSS-niminen ryhmäkeskustelu, jossa käydään intensiivistä keskustelua edellisen illan bileistä.  Emma on pulassa Oikeesti  Kato Emman story  Hääh  Okei oota  Sooooooooos  Chatfiktio on videomuodossa julkaistu tarinankerronnan tapa, jossa tarina on tehty puhelimen pikaviestipalvelun, kuten Whatsappin keskustelun muotoon. Tarina etenee puhelimen ruudulla kahden tai useamman henkilön välisenä viestittelynä. Katsoja seuraa dialogin etenemistä viesti viestiltä päähenkilön ruudulta katsellen.   Katsoja siis pääsee ikään kuin katselemaan […]

Kesäkuun positiiviset signaalit

Uutisia yhdenvertaisuudesta… Tampereella kokeillaan uutta Kaikukortti-palvelua. Maksuton kortti voidaan myöntää yli 16 vuotta täyttäneille tamperelaisille. Kokeilun tavoitteena on mahdollistaa kulttuuripalveluiden kokeminen myös niille kaupunkilaisille, joilla ei siihen muutoin olisi mahdollisuutta haastavan taloudellisen tilanteensa vuoksi. Kortilla saa maksuttomia lippuja myös omille alle 16-vuotiaille lapsille ja lapsenlapsille tilaisuuksiin, joihin on itsekin osallistumassa. Toinen kokeilu kattaa paitsi Tampereen, […]

Lausunto: Nuorten talousosaamisessa on vahvistettava erityisesti tunnetaitoja ja asenteita

Suomen Pankki on antanut ehdotuksen Suomen talousosaamisen kansalliseksi strategiaksi. Strategian toteuttamisen laaditaan seuraavaksi toimintasuunnitelma. Lasten ja nuorten säätiön antamassa lausunnossa painotimme tunnetaitojen ja asenteiden merkitystä talousosaamisen ja kestävän rahasuhteen rakentamiseksi.

Toukokuun positiiviset signaalit

Ylen selvityksen mukaan nuorille riittää kesätöitä koronasta huolimatta. Erityisesti itsensä työllistäminen on nuorten keskuudessa yleistynyt. Viime vuonna, kun kesätyöpaikkojen määrä romahti koronapandemian takia, 4H-yrityksiä perustettiin 850, eli kaksi kertaa niin paljon kuin vuotta aiemmin. Kesätyöpaikkojen määrä on kasvanut myös yksityisellä palvelualalla, teollisuudessa, kuljetusalalla ja julkisella sektorilla. Koulupsykologi Suvi Eskelisen mukaan suuri osa nuorista voi paremmin […]

Professori Reijo Karhinen: “Rehtori ei voi tehdä uudistuksia yksin, mutta hän voi yksin estää ne”

1. Olet puhunut paljon toimintaympäristön muutoksesta ja siitä, että osaaminen on vahvuutemme. Onko Suomen koulutus ja sitä kautta osaaminen tulevaisuuskestävää? Toimintaympäristömme historiallisen nopeasta muutoksesta seuraa, että osaamisemme eli koko kansakunnan osaamistaseen on uudistuttava nopeammin kuin koskaan.  Olenkin huolissani siitä, onko meillä riittävää näkemystä tulevaisuuskestävästä Suomesta. Sellaisesta Suomesta, joka on osaava, uudistuva, digitaalinen ja hiilineutraali kiertotalousyhteiskunta.  Käymme […]

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: “Tulevaisuuden toivoa lisäävä työ on merkityksellistä tekijälleen”

1. Millä reseptillä kestävyyskriisi ratkeaa? Osittain niin, että toimimme tehokkaammin, tuottavammin ja kilpailukykyisemmin. Jos tehokkuuden vastakohta on tuhlaaminen, niin siihen meillä ei ole varaa, kun käytössämme on yhden rajallisen maapallon resurssit.  Vielä oleellisempaa on kuitenkin määritellä edistymistä uusilla tavoilla. Mitäpä jos edistymistä olisikin irtiotto kansalaisten kokemista riittämättömyyden ja mitättömyyden kokemuksista? Tai millaisen yhteiskunnan saisimmekaan aikaiseksi, jos päättäväisesti houkuttelisimme esiin toistemme parhaita puolia?   On […]

Tutkija Emma Hakala: “Koulut ja rehtorit voivat toimia ekologisen jälleenrakennuksen kirittäjinä”

