Merkintöjä: Vararehtori iloitsee, kun nuoret uskaltavat näyttää piilevät kykynsä

03.12.2019

Merkintöjä-blogisarjassa toimintaamme osallistuneet kertovat kokemuksistaan ja oivalluksistaan. Hatanpään koulun vararehtori Sari Kolari kertoo Sirkuksesta siivet elämään -hankkeen välituntisirkustoiminnasta.

Kaikille avoimessa välituntisirkuksessa koulumme nuoret kokeilevat erilaisia sirkusvälineitä ja harjoittelevat sirkusohjaajien avustuksella monenlaisia taitoja. Välituntisirkus saapuu liikuntasaliimme kerran viikossa iltapäivän pitkän välitunnin ajaksi.

Sorin Sirkuksen ohjaajat pitävät välituntisirkusta koulussamme nyt toista vuotta, ja toiminta on lähtenyt hienosti rullaamaan. Alkuvaiheessa innokkaimpia osallistujia olivat maahanmuuttajataustaiset tytöt, ja tänä vuonna mukaan on tullut paljon poikia. Aikaisemmin liikuntasalissa pelaaminen oli enemmänkin yhdeksäsluokkalaisten juttu, mutta välituntisirkukset ovat madaltaneet myös nuorempien oppilaitten kynnystä käyttää tilaa välituntien aikana. Se on hieno juttu.

Arvelen, että ne, jotka ovat tehneet näillä pitkillä välitunneilla jotain muuta kuin istuneet puhelimiensa ääressä, ovat loppupäivän paremmassa vireystilassa. Välituntisirkukseen tulee oppilaita eri luokista, joten vaikutus ei näy vain yksittäisessä ryhmässä. Uskon, että tällainen aktiivinen tekeminen keskellä päivää näkyy positiivisesti sirkustoimintaan osallistuneiden nuorten jaksamisessa ja mielialassa.

Sirkus tuntuu olevan nyt nosteessa alueellamme. On hienoa, että nuoret voivat osallistua myös harrastustoimintaan, johon ei tarvitse hakea pääsykokeilla. Harrastuksen ei tarvitse aina olla niin tavoitteellista, tärkeämpää on päästä kokemaan harrastamisen iloa. Sorin Sirkus tekee Lasten ja nuorten säätiön hankkeen kautta arvokasta työtä tulemalla kouluumme ja rakentamalla yhteyksiä nuorten kanssa. Sirkusohjaajien tuoma ammattitaito ja positiivinen aikuiskontakti luovat mahdollisuuksia sille, että nuoret uskaltavat näyttää piilevät kykynsä.

Välituntisirkuksen toteuttaminen on koulumme näkökulmasta todella vaivatonta. Meidän on tarvinnut lähinnä huolehtia, että tieto välituntisirkuksesta on näkyvillä käytävien näytöillä ja muissa koulun tiedotuskanavissa. Nuoret tulevat itsenäisesti liikuntasaliin, jossa sirkusohjaajat ovat valmiina välineiden ja toimintaideoiden kanssa. Hankkeen päätyttyä olemme suunnitelleet erilaisia sirkusvälineitä sisältävää sirkusboksia, jonka oppilaat voisivat ottaa pitkän välitunnin ajaksi esiin ja jatkaa itsenäisesti nyt muodostunutta perinnettä. Muutama oma opettajammekin on innostunut sirkustoiminnasta. Parasta tietysti olisi, että saisimme jatkossakin innostavia sirkusammattilaisia välitunneille tekemään sirkusta yhdessä nuorten kanssa!

Sari Kolari, vararehtori
Hatanpään koulu

Hatanpään koulun oppilaat kertoivat syyskuussa Aamulehdelle, kuinka välituntisirkustoiminta on tuonut ystäviä ja iloa elämään. Lue nuorten ajatuksista täältä!

Osana Lasten ja nuorten säätiön Sirkuksesta siivet elämään -hanketta Sorin Sirkus järjestää välituntisirkuksia Tampereella Hatanpään, Etelä-Hervannan ja Juhannuskylän kouluissa. Hankkeen tavoitteena on lisätä maahanmuuttajanuorten osallisuuden tunnetta vahvistamalla kielenoppimista, itseluottamusta ja elämäntaitoja sosiaalisen sirkuksen keinoin. Vuosina 2018–2020 toteutettavaa hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Lasten ja nuorten säätiö ja osallistuvat kunnat.


Lue lisää

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö opettaa tulevaisuusajattelua tarinan keinoin
Maksuton verkko-oppimisympäristö on tarkoitettu erityisesti yläkouluille.
Nuorten Visionäärien taidenäyttely kutsuu katsojansa empatian kulmille 
Empatian kulmilla -installaation teokset kertovat työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville nuorille tärkeistä teemoista. Kuuden Visionääri-ryhmän artivistiset teokset muodostavat sillan alla kytevän mielenosoituksen, joka ottaa kantaa esimerkiksi yksinäisyyteen, yhdenvertaisuuteen ja rauhaan.
Sukupuoli vaikuttaa yläkoululaisten unelmiin – selvitys nuorten unelmista
Lasten ja nuorten säätiö selvitti yli 2700 yläkoululaisen ajatuksia unelmoinnista, unelmien kohteista ja niiden saavuttamisesta. Sen lisäksi, että suuri osa yläkoululaisista uskoo saavuttavansa unelmansa, selvitys paljastaa eri sukupuolten unelmissa eroavaisuuksia.