Monilukutaito on kaikille keino luoda tarinoita – ”Perinteinen lukutaito ei enää yksinään riitä”
Mitä ajattelet, kun ajattelet sanaa ”lukutaito”? Mitä kaikkea se pitää sisällään? Monet ajattelevat sanan liittyvän kirjojen lukemiseen. Osa yhdistää siihen esimerkiksi medialukutaidon käsitteen. Kasvatustieteen professori Kristiina Kumpulainen huomauttaa, että sanana ”lukutaito” viittaa suomen kielellä lähinnä tekstin vastaanottamiseen eli lukemiseen. Hän muistuttaa, että lukutaito on myös tekstin tuottamista. Perinteisen lukutaidon rinnalle on myös tuotu monilukutaidon käsite, joka laajentaa […]
Tärkeimmät lukemisen esikuvat ovat perhe ja opettajat – Kirjailija Tommi Kinnunen kannustaa vanhempia lähtemään nuoren kanssa kirjastoon
Opettaja ja kirjailija Tommi Kinnunen pohtii, että yksi lukuintoa lisäävistä asioista olisi nuoren ikäryhmälle sopivan kirjallisuuden tarjoaminen. Alakouluikäisille tarjotaan kouluissa joskus liian helppoa kirjallisuutta. Hänen mukaansa lapset lukevat yleensä innoissaan kolmanteen luokkaan asti, kun lukeminen on uutta ja kiehtovaa. Neljännen ja kuudennen luokan välillä lukuinto alkaa hiipua. Tämä kohta voi olla käännekohta, jos nuoren lukuintoa ei onnistuta pitämään yllä. Suurin osa nuorista lukisi […]
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö: ”Tällaisena aikana lukemisen ja kirjojen antamat elämykset ovat tärkeitä”
”Toista kertaa järjestettävä Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -lukutaitokampanja haastaa meidät tunniksi kirjojen ääreen YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä 8. syyskuuta. Koronaviruspandemian takia elämme poikkeuksellista ajanjaksoa ja arkemme on muuttunut monin tavoin. Erityisesti tällaisena aikana lukemisen ja kirjojen antamat elämykset ovat tärkeitä. Kirja voi parhaimmillaan olla kuin kaivattu hetki ystävän kanssa tai matka uuteen maailmaan. […]
Rahapuhe kuuluu kaikille
Sampsa Oinaala arvioi (HS 20.8.) Julia Thurénin Melkein kaikki rahasta -podcastin antavan naivismia hipovia vinkkejä rahasta. Hän kuvailee podcastin ideaa arkiseksi ja yksinkertaiseksi. Joillekin hän arvelee aiheiden olevan jopa liian helppoja. Näihin huomioihin kytkeytyykin podcastin suurin ansio: raha-asiat ovat kaikkien arkeen vaikuttavia, myös yksinkertaisia asioita. Siksi Thurén tekee arvokasta työtä tehdessään julkisesta rahapuheesta saavutettavampaa. […]
Millainen on kestävä rahasuhde ja miksi se on otettava haltuun?
Lauantaina 22.8. vietämme maailman ylikulutuspäivää poikkeuksellisesti kolme viikkoa myöhässä. Se tarkoittaa, että olemme kuluttaneet maapallon uusiutuvat luonnonvarat loppuun tältä vuodelta, ja tästä eteenpäin elämme ikään kuin velaksi maapallolle. Koronakriisin aiheuttama viivästymä ei ole kuitenkaan toivottava muutoksen suunta, vaan tilanne olisi saatava haltuun myös uuden normaalin tilassa. Siksi kestävään kuluttamiseen, omistamiseen ja toimeentuloon liittyvät taidot ovat tärkeämpiä kuin […]
Päättäjiltä unohtui, että nuorisotyö ylläpitää hyvinvoinnin lisäksi turvallisuutta
Viime vuosina kasvava joukko asiantuntijoita ja poliittisia päätöksentekijöitä on painottanut, että nuorten syrjäytyminen on Suomen keskeisin turvallisuusuhka. Muun muassa sisäministeri Maria Ohisalo on tuonut useasti esiin, että ilmastonmuutoksen lisäksi syrjäytymisen ehkäisyn tulisi olla turvallisuuspolitiikan ytimessä. Lisäksi valtioneuvoston laatiman sisäisen turvallisuuden strategian (2017) mukaan Suomen keskeisin sisäisen turvallisuuden haaste on laajeneva syrjäytyminen. Puheista ja kansallisista strategioista huolimatta poliittisia päätöksiä tehdessä turvallisuuspolittiinen […]
Koronakevät muistutti lukutaidon tärkeydestä – Lukukeskuksen Ilmi Villacís: ”Nuoret kaipaavat lisää aikaa lukemiselle”
Mihin nykymaailmassa enää tarvitaan lukutaitoa, kun teknisiä laitteita voi käyttää ikonien avulla ja videot ovat yhä suositumpi kerronnan muoto? Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacís sanoo, että lukutaito on yhteiskunnassamme tärkeä eloonjäämistaito. ”Lukutaito on ympäröivän maailman ymmärtämistä ja itsensä ymmärretyksi tekemistä. Se on kansalaistaito, jonka avulla ihmisen on mahdollista osallistua yhteiskuntaan. Ilman hyvää lukutaitoa ihminen on vaarassa […]
Kysely: Nuoret lukisivat enemmän, jos löytäisivät houkuttelevampaa luettavaa – ”Roolimallit vaikuttavat myönteisesti”
Nuorten mielestä lukeminen on ennemmin tylsää kuin hauskaa. Suurin osa nuorista lukisi enemmän, jos löytäisi kiinnostavaa luettavaa. Asia selviää lukutottumuskyselystä, jonka Lasten ja nuorten säätiö teki lukutaitokampanja Read Hourin valmistelun tueksi. Kyselyyn vastasi noin 1 500 yläkouluikäistä nuorta. Kyselymme mukaan vain 20 prosenttia vastanneista nuorista lukee usein vapaa-ajallaan. Silti yli 60 prosenttia heistä lukisi enemmän, jos teksteissä käsiteltäisiin kiinnostavampia aiheita. 42 prosenttia kyselyyn vastanneista nuorista taas lukisi enemmän, jos […]
TietoEVRY, yläkoululaiset ja Lasten ja nuorten säätiö verkkokiusaamista vastaan The Polite Type -fontilla
Kevään aikana TietoEVRY ja Lasten ja nuorten säätiö ovat etsineet ratkaisuja verkkokiusaamiseen yhdessä kahdeksasluokkalaisten nuorten kanssa. Helsinkiläisen Merilahden peruskoulun 8F-luokka ja vantaalaisen Lehtikuusen koulun 8D-luokka osallistuivat TietoEVRYn ja Lasten ja nuorten säätiön vihapuhetta käsitteleviin työpajoihin toukokuussa. Nuoret pohtivat vihapuheen ja sanojen merkitystä verkkokäyttäytymisessä ja omassa arjessaan työpajat ohjanneen rap-artisti Rauhatädin, oikealta nimeltään Hanna Yli-Tepsan, […]
Tulevaisuuskoululle ja Otto Tähkäpäälle palkinto kansainvälisessä kilpailussa
School of International Futuresin järjestämän The Next Generation Foresight Practioners -kilpailun voittajat julkistettiin elokuun alussa. Kolmatta kertaa järjestetyssä kilpailussa palkittiin tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin nuoria tähtiä, jotka työskentelevät kestävämmän tulevaisuuden puolesta. Pääpalkinnon lisäksi palkintoja jaettiin tänä vuonna 21 kategoriassa, joista Tähkäpää voitti Euroopan laajuisen erityispalkinnon. Palkintoperusteina olivat Tähkäpään tekemä työ Tulevaisuuskoulussa tulevaisuuslukutaidon ja tulevaisuuskasvatuksen edistämiseksi. ”Olen […]
Selvitimme TietoEVRYn kanssa nuorten vision tulevaisuuden Suomesta
Miksi? Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan. Samaan aikaan me teemme nyt päätöksiä, jotka vaikuttavat siihen, millaiseksi tulevaisuus muotoutuu. Nuoret ovat ne, jotka elävät noiden päätösten kanssa pisimpään. On tärkeää tietää, millaista tulevaisuutta nuoret odottavat ja toisaalta toivovat. Mitä teimme? Järjestimme yhdessä TietoEVRYn ja Tulevaisuuskoulun kanssa yläkouluikäisille kolme tulevaisuusaiheista työpajaa. Työpajoista nousseiden teemojen pohjalta laadimme kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää, millaisena nuoret näkevät Suomen […]
Eetu Vienonen haluaa näyttää, että ujokin voi olla yhteiskunnallinen vaikuttaja – ”Taiteella on erilainen yhteiskunnallinen voima kuin politiikalla”
Vaikka Eetu Vienonen on ollut paljon esillä nuorisovaikuttajana, hän kertoo olevansa luonteeltaan melko ujo ja arka. ”Kahdeksannella luokalla päätin, että haluan yrittää jotakin uutta ja kokeilla rajojani. Halusin näyttää, että minustakin on yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi.” Vienonen on Lasten ja nuorten säätiön hallituksen nuorisojäsen. Säätiön sääntöjen mukaan hallituksessa on oltava yksi alle 25-vuotias edustaja. Vienonen ei silti tuo säätiöön […]
Nuorten ääni: 10 kysymystä koronatilanteesta -selvitys
Nuorten ääni: 10 kysymystä korona tilanteesta -kysely
Sirkusharjoitteita kielenoppimisen ja kotoutumisen tueksi
Harjoitteet on kerätty Lasten ja nuorten säätiön Sirkuksesta siivet elämään -hankkeessa työskennelleiltä sirkusohjaajilta Sorin Sirkukselta, Kulttuurikeskus PiiPoolta, Taidekoulu Estradilta ja Sirkus Magentalta. Hankkeen päärahoittajana toimi Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Ladattavat harjoitteet: Sirkusharjoitteita kielenoppimisen ja kotoutumisen tueksi (pdf tiedosto web: 1,5 Mt) Sirkusharjoitteita kielenoppimisen ja kotoutumisen tueksi (pdf-tiedosto print, 10,7 Mt) Seitsemästä harjoitteesta on saatavilla myös […]
Sirkus maahanmuuttajanuorten kanssa
Sirkuksesta siivet elämään -hankkeessa kehitettiin 2,5 vuoden ajan sirkusta osana maahanmuuttajatyötä mm. koulujen valmentavassa opetuksessa, kotoutumiskoulutuksessa ja avoimissa ryhmissä. Olemme koonneet hankkeen aikana tehdystä työstä hyviä käytäntöjä yhteen. Teimme havaintoja siitä, mikä toimii erityisen hyvin, ja mihin taas on tarpeen kiinnittää huomiota. Toivottavasti tästä on hyötyä, kun suunnittelette toimintaanne! Sirkuksesta siivet elämään –hankkeen päärahoitus saatiin […]
Vilhelmiina Wahlbeck huomasi 22-vuotiaana olevansa vastuussa teleyhtiön viestinnästä, ja sitä työtä hän tekee vieläkin – ”Oppi ei tapahdu vaihtamalla työpaikkaa”
Vilhelmiina Wahlbeckista piti ensin tulla kauppatieteilijä, sitten diplomaatti. Sitten hän huomasi 22-vuotiaana olevansa yhtäkkiä vastuussa koko silloisen Telian viestinnästä. ”Työn kautta ymmärsin, että viestintä on minulle ominta alaa. Tiedon välittäminen on minulle luontainen rooli.” Wahlbeck päätyi valtiotieteiden opiskelun kautta harjoitteluun silloisen Telian viestintään ja jäi sinne. Erilaisten telealan liiketoimintajärjestelyjen myötä hänen työnantajanaan on nykyisin DNA. Nimike vain on vaihtunut vuosien […]
Lähestyimme taloustaitoja Danske Bankin kanssa pehmeiden arvojen kautta
Miksi? Raha on tunneasia, ja siksi siitä on tärkeä oppia puhumaan jo nuorena. Kaikki eivät halua sijoittajiksi, mutta raha-asiat koskettavat jokaista. Tuemme nuoria kohti hyvää rahasuhdetta ja ottamaan oman taloutensa haltuun. Taloustaidoissa keskiössä eivät ole vain tekniset taidot, vaan myös tunnetaidot ja luottamus itseen. Mitä teimme? Järjestimme 30 työpajaa, joihin osallistui yhteensä 158 nuorta. Nuoret opiskelivat ammattioppilaitoksen Valma-koulutuksessa ja […]
HuippuHarkan ovat jo tarjonneet Lassila & Tikanoja, Lindström, Musti ja Mirri ja Valmet
Miksi? Ensimmäisten työelämäkokemusten avulla nuori rakentaa kuvaa työelämästä ja itsestään työntekijänä. Jotta saamme nuoret mukaan yhteiskuntaan ja työelämään, meidän on taattava, että kokemus työelämästä on myönteinen. Myös yrityksillä on usein halu tukea nuoria työelämään siirtymisessä, mutta he ovat oman alansa asiantuntijoita eivätkä esimerkiksi nuorisotyöntekijöitä tai opettajia. Mitä teimme? Järjestimme HuippuHarkka-jaksoja 16–29-vuotiaille nuorille yhdessä Lassila & Tikanojan, Lindströmin, Mustin […]
Miksi perustit Tulevaisuuskoulun, Otto Tähkäpää?
”Kuulin tulevaisuudentutkimuksesta ensi kerran kauan sitten aloitellessani yliopisto-opintojani. Pidin ensin koko ajatusta hassuna, sillä ajattelin sen olevan kristallipalloon tuijottelua. Ajatus ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan. Melkein kymmenen vuotta myöhemmin, edettyäni opinnoista väitöskirjan pariin, päätin osallistua tulevaisuudentutkimuksen johdantokurssille ja teema imaisi minut mukaansa. Alun perin olin kiinnostunut historiasta ja opiskellut valtiotieteitä. Historia-alan väitöskirjaa tehdessäni ymmärsin yhä […]
Ilmastonmuutoksen torjuminen, yritysten vastuullisuus ja nuorten hyvinvointi kiinnostavat Merja Kivelää – ”Uskon, että yksilökin voi tehdä mitä vain”
Merja Kivelän mukaan on tärkeää, että työelämän kynnyksellä oleva nuori löytää oman intohimonsa ja lähtee määrätietoisesti sitä kohti. Häntä huolestuttaa, että Suomessa on paljon nuoria, joihin kukaan ei ole koskaan uskonut. ”Aika paljon elämässä on kiinni siitä, millaiset eväät kotoa tai koulusta saa. On paljon nuoria, joilla ei ole edes yhtä turvallista aikuista.” Kivelä on asianajotoimisto Castrén & Snellmanin osakas. […]