1. BIOS-tutkimusyksikkö on tuonut ekologisen jälleenrakennuksen käsitteen suomalaiseen keskusteluun. Mitä sillä tarkoitetaan?  Ekologinen jälleenrakennus perustuu ajatukseen, että elämme tällä hetkellä ympäristön kannalta kestämättömässä maailmassa, ja tähän tarvitaan nopea mutta hallittu muutos.  Jotta luonnonvarojen käyttö saataisiin kestäviin rajoihin, tulee yhteiskunnan toiminnot kokonaisvaltaisesti järjestellä uudelleen. Tämä tarkoittaa muun muassa investointeja infrastruktuurin uudistamiseksi, työn uudelleen organisoimista ja tuotantojärjestelmien parantamista, […]

Coach-toiminnan avulla löytyi oma tapa ohjaustyöhön

Matka alkoi Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään -hankkeen järjestämällä coach-koulutuksella. Se tuki hyvin yhteisöpedagogin opinnoissa saamiani oppeja, josta sai hyvän pohjan lähteä harjoittamaan ohjaamista. Koulutuksessa syvennyimme yhdenvertaisuuteen, erilaisiin elämäntaitoihin liittyviin harjoitteisiin ja ohjaussuunnitelmien tekemiseen. Suunnitelmien tekemisessä painopiste oli ohjattavien ryhmien tarpeiden tunnistamisessa. Työtapojen rakentuminen alkoi, kun pääsin tekemään coachausta. Suunnittelussa tärkeintä on määritellä se […]

Valmennusohjelma tukee koulun kestävän elämäntavan edistämistä

Ekososiaalinen sivistys on yksi tärkeimmistä opetussuunnitelmasta nousevista teemoista Sammonlahden koulussa Lappeenrannassa. Rehtori Vesa Raasumaa tiesi, että koulussa tapahtuu monia aiheeseen liittyviä yksittäisiä asioita, mutta kokonaiskuva ei hahmottunut. Siksi hän päätti syksyllä 2020 lähteä mukaan rehtoreiden valmennusohjelmaan, jossa sai rakentaa teemaan liittyvän kehittämistyön omaan kouluunsa. Raasumaata kiinnosti myös uusien, erilaisten käsitteiden haltuunotto. ”Tähän teemaan liittyy monta […]

Kevätjuhlapuhe: Tulevaisuus toivoa täynnä

Parahin nuori, elämäsi risteyksessä oleva arvokas ihminen. Viime vuodet ovat olleet täynnä epävarmuutta ja myllerrystä. Joskus voi olla vaikea nähdä, mitä hyvää tulevaisuus voisi tuoda tullessaan. Et ole näiden fiilisten kanssa yksin. Haluan nyt kuitenkin välittää sinulle terveiset yli kahdeltakymmeneltä upealta nuorelta, jotka kertoivat minulle pari viikkoa sitten, mikä antaa heille toivoa tulevaisuudesta. Nuoret listasivat […]

Luovista menetelmistä apua opettajien jaksamiseen?

Opettajien ammattijärjestö OAJ:n kyselytutkimuksen (28.9.2021) mukaan yli puolet opettajista uupuu työssään niin, että harkitsee alan vaihtoa. Opettajat kokevat, että eivät voi keskittyä opiskelijoihinsa kunnolla. Opetuksen arki näyttäytyy entistä pirstaleisemmalta. Ajatus hyvästä opettajuudesta on muuttumassa ja ajatusta tuntuu ohjaavan moniosaajan vaatimukset: opettajan pitää olla kehittäjä, toimia monipuolisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa, tehdä projekteja, luoda toimivia suhteita työnantajiin ja […]

Yli 3 600 nuorta äänesti Read Hour -palkinnon saajan – voiton vei menestyskirjoja tehnyt Mike Bäck

Kuva: Read Hour Live -tapahtuman juontajat Christoffer Strandberg ja Leevi Lehtonen. Palkinnon voittajan äänestivät koululaiset eri puolilta Suomea suoran Read Hour Live -lähetyksen aikana. Palkinto on tunnustus lukemaan innostamisesta ja osa vuosittaista Read Hour -lukutaitokampanjaa. Ääniä annettiin yhteensä 3 680, ja voittaja sai 24,4 % äänistä.  Menestyskirjoja tehneelle Mike Bäckille on 8.9.2021 myönnetty ensimmäinen Read Hour -palkinto. Palkinto on tunnustus teosta, joka on innostanut lapsia […]

Kuvittaja Linda Bondestam: ”Kuvakirjat ovat hyvä tapa käsitellä vaikeita teemoja”

Linda Bondestamin Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsevan työhuoneen seinät ovat täynnä kuvia ja pöydät kirjoja. Hänen mielestään kuvittaminen ja erityisesti hahmojen piirtäminen on maailman kivoin työ. Bondestam tekee usein eläimiä muistuttavia hahmoja, jotka symboloivat ihmisiä. Joskus kirjan julkaisun jälkeen hän on huomannut, kuinka hahmo muistuttaakin hänen naapuriaan. Bondestam sanoo, että hyville kuvittajille on jatkuvasti kysyntää. Sellaiseksi tuleminen […]

Presidentti Sauli Niinistö: ”Kirjojen myötä voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin”

Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -lukutaitokampanja haastaa kolmatta kertaa koko Suomen lukemaan tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä 8. syyskuuta. Tänä vuonna kampanja toteutetaan myös Ruotsissa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Kirjojen myötä meille avautuu uusia maailmoja. Voimme tutustua erilaisiin kulttuureihin ja ajattelutapoihin. Toisaalta kirjallisuus osoittaa myös, että ihmiset ympäri maailmaa ovat lopulta aika samankaltaisia. Meitä yhdistäviä […]

Natalia de la Ossa, Lontoo: ”Lukemalla voit olla mitä vain”

“Päädyin myymään kirjoja oikeastaan vahingossa. Olen aina rakastanut kirjoja, sillä perheeni kannusti kovasti lukemaan. Kun elämässäni tuli hetki, jolloin tarvitsin kipeästi työpaikan, marssin Blackwells-ketjun kirjakauppaan ja pyysin töitä. Tunsin tuon kirjakaupan kuin omat taskuni. Kävi ilmi, että heillä oli joulusesongin ajaksi minulle töitä kolmeksi kuukaudeksi ja pikkuhiljaa kirjojen myymisestä on tullut minulle kokopäivätyö. Kun sitten […]

Kirjailija Veera Ojola: “Chatfiktio kannustaa nuoria lukemisen pariin”

Puhelimen ruudulla näkyy Whatsapp-sovellus ja MYGIRLSS-niminen ryhmäkeskustelu, jossa käydään intensiivistä keskustelua edellisen illan bileistä.  Emma on pulassa Oikeesti  Kato Emman story  Hääh  Okei oota  Sooooooooos  Chatfiktio on videomuodossa julkaistu tarinankerronnan tapa, jossa tarina on tehty puhelimen pikaviestipalvelun, kuten Whatsappin keskustelun muotoon. Tarina etenee puhelimen ruudulla kahden tai useamman henkilön välisenä viestittelynä. Katsoja seuraa dialogin etenemistä viesti viestiltä päähenkilön ruudulta katsellen.   Katsoja siis pääsee ikään kuin katselemaan […]

Lausunto: Nuorten talousosaamisessa on vahvistettava erityisesti tunnetaitoja ja asenteita

Suomen Pankki on antanut ehdotuksen Suomen talousosaamisen kansalliseksi strategiaksi. Strategian toteuttamisen laaditaan seuraavaksi toimintasuunnitelma. Lasten ja nuorten säätiön antamassa lausunnossa painotimme tunnetaitojen ja asenteiden merkitystä talousosaamisen ja kestävän rahasuhteen rakentamiseksi.

Professori Reijo Karhinen: “Rehtori ei voi tehdä uudistuksia yksin, mutta hän voi yksin estää ne”

1. Olet puhunut paljon toimintaympäristön muutoksesta ja siitä, että osaaminen on vahvuutemme. Onko Suomen koulutus ja sitä kautta osaaminen tulevaisuuskestävää? Toimintaympäristömme historiallisen nopeasta muutoksesta seuraa, että osaamisemme eli koko kansakunnan osaamistaseen on uudistuttava nopeammin kuin koskaan.  Olenkin huolissani siitä, onko meillä riittävää näkemystä tulevaisuuskestävästä Suomesta. Sellaisesta Suomesta, joka on osaava, uudistuva, digitaalinen ja hiilineutraali kiertotalousyhteiskunta.  Käymme […]

Tutkija Emma Hakala: “Koulut ja rehtorit voivat toimia ekologisen jälleenrakennuksen kirittäjinä”

1. BIOS-tutkimusyksikkö on tuonut ekologisen jälleenrakennuksen käsitteen suomalaiseen keskusteluun. Mitä sillä tarkoitetaan?  Ekologinen jälleenrakennus perustuu ajatukseen, että elämme tällä hetkellä ympäristön kannalta kestämättömässä maailmassa, ja tähän tarvitaan nopea mutta hallittu muutos.  Jotta luonnonvarojen käyttö saataisiin kestäviin rajoihin, tulee yhteiskunnan toiminnot kokonaisvaltaisesti järjestellä uudelleen. Tämä tarkoittaa muun muassa investointeja infrastruktuurin uudistamiseksi, työn uudelleen organisoimista ja tuotantojärjestelmien parantamista, […]

Valmennusohjelma tukee koulun kestävän elämäntavan edistämistä

Ekososiaalinen sivistys on yksi tärkeimmistä opetussuunnitelmasta nousevista teemoista Sammonlahden koulussa Lappeenrannassa. Rehtori Vesa Raasumaa tiesi, että koulussa tapahtuu monia aiheeseen liittyviä yksittäisiä asioita, mutta kokonaiskuva ei hahmottunut. Siksi hän päätti syksyllä 2020 lähteä mukaan rehtoreiden valmennusohjelmaan, jossa sai rakentaa teemaan liittyvän kehittämistyön omaan kouluunsa. Raasumaata kiinnosti myös uusien, erilaisten käsitteiden haltuunotto. ”Tähän teemaan liittyy monta […]

Mistä työ- tai TET-paikka, jos ei ole verkostoja?

Verkostoituminen. Monessa herää ensimmäisenä negatiivisia ajatuksia: onko kyseessä asia, johon yksilön on elämässään mahdollista vaikuttaa? Muodostuvatko verkostot perhepiirin, suvun tai asuinpaikan myötä? Verkostojen luominen tyhjästä voi tuntua haastavalta ja vaatia nuorelta harjoittelua ja luonteenlujuutta. Aikaisimmillaan ja parhaimmillaan nuoren verkostot työelämään syntyvät taksvärkkipäivinä tai TET-harjoittelussa. Usein nämä ensimmäiset kokemukset työstä saadaan omien tai kavereiden vanhempien työpaikoilta. […]

Muumi-yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström uskoo, että ilman kieltä kadottaa yhteyden omiin tunteisiinsa

Ihminen tekee erikoisia asioita rakastuneena. Roleff Kråkströmille se tarkoitti 16-vuotiaana kirjoihin tarttumista. Sytykkeenä toimi silloisen tyttöystävän esimerkki. “Olin urheilijapoika, joka ei siihen mennessä ollut lukenut yhtään mitään. Mutta halusin tehdä tyttöystävääni vaikutuksen, sillä hän luki ja kirjoitti itse paljon.” Lukeminen ja innostus kirjoihin jäi päälle. Kråkström on viettänyt lähes koko työuransa kirjojen parissa. Kun rakkauden […]

Heidi Iivari, Tartto: “Lukiessaan ihminen ei ole koskaan yksin”

”Virossa on hyvin vahva lukemisen kulttuuri. Uskon, että se jopa voimistui neuvostoaikana, kun kirjat olivat niin edullisia. Se oli sellaista kulttuuria, mitä tuettiin ja millä omaa kieltä pystyi ylläpitämään. Kirjailijat jopa ujuttivat kirjoihinsa erilaisia piiloviestejä, jotta virolaiset pystyivät lukemaan omaan kieleensä ja kansaansa liittyvistä asioista. Virossa lukemisen perinne on hyvin vahva myös lapsilla. Virolainen koulusysteemi […]

Helena Bross, Tukholma: “Lastenkirjat ovat portteja kirjallisuuteen ja lukemiseen”

”Minun oli vaikea oppia lukemaan ja kirjoittamaan. En ymmärtänyt kirjaimia, mutta en uskaltanut pyytää apua. Toisella luokalla sain diagnoosin lukihäiriöstä. Kolmannella luokalla pääsin erityisluokalle, jossa oli muita lapsia, joilla oli lukivaikeuksia. Luokka oli niin kutsuttu lukuluokka. Opettajani oli sitoutunut pedagogi ja käytti moderneja opetusmenetelmiä. Hänen luokassaan saimme tehdä paljon hauskoja juttuja, kuten näytelmiä, ja huomasin, […]

”Kirjailijan ei tarvitse olla aikuinen”, ajatteli Lea Pennanen ja perusti kustantamon nuorille

Lea Pennanen ei enää istu keittiönpöydän ääressä kirjaamassa punakynää oppilaiden esseisiin. Sen sijaan hänen työpäivänsä koostuvat sähköpostien lähettämisestä, käsikirjoitusten lukemisesta ja kustantamon yhteistyökumppanuuksien solmimisesta.   ”Nyt saan tehdä nimenomaan sitä, mitä itse haluan. Kun työskentelin opettajana monet asiat eivät olleet hallinnassani. Nyt teen juuri niitä hommia, joita olen itselleni keksinyt. Totta kai kaipaan esimerkiksi säännöllistä kuukausipalkkaa ja työyhteisöä”, Pennanen kertoo.   Kustantamon pyörittämiseen yksin on tarvittu sinnikkyyttä. Ennen kaikkea […]

Kesäkuun positiiviset signaalit

Uutisia yhdenvertaisuudesta… Tampereella kokeillaan uutta Kaikukortti-palvelua. Maksuton kortti voidaan myöntää yli 16 vuotta täyttäneille tamperelaisille. Kokeilun tavoitteena on mahdollistaa kulttuuripalveluiden kokeminen myös niille kaupunkilaisille, joilla ei siihen muutoin olisi mahdollisuutta haastavan taloudellisen tilanteensa vuoksi. Kortilla saa maksuttomia lippuja myös omille alle 16-vuotiaille lapsille ja lapsenlapsille tilaisuuksiin, joihin on itsekin osallistumassa. Toinen kokeilu kattaa paitsi Tampereen, […]

Toukokuun positiiviset signaalit

Ylen selvityksen mukaan nuorille riittää kesätöitä koronasta huolimatta. Erityisesti itsensä työllistäminen on nuorten keskuudessa yleistynyt. Viime vuonna, kun kesätyöpaikkojen määrä romahti koronapandemian takia, 4H-yrityksiä perustettiin 850, eli kaksi kertaa niin paljon kuin vuotta aiemmin. Kesätyöpaikkojen määrä on kasvanut myös yksityisellä palvelualalla, teollisuudessa, kuljetusalalla ja julkisella sektorilla. Koulupsykologi Suvi Eskelisen mukaan suuri osa nuorista voi paremmin […]

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: “Tulevaisuuden toivoa lisäävä työ on merkityksellistä tekijälleen”

1. Millä reseptillä kestävyyskriisi ratkeaa? Osittain niin, että toimimme tehokkaammin, tuottavammin ja kilpailukykyisemmin. Jos tehokkuuden vastakohta on tuhlaaminen, niin siihen meillä ei ole varaa, kun käytössämme on yhden rajallisen maapallon resurssit.  Vielä oleellisempaa on kuitenkin määritellä edistymistä uusilla tavoilla. Mitäpä jos edistymistä olisikin irtiotto kansalaisten kokemista riittämättömyyden ja mitättömyyden kokemuksista? Tai millaisen yhteiskunnan saisimmekaan aikaiseksi, jos päättäväisesti houkuttelisimme esiin toistemme parhaita puolia?   On […]

Coach-toiminnan avulla löytyi oma tapa ohjaustyöhön

Matka alkoi Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään -hankkeen järjestämällä coach-koulutuksella. Se tuki hyvin yhteisöpedagogin opinnoissa saamiani oppeja, josta sai hyvän pohjan lähteä harjoittamaan ohjaamista. Koulutuksessa syvennyimme yhdenvertaisuuteen, erilaisiin elämäntaitoihin liittyviin harjoitteisiin ja ohjaussuunnitelmien tekemiseen. Suunnitelmien tekemisessä painopiste oli ohjattavien ryhmien tarpeiden tunnistamisessa. Työtapojen rakentuminen alkoi, kun pääsin tekemään coachausta. Suunnittelussa tärkeintä on määritellä se […]

Kevätjuhlapuhe: Tulevaisuus toivoa täynnä

Parahin nuori, elämäsi risteyksessä oleva arvokas ihminen. Viime vuodet ovat olleet täynnä epävarmuutta ja myllerrystä. Joskus voi olla vaikea nähdä, mitä hyvää tulevaisuus voisi tuoda tullessaan. Et ole näiden fiilisten kanssa yksin. Haluan nyt kuitenkin välittää sinulle terveiset yli kahdeltakymmeneltä upealta nuorelta, jotka kertoivat minulle pari viikkoa sitten, mikä antaa heille toivoa tulevaisuudesta. Nuoret listasivat […]