Uusi 2. asteen opintoihin valmistava koulutus lisää yhdenvertaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia
TUVA-koulutus on tutkintokoulutukseen valmistava nivelvaiheen koulutus, joka alkaa toisen asteen oppilaitoksissa 1.8.2022. Tähän asti valmentavia koulutuksia on ollut useita. Uuteen oppivelvollisuuslakiin liittyvä nivelvaiheen opintojen uudistuksen myötä nykyisestä Valmasta eli ammatillisiin opintoihin valmentavasta koulutuksesta tulee tutkintoon valmentava koulutus eli TUVA-koulutus. Erona aikaisempaan on, että TUVA-koulutus yhdistää entisen kymppiluokan, lukiokoulutukseen valmentavan LUVA-koulutuksen sekä Valman. Uuden valmentavan koulutuksen […]
”Toiveikas ja pelottava” – selvitys nuorten tulevaisuususkosta
Selvitys on osa Lasten ja nuorten säätiön ja Tietoevryn pitkäkestoista yhteistyötä, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten tulevaisuususkoa.
Taidot elämään -coachin kolme vinkkiä nuorten kohtaamiseen
1. Yhteinen virittäytyminen auttaa alkuun Työpajojen aluksi kannattaa pitää jonkinlainen alkulämmittely, jossa jokainen nuori saa esittäytyä ja kertoa päivän kuulumiset. Yleensä kaikki nuoret lähtivät työpajoissamme tähän mukaan, mutta jotkut eivät halunneet osallistua nimensä sanomista enempää. On tärkeää, että jokaiselle annetaan mahdollisuus osallistua, mutta ketään ei saa painostaa osallistumaan. Coachin on hyväksyttävä se, että myös se […]
Työelämään tutustumisesta on aitoa hyötyä myös yrityksille – mitä Monster oppi TET-jakson aikana
Toukokuussa otimme ensiaskeleet yhteistyölle Lasten ja nuorten säätiön kanssa, kun saimme Monsterille ja Alma Medialle neljä innokasta tettiläistä: Annan, Sofian, Ellan ja Oliverin. Yhteistyön tarkoituksena on tehdä TET-jaksoista entistä mielekkäämpiä yrityksille ja nuorille sekä kehittää palvelu, joka lisää TET-paikkojen määrää. Työelämään tutustumisella on valtava vaikutus nuoriin. Useimmille yläkouluikäisille se on ensikosketus aikuisten maailmaan. Suurimmalla osalla […]
Vieraskynä: Valmet tukee nuoria rakentamaan mielikuvaa tulevaisuuden työelämästä
Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjan Kajaanin yksikkö lähti mukaan Tulevaisuussafari-toimintaan yhdessä Lasten ja nuorten säätiön ja Vaara- kollektiivin kanssa keväällä 2021. Kyseessä on kaksivuotinen hanke, jonka aikana Tulevaisuussafarin nuorten ryhmät ovat päässeet tutustumaan Valmetiin ja valmetlaisiin yritysvierailuilla. Yhteisissä tilaisuuksissa – Kohtaamispaikassa – nuoret ja valmetlaiset ovat yhdessä pohtineet tulevaisuutta ja työelämää. Vallitsevista olosuhteista johtuen olemme toteuttaneet yritysvierailut etäyhteyksin Teamsin […]
“Siitä tuli helppoa, kun teimme yhdessä” – TET-palvelua kehitettiin viikko iloisissa tunnelmissa
Lasten ja nuorten säätiö kehittää parhaillaan Alma Median ja Monsterin kanssa verkkopalvelua, jonka tavoitteena on helpottaa valtakunnallisesti nuorten työelämään tutustumista. Kehitystyö sai vauhtia toukokuussa, kun joukko yrityksiä avasi viikoksi ovensa nuorille.
Peli: Tuntematon tulevaisuus 2052
Hauskahan peli olikin. Saatiin nauraa ihan kunnolla, kun keksin tarinoita hahmosta. Tuntematon tulevaisuus 2052 on roolipeli, jossa sukelletaan vuoteen 2052. Jokainen pelaaja pääsee pelaamaan peliä omalla hahmollaan, joka ratkaisee tulevaisuuteen sijoittuvia ongelmia. Miksi Helsingin rautatieasema on hylätty ja siellä asuu omituisesti käyttäytyvä suljettu yhteisö? Miten muuten maailma voi ja minkälaisessa ympäristössä pelin hahmot seikkailevat? Pelin […]
Nuoret kehittävät TET-palvelua yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten kanssa
Tämän viikon ajan Salmisaaressa Deloitten, Stora Enson, Wärtsilän ja Outokummun tiloissa sekä Alma Median ja Monsterin, Helsingin Diakonissalaitoksen ja Lasten ja nuorten säätiön toimistoilla kehitetään joukolla tulevaisuuden TET-palvelua. Viikon mittaisella nuorten ja yritysten yhteistyöllä hahmotellaan palvelun tarpeita ja ideoidaan sen sisältöä. ”Erityisesti näinä epävarmoina aikoina nuoret tarvitsevat tukea ja monipuolisia mahdollisuuksia tutustua työelämään. Nykyisellään TET:ssä […]
Vieraskynä: Miten puhua rahasta nuoren kanssa?
Nuorten suhde rahaan on muodostunut koko eletyn elämän aikana. Perheissä on omat tapansa toimia ja taloudelliset toimintatavat, kuten säästäminen, asennoituminen velkaan ja kuluttaminen, ovat myös jossain määrin opittuja. Omistamisen merkitys tai pienituloisuuden huolet saattavat juontaa juurensa sukupolvien yli. Samalla ajankohtaiset ympäristön ja yhteiskunnan muutokset ravistelevat myös nuorten maailmaa, ja asettavat meille kaikille haasteen uudenlaiselle keskustelulle […]
Siiri, 27: “En olisi uskonut työpajan alussa, että olisin uskaltanut. Mutta minä uskalsin!”
Olen Siiri ja olen 27-vuotias. Olen kotoisin Kuopiosta, jossa olen osallistunut Huuma-työpajoihin vuodesta 2019 lähtien. Huumaan osallistuminen jännitti minua aluksi paljon. Ohjaajat ja muu ryhmä loivat kuitenkin turvallisen tilan, ja vähitellen rohkaistuin ja vapauduin enemmän. Koronan myötä emme voineet jatkaa toimintaa “isolla” porukalla, joten saimme mahdollisuuden yksilötyöskentelyyn. Meille tarjoutui mahdollisuus tehdä oma teos. En olisi […]
Rehtori Matti Autero: ”Lukion tulevaisuuslinja antaa keinoja käsitellä muuttuvaa maailmaa”
Yhteiskunnalliset muutokset edellyttävät uudenlaista ajattelua ja valmiuksia kohdata ennalta-arvaamaton tulevaisuus. Porkkalan lukiossa haasteeseen on tartuttu perustamalla Suomen ensimmäinen lukion tulevaisuuslinja. Lukion rehtori Matti Autero osallistui tulevaisuuslinjan vetäjän ja koulun toisen apulaisrehtorin kanssa Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan, joka antoi selkeän kehyksen monimutkaisten kysymysten käsittelyyn. Rehtori Matti Autero, miksi perustitte Porkkalan lukioon tulevaisuuslinjan? Mikä sen tavoite on? […]
Rehtori Salla Kilpinen: ”Kouluilla on oikeus kasvattaa nuorista aktiivisia toimijoita”
Ekologinen jälleenrakennus edellyttää laajaa ja syvällistä kulttuurin muutosta. Tässä muutoksessa kasvatuksella ja koulutuksella on keskeinen rooli. Uudistavan oppimisen ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi Tulevaisuuskoulu on perustanut rehtoreille suunnitellun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelman. Vantaalaisen Ruusuvuoren koulun rehtori Salla Kilpinen osallistui koulutukseen saadakseen uutta näkökulmaa ympäristökasvatukseen. Miten Ruusuvuoren koulussa käsitellään ympäristökriisin ja kestävän kehityksen kysymyksiä? Kun aloitin koulun […]
Rehtori Aki Puustinen: ”Uudistavaa oppimista on kehitettävä yhdessä nuorten kanssa”
Opetusta ja koulun toimintaa tulee kehittää nuorten tarpeet edellä. Näin uskotaan Muuramen lukiossa, jonka toiminnassa painotetaan kestävää kehitystä ja yrittäjyyttä, ja jonka opiskelijoita tuetaan itsenäiseen vastuun kantamiseen. Koulun rehtori Aki Puustinen osallistui työnsä tueksi Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan. Luonnollisesti nuorillekin oli tässä oma roolinsa. Rehtori Aki Puustinen, Muuramen lukiossa panostetaan kokeiluihin ja nuorten itsenäiseen […]
Koulunjohtaja Tuija Tammelander: ”Kestävä tulevaisuus on nostettava koulun visioon”
Ympäristö- ja kestävyyskriisi edellyttävät perustavanlaatuisia muutoksia ajatteluun, arvoihin ja tapaan, jolla tarkastelemme tulevaisuutta. Ulkomailla asuvien suomalaislasten verkkokoulussa, Etäkoulu Kulkurissa tulevaisuusajattelu ja kestävä tulevaisuus halutaan juurruttaa visiotyöskentelyn kautta koulun rakenteisiin ja kaikkeen toimintaan. Työnsä tueksi koulun johtaja Tuija Tammelander osallistui Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan. Koulujohtaja Tuija Tammelander, miksi ja miten Etäkoulu Kulkurissa panostetaan tulevaisuusajatteluun? Etäkoulu […]
Tutkija Ville Lähde: ”Koulutus on ekologisessa jälleenrakennuksessa välttämätön tekijä”
Ekologisen jälleenrakennuksen käsite on juurtunut poliittiseen keskusteluun BIOS-tutkimusyksikön avausten myötä. BIOS:in tutkijat osallistuivat Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan pitämällä luentoja ja käymällä dialogia osallistujien kanssa. BIOS-tutkimusyksikön tutkija Ville Lähde, mitä ekologinen jälleenrakennus tarkoittaa? Historiallisesti ekologinen jälleenrakennus viittaa toisen maailmansodan jälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan, jolloin uudistettiin sodassa raunioitunut infrastruktuuri ja luotiin edellytykset hyvinvointivaltiolle. Myös ilmasto- ja kestävyyskriisin […]
Vieraskynä: Teatterista toivoa tulevaisuuteen
Tulevaisuussafarin tavoitteena on vahvistaa osallistujien työ- ja toimintakykyä teatterin ja tulevaisuustyöskentelyn avulla. Ohjaajina pyrimme luomaan työskentelytilasta mahdollisimman turvallisen, jotta kukin osallistuja pääsee tutkimaan ajatuksiaan ja tunteitaan omista lähtökohdistaan, juuri sellaisena kuin itse on. Kemissä työpajojen osallistujat ovat olleet 19–30-vuotiaita, hyvin erilaisista elämäntilanteista tulevia nuoria aikuisia. Monilla heistä on ollut vaikeita kokemuksia sosiaalisissa tilanteissa, mutta luovien […]
Virtuaaligallerian avajaispuhe: Taiteesta, tulevaisuudesta ja mielikuvituksen vinksauttamisesta
Taiteen dna:han on koodattu kyky saada aikaan muutosta. Taiteessa on voima, sen sanoissa, kuvissa ja tarinoissa koko elämä. Siksi taide koskettaa, saa ajattelemaan, provosoi ja vinksauttaa sen kokijaa ja tekijää. Taiteen äärellä oppii katsomaan ja tarkastelemaan maailmaa uusin silmin. Taiteen tekeminen on tila, jossa saa viipyillä, siellä saa rakastua, tulistua, vihata, heittäytyä, pelätä, oivaltaa ja […]
Näin voit käsitellä Ukrainan sotaa lasten ja nuorten kanssa
Kirjasampo: Kuvakirjoja, jotka auttavat lasta käsittelemään pelkoja Mannerheimin Lastensuojeluliitto: Lapsi uutistulvassa Opetushallitus: Ohjeita varhaiskasvatukselle, kouluille ja oppilaitoksille Ukrainan kriisin käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa Pelastakaa Lapset: Kriisitilanteen kohtaaminen Psykoterapeutti Maaret Kallion Instagram-julkaisu: Jos yllä oleva Instagram-julkaisu ei näy, voit katsoa sen Instagramissa tästä. Soste: Kooste ja tietoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamasta avusta ja tuesta Unicef: […]
Vanessa Saaranen ja Emilia Vepsäläinen, 18: ”Työpajoissa luottamus itseä ja muita kohtaan kasvoi”
Lasten ja nuorten säätiön Huuma-toiminta tarjosi nuorille mahdollisuuden toteuttaa itseään liikeilmaisun keinoin. Taidetyöpajoissa tehtiin erilaisia teatteri- ja tanssiharjoituksia sekä pelattiin ja leikittiin. Luovat menetelmät tarjosivat mahdollisuuden tutkailla itseään sekä vahvistaa ryhmässä toimimisen taitoja. Kuopiolaiset Vanessa Saaranen, 18, ja Emilia Vepsäläinen, 18, osallistuivat Huuman työpajoihin yhden lukuvuoden verran. Ensin Savon ammattiopiston VALMA-ryhmän mukana, ja sen jälkeen […]
Nuoret ovat somessa – eikä sitä tule nähdä esteenä lukutaidon kehittymiselle
PISA 2018 Suomen pääraportti julkaistiin vuoden 2022 alussa. Raportista käy ilmi, että hyvällä lukutaidolla on yhteys paperisten kirjojen lukemiseen. Vastaavasti heikkoon lukutaitoon kytkeytyy matalampi sosioekonominen perhetausta ja se, että nuori viettää netissä runsaasti aikaa. Selvää on, että jokaisessa perheessä ei tartuta paperiseen kirjaan ja kouluilla on haasteita vastata yhä enemmän eriytyvään lukutaitoon. Tapaamme usein ajatella, […]