Artikkelit ja julkaisut

Koulunjohtaja Tuija Tammelander: ”Kestävä tulevaisuus on nostettava koulun visioon”

Ympäristö- ja kestävyyskriisi edellyttävät perustavanlaatuisia muutoksia ajatteluun, arvoihin ja tapaan, jolla tarkastelemme tulevaisuutta. Ulkomailla asuvien suomalaislasten verkkokoulussa, Etäkoulu Kulkurissa tulevaisuusajattelu ja kestävä tulevaisuus halutaan juurruttaa visiotyöskentelyn kautta koulun rakenteisiin ja kaikkeen toimintaan. Työnsä tueksi koulun johtaja Tuija Tammelander osallistui Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan.  Koulujohtaja Tuija Tammelander, miksi ja miten Etäkoulu Kulkurissa panostetaan tulevaisuusajatteluun?  Etäkoulu […]

Tutkija Ville Lähde: ”Koulutus on ekologisessa jälleenrakennuksessa välttämätön tekijä”

Ekologisen jälleenrakennuksen käsite on juurtunut poliittiseen keskusteluun BIOS-tutkimusyksikön avausten myötä. BIOS:in tutkijat osallistuivat Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan pitämällä luentoja ja käymällä dialogia osallistujien kanssa. BIOS-tutkimusyksikön tutkija Ville Lähde, mitä ekologinen jälleenrakennus tarkoittaa? Historiallisesti ekologinen jälleenrakennus viittaa toisen maailmansodan jälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan, jolloin uudistettiin sodassa raunioitunut infrastruktuuri ja luotiin edellytykset hyvinvointivaltiolle. Myös ilmasto- ja kestävyyskriisin […]

Vieraskynä: Teatterista toivoa tulevaisuuteen

Tulevaisuussafarin tavoitteena on vahvistaa osallistujien työ- ja toimintakykyä teatterin ja tulevaisuustyöskentelyn avulla. Ohjaajina pyrimme luomaan työskentelytilasta mahdollisimman turvallisen, jotta kukin osallistuja pääsee tutkimaan ajatuksiaan ja tunteitaan omista lähtökohdistaan, juuri sellaisena kuin itse on. Kemissä työpajojen osallistujat ovat olleet 19–30-vuotiaita, hyvin erilaisista elämäntilanteista tulevia nuoria aikuisia. Monilla heistä on ollut vaikeita kokemuksia sosiaalisissa tilanteissa, mutta luovien […]

Virtuaaligallerian avajaispuhe: Taiteesta, tulevaisuudesta ja mielikuvituksen vinksauttamisesta

Taiteen dna:han on koodattu kyky saada aikaan muutosta. Taiteessa on voima, sen sanoissa, kuvissa ja tarinoissa koko elämä. Siksi taide koskettaa, saa ajattelemaan, provosoi ja vinksauttaa sen kokijaa ja tekijää. Taiteen äärellä oppii katsomaan ja tarkastelemaan maailmaa uusin silmin. Taiteen tekeminen on tila, jossa saa viipyillä, siellä saa rakastua, tulistua, vihata, heittäytyä, pelätä, oivaltaa ja […]

Näin voit käsitellä Ukrainan sotaa lasten ja nuorten kanssa

Kirjasampo: Kuvakirjoja, jotka auttavat lasta käsittelemään pelkoja Mannerheimin Lastensuojeluliitto: Lapsi uutistulvassa Opetushallitus: Ohjeita varhaiskasvatukselle, kouluille ja oppilaitoksille Ukrainan kriisin käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa Pelastakaa Lapset: Kriisitilanteen kohtaaminen Psykoterapeutti Maaret Kallion Instagram-julkaisu: Jos yllä oleva Instagram-julkaisu ei näy, voit katsoa sen Instagramissa tästä. Soste: Kooste ja tietoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamasta avusta ja tuesta Unicef: […]

Vanessa Saaranen ja Emilia Vepsäläinen, 18: ”Työpajoissa luottamus itseä ja muita kohtaan kasvoi”

Lasten ja nuorten säätiön Huuma-toiminta tarjosi nuorille mahdollisuuden toteuttaa itseään liikeilmaisun keinoin. Taidetyöpajoissa tehtiin erilaisia teatteri- ja tanssiharjoituksia sekä pelattiin ja leikittiin. Luovat menetelmät tarjosivat mahdollisuuden tutkailla itseään sekä vahvistaa ryhmässä toimimisen taitoja. Kuopiolaiset Vanessa Saaranen, 18, ja Emilia Vepsäläinen, 18, osallistuivat Huuman työpajoihin yhden lukuvuoden verran. Ensin Savon ammattiopiston VALMA-ryhmän mukana, ja sen jälkeen […]

Nuoret ovat somessa – eikä sitä tule nähdä esteenä lukutaidon kehittymiselle

PISA 2018 Suomen pääraportti julkaistiin vuoden 2022 alussa. Raportista käy ilmi, että hyvällä lukutaidolla on yhteys paperisten kirjojen lukemiseen. Vastaavasti heikkoon lukutaitoon kytkeytyy matalampi sosioekonominen perhetausta ja se, että nuori viettää netissä runsaasti aikaa. Selvää on, että jokaisessa perheessä ei tartuta paperiseen kirjaan ja kouluilla on haasteita vastata yhä enemmän eriytyvään lukutaitoon.  Tapaamme usein ajatella, […]

Esiintyminen minänä: liike itseilmaisun ja yhteistyön välineenä

Oppaan harjoitteet rohkaisevat osallistujaa tutustumaan itseensä ja ilmaisemaan itseään sellaisena kuin hän on. Niissä harjoitellaan yhdessä tekemistä ja katsottavana olemista turvallisessa ilmapiirissä. Ryhmässä oleminen ja esiintyminen ovat tärkeitä taitoja myös työelämässä, sillä moniin töihin sisältyy tiimityötä, asiakaspalvelua tai esiintymistä. Nähdyksi tuleminen, kohtaaminen ja omien ajatusten kertominen on tärkeää koko elämän kannalta. Osallistumiseen ei tarvita aiempaa […]

Vieraskynä: ”Tärkeintä on, että saimme oppilaan unelmoimaan jostakin”

Osana coach-koulutustamme me coachit toteutamme valmennuksia VALMA-opiskelijoille. Niiden tavoitteena on vahvistaa nuorten työelämätaitoja ja muita elämässä tarvittavia taitoja. Suunnittelemamme valmennuspäivän teemana oli toimintakyky ja unelmoiminen. Tiimissämme oli kolme coachia. Päivälle olimme suunnitelleet nuorille neljä tehtävää. Saimme hyvän kokemuksen siitä, että toimivassa suunnitelmassa kannattaa aina olla myös b- ja c-vaihtoehdot yllätysten varalle. Päivän koulutus nimittäin siirtyi […]

Katri, 26: “Tajusin, ettei muillakaan työelämä ole ollut kauhean suoraviivaista”

Ennen Tulevaisuussafaria, viimeisen puolen vuoden aikana, elämässäni on ollut paljon meneillään: valmistuminen, muutto uudelle paikkakunnalle puolison kanssa, töiden saaminen, työttömäksi jääminen, epätoivoista työnhakua, uupumusta ja masennusta. Muistan jo opiskeluaikanani miettineeni, ettei tämä jäisi viimeiseksi ammatikseni. Jotenkin olin alitajuisesti epäillyt alan sopivuutta minulle jo pitkään. Mutta itsepäisenä ja sisukkaana ihmisenä tietysti koulu oli käytävä loppuun. Kaikki […]

Janita, 16: “Olen saanut tekemistä sen sijaan, että olisin jäänyt päiväksi yksin”

Ennen Tulevaisuussafaria olin vasta muuttanut Ouluun, mulla ei ollut kavereita, ei opiskelupaikkaa tai jaksamista opiskeluun, vaikka mua painostettiin kouluun. Mun mieliala oli tosi huono eikä mulla ei ollut mitään tietoa, mitä haluaisin. Mua ei kiinnostanut mikään, eikä ollut jaksamista. Työpajoista olen saanut rohkaisua omiin vahvuuksiin. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja olen saanut itsevarmuutta ja kannustusta […]

Selvitys: Maailma 2050 nuorten kirjoittamana

Järjestimme yläkoululaisille keväällä 2021 tulevaisuusaiheisen kirjoituskilpailun, sillä halusimme selvittää, mitä he odottavat tai toivovat tulevaisuudelta. Maailma 2050 -kirjoituskilpailussa tekstin tyylilaji oli vapaa. Tekstien aiheena oli tulevaisuus. Tehtävänannossa yläkoululaisia kehotettiin ajattelemaan vuotta 2050. Millaista silloin on? Analysoimme tulleet kirjoitukset selvitystä varten.

UtopiaJam toi nuoret ja kuntapäättäjät saman pöydän ääreen

Utopia tulevaisuudessa oleva kuvitteellinen aika ja paikka, jossa asiat ovat radikaalisti paremmin kuin nykyisyydessä Lähes 50 helsinkiläistä ja kuopiolaista nuorta osallistui marraskuussa UtopiaJameihin. Hybridinä järjestetyn tapahtuman studiolähetyksen juonsi 16-vuotias somevaikuttaja Leevi Lehtonen. Sekä Helsingissä että Kuopiossa nuorten kanssa lähetystä seurasi joukko paikallisia kuntapäättäjiä. Nuorten ja päättäjien työskentelyä kannustivat studiolähetyksen kautta Tulevaisuuskoulun perustaja, tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää ja Deloitte […]

10 vinkkiä nuorille työelämään

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman onnellisin työmaa. Tällaisia […]

Haluamme edistää työelämää, jossa nuoret voivat hyvin

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama Tulevaisuuden työelämä nuorille -oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman […]

Kyky ajatella luovasti auttaa sopeutumaan työelämään

Mitä se tarkoittaa, kun puhutaan tarpeesta olla joustavampi ja sopeutumiskykyisempi uuden edessä, ja miten nuorta voi tukea löytämään itselleen mielekästä työtä?  Milla Minerva Mertanen: Joustamisessa ja sopeutumisessa on loppupeleissä kyse empatiasta ja kyvystä asettua muiden nahkoihin, ja sitä myötä joustaa muutoksen edessä.  Sofia-Charlotta Kakko: Ja täytyy muistaa, että siinä auttaa myös hyvä itseluottamus ja kyky uskoa siihen, että asiat […]

”Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa”

”Muutin vuonna 2017 Kuopiosta Helsinkiin. Minulle tarjoutui mahdollisuus muuttaa siskoni luokse, kun hänen kämppiksensä lähti ulkomaille. Koin, että minua ei pidätellyt Kuopiossa enää mikään, joten muutin Helsinkiin, vaikken tiennyt yhtään, mitä tulisin tekemään. Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa. Näin jälkikäteen en muista noista ajoista kauheasti. Elämäni oli vähän vuoristorataa ja minulla oli masennusjaksoja. […]

Oletko ajatellut, että luovuus on taloustaito? Näistä syistä sitä kannattaa opetella!

Luovuus liitetään usein taiteen tekemiseen, vapaaseen tai jopa kaaosmaiseen ilmaisuun taiteen kentällä, johon harvoin liittyy taloudellisesti tasainen tilanne. Luovuus on kuitenkin ominaisuus, joka on olemassa ihan kaikilla ihmisillä synnynnäisenä. Luovuus on laaja-alaista, ja sitä on mahdollista kehittää erilaisiin tarkoituksiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Luovan voiman käyttöönotto ei tarkoita välttämättä uusien ja ennennäkemättömien asioiden keksimistä, vaan luovuus […]

Lausunto: Lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen tarvitaan rohkeita kokeiluja

Kuva Read Hour Live -virtuaalitapahtumasta: Näyttelijä Krista Kosonen lukee ääneen 16-vuotiaan Hanna Rannan runoa Tapio on kuollut. Ranta voitti runollaan Lasten ja nuorten säätiön ja WSOY:n yhteisen kirjoituskilpailun keväällä 2021. Read Hour Liveen osallistui yli 34 000 nuorta YK:n lukutaitopäivänä. Opetushallituksen Lukuliike pyysi lokakuun puoleen väliin mennessä lausuntoja asiakirjaan Kansallinen lukutaitostrategia 2030. Strategian tavoitteena on […]

Read Hour -kampanja tavoitti vuonna 2021 ennätysmäärän nuoria ja kansainvälistyi

”Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan, juurruttaa lukemiselle hurraava juhlapäivä ja edistää yhteiskunnallista keskustelua lukemisesta. Kampanjan tulosten perusteella näyttää siltä, että onnistuimme mainiosti”, iloitsee Read Hourin tuottaja Heidi Enbacka. Read Hour näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja nosti esiin lukemisen monia muotoja. Kampanjan yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa […]

Koulunjohtaja Tuija Tammelander: ”Kestävä tulevaisuus on nostettava koulun visioon”

Ympäristö- ja kestävyyskriisi edellyttävät perustavanlaatuisia muutoksia ajatteluun, arvoihin ja tapaan, jolla tarkastelemme tulevaisuutta. Ulkomailla asuvien suomalaislasten verkkokoulussa, Etäkoulu Kulkurissa tulevaisuusajattelu ja kestävä tulevaisuus halutaan juurruttaa visiotyöskentelyn kautta koulun rakenteisiin ja kaikkeen toimintaan. Työnsä tueksi koulun johtaja Tuija Tammelander osallistui Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan.  Koulujohtaja Tuija Tammelander, miksi ja miten Etäkoulu Kulkurissa panostetaan tulevaisuusajatteluun?  Etäkoulu […]

Vieraskynä: Teatterista toivoa tulevaisuuteen

Tulevaisuussafarin tavoitteena on vahvistaa osallistujien työ- ja toimintakykyä teatterin ja tulevaisuustyöskentelyn avulla. Ohjaajina pyrimme luomaan työskentelytilasta mahdollisimman turvallisen, jotta kukin osallistuja pääsee tutkimaan ajatuksiaan ja tunteitaan omista lähtökohdistaan, juuri sellaisena kuin itse on. Kemissä työpajojen osallistujat ovat olleet 19–30-vuotiaita, hyvin erilaisista elämäntilanteista tulevia nuoria aikuisia. Monilla heistä on ollut vaikeita kokemuksia sosiaalisissa tilanteissa, mutta luovien […]

Näin voit käsitellä Ukrainan sotaa lasten ja nuorten kanssa

Kirjasampo: Kuvakirjoja, jotka auttavat lasta käsittelemään pelkoja Mannerheimin Lastensuojeluliitto: Lapsi uutistulvassa Opetushallitus: Ohjeita varhaiskasvatukselle, kouluille ja oppilaitoksille Ukrainan kriisin käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa Pelastakaa Lapset: Kriisitilanteen kohtaaminen Psykoterapeutti Maaret Kallion Instagram-julkaisu: Jos yllä oleva Instagram-julkaisu ei näy, voit katsoa sen Instagramissa tästä. Soste: Kooste ja tietoa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tarjoamasta avusta ja tuesta Unicef: […]

Nuoret ovat somessa – eikä sitä tule nähdä esteenä lukutaidon kehittymiselle

PISA 2018 Suomen pääraportti julkaistiin vuoden 2022 alussa. Raportista käy ilmi, että hyvällä lukutaidolla on yhteys paperisten kirjojen lukemiseen. Vastaavasti heikkoon lukutaitoon kytkeytyy matalampi sosioekonominen perhetausta ja se, että nuori viettää netissä runsaasti aikaa. Selvää on, että jokaisessa perheessä ei tartuta paperiseen kirjaan ja kouluilla on haasteita vastata yhä enemmän eriytyvään lukutaitoon.  Tapaamme usein ajatella, […]

Vieraskynä: ”Tärkeintä on, että saimme oppilaan unelmoimaan jostakin”

Osana coach-koulutustamme me coachit toteutamme valmennuksia VALMA-opiskelijoille. Niiden tavoitteena on vahvistaa nuorten työelämätaitoja ja muita elämässä tarvittavia taitoja. Suunnittelemamme valmennuspäivän teemana oli toimintakyky ja unelmoiminen. Tiimissämme oli kolme coachia. Päivälle olimme suunnitelleet nuorille neljä tehtävää. Saimme hyvän kokemuksen siitä, että toimivassa suunnitelmassa kannattaa aina olla myös b- ja c-vaihtoehdot yllätysten varalle. Päivän koulutus nimittäin siirtyi […]

Janita, 16: “Olen saanut tekemistä sen sijaan, että olisin jäänyt päiväksi yksin”

Ennen Tulevaisuussafaria olin vasta muuttanut Ouluun, mulla ei ollut kavereita, ei opiskelupaikkaa tai jaksamista opiskeluun, vaikka mua painostettiin kouluun. Mun mieliala oli tosi huono eikä mulla ei ollut mitään tietoa, mitä haluaisin. Mua ei kiinnostanut mikään, eikä ollut jaksamista. Työpajoista olen saanut rohkaisua omiin vahvuuksiin. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja olen saanut itsevarmuutta ja kannustusta […]

UtopiaJam toi nuoret ja kuntapäättäjät saman pöydän ääreen

Utopia tulevaisuudessa oleva kuvitteellinen aika ja paikka, jossa asiat ovat radikaalisti paremmin kuin nykyisyydessä Lähes 50 helsinkiläistä ja kuopiolaista nuorta osallistui marraskuussa UtopiaJameihin. Hybridinä järjestetyn tapahtuman studiolähetyksen juonsi 16-vuotias somevaikuttaja Leevi Lehtonen. Sekä Helsingissä että Kuopiossa nuorten kanssa lähetystä seurasi joukko paikallisia kuntapäättäjiä. Nuorten ja päättäjien työskentelyä kannustivat studiolähetyksen kautta Tulevaisuuskoulun perustaja, tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää ja Deloitte […]

Haluamme edistää työelämää, jossa nuoret voivat hyvin

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama Tulevaisuuden työelämä nuorille -oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman […]

”Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa”

”Muutin vuonna 2017 Kuopiosta Helsinkiin. Minulle tarjoutui mahdollisuus muuttaa siskoni luokse, kun hänen kämppiksensä lähti ulkomaille. Koin, että minua ei pidätellyt Kuopiossa enää mikään, joten muutin Helsinkiin, vaikken tiennyt yhtään, mitä tulisin tekemään. Minulla ei ollut koulupaikkaa, työpaikkaa tai suunnitelmaa. Näin jälkikäteen en muista noista ajoista kauheasti. Elämäni oli vähän vuoristorataa ja minulla oli masennusjaksoja. […]

Lausunto: Lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen tarvitaan rohkeita kokeiluja

Kuva Read Hour Live -virtuaalitapahtumasta: Näyttelijä Krista Kosonen lukee ääneen 16-vuotiaan Hanna Rannan runoa Tapio on kuollut. Ranta voitti runollaan Lasten ja nuorten säätiön ja WSOY:n yhteisen kirjoituskilpailun keväällä 2021. Read Hour Liveen osallistui yli 34 000 nuorta YK:n lukutaitopäivänä. Opetushallituksen Lukuliike pyysi lokakuun puoleen väliin mennessä lausuntoja asiakirjaan Kansallinen lukutaitostrategia 2030. Strategian tavoitteena on […]

Tutkija Ville Lähde: ”Koulutus on ekologisessa jälleenrakennuksessa välttämätön tekijä”

Ekologisen jälleenrakennuksen käsite on juurtunut poliittiseen keskusteluun BIOS-tutkimusyksikön avausten myötä. BIOS:in tutkijat osallistuivat Tulevaisuuskoulun Kohti ekologista jälleenrakennusta -valmennusohjelmaan pitämällä luentoja ja käymällä dialogia osallistujien kanssa. BIOS-tutkimusyksikön tutkija Ville Lähde, mitä ekologinen jälleenrakennus tarkoittaa? Historiallisesti ekologinen jälleenrakennus viittaa toisen maailmansodan jälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan, jolloin uudistettiin sodassa raunioitunut infrastruktuuri ja luotiin edellytykset hyvinvointivaltiolle. Myös ilmasto- ja kestävyyskriisin […]

Virtuaaligallerian avajaispuhe: Taiteesta, tulevaisuudesta ja mielikuvituksen vinksauttamisesta

Taiteen dna:han on koodattu kyky saada aikaan muutosta. Taiteessa on voima, sen sanoissa, kuvissa ja tarinoissa koko elämä. Siksi taide koskettaa, saa ajattelemaan, provosoi ja vinksauttaa sen kokijaa ja tekijää. Taiteen äärellä oppii katsomaan ja tarkastelemaan maailmaa uusin silmin. Taiteen tekeminen on tila, jossa saa viipyillä, siellä saa rakastua, tulistua, vihata, heittäytyä, pelätä, oivaltaa ja […]

Vanessa Saaranen ja Emilia Vepsäläinen, 18: ”Työpajoissa luottamus itseä ja muita kohtaan kasvoi”

Lasten ja nuorten säätiön Huuma-toiminta tarjosi nuorille mahdollisuuden toteuttaa itseään liikeilmaisun keinoin. Taidetyöpajoissa tehtiin erilaisia teatteri- ja tanssiharjoituksia sekä pelattiin ja leikittiin. Luovat menetelmät tarjosivat mahdollisuