“Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan. Tänäkin vuonna kampanja näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että onnistuimme hyvin”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön viestintäpäällikkö Taina Tyrväinen.
Kampanjan yhteydessä järjestettiin toista kertaa yläkoululaisille suunnattu Read Hour Live -lähetys. Se lähetettiin YouTubessa suorana lähetyksenä. Lähetystä katsomaan ilmoitettiin jopa 20 000 nuorta 160:sta eri yläkoulusta. Oppilaita oli lähetyksen striimin äärellä aina Kittilästä Luxemburgiin ja Joensuusta Vaasaan.
Kaksikielisen Read Hour Live -lähetyksen juonsivat Kallion lukion opiskelijat Ranja Omaheimo ja Ellen Hellberg. He johdattivat katsojat lähetyksen aikana niin kirjastoseikkailulle kuin teatterin kulisseihin. Lukuvinkkejä katsojille tarjosivat lähetyksessä vierailleet nuoret sekä näyttelijä Krista Kosonen ja kirjailija Lotta-Sofia Saahko. Read Hour Live huipentui Biolasten energiseen esitykseen. Lähes 80 prosenttia mukana olleista opettajista osallistuisi oppilaidensa kanssa vastaavaan uudestaan.
Alakouluille ja varhaiskasvatukseen Read Hour tarjosi pedagogisen materiaalikokonaisuuden. Maksutta saatavissa oleva materiaali perustui Näkymätön lapsi -kertomukseen, ja oli suunnattu 5–12-vuotiaille lapsille. Materiaali tehtiin suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja osittain viroksi.
Lukemista juhlittiin sekä eri puolilla Suomea että ulkomailla
Kampanja näkyi lukuisissa kirjastoissa sekä organisaatioissa ja työyhteisöissä ympäri Suomen. Monet Helsingin kaupunginkirjaston kirjastoista järjestivät oman ääneenlukuhetken asiakkailleen. Mukaan haastettiin myös eduskunta ja kansanedustajia, joista monet toivat omia lukutottumuksiaan esille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kampanjan suojelijana oli tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Viime vuonna kansainvälistynyt Read Hour näkyi myös tänä vuonna Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Isossa-Britanniassa. Ruotsissa yli 150 koko kansan tuntemaa henkilöä kannusti lukemaan, Virossa Read Houria vietettiin kirjastoissa ja toreilla yhteisinä lukuhetkinä, Isossa-Britanniassa mukaan innostettiin lukemalla Muumeja ja Norjassa lukemiseen kannustettiin kirjailijoiden lukustriimillä.
Read Hour 2022 Suomessa numeroina
- 4 päivän kampanja
- kymmeniä tuhansia nuoria osallistuneita lapsia ja nuoria Suomessa
- 160 koulua mukana Read Hour Livessä
- 105 kirjastoa ympäri Suomen mukana kampanjassa
- 17 kirjastoa Helsingissä järjesti oman lukutuokionsa
- 12 sosiaalisen median vaikuttajaa
- 39 kumppania mukana kampanjassa
- 20 000 jodlaajaa psykoterapeutti Ville Merisen johdattamassa Ask Me Anything -tuokiossa. Keskustelu oli liki 500 kommentilla yksi kaikkien aikojen suosituimmista tapahtumista Jodelissa.
- Yli 3 200 julkaisua sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #ReadHour
- 26 perinteisen median uutista
Read Hourin taustalla on laaja kumppanijoukko. Pääyhteistyökumppaneina kampanjassa vuonna 2022 olivat Moomin Characters, Storytel ja WSOY. Kampanjaa tukivat Svenska kulturfonden, Svenska folkskolans vänner ja Konstsamfundet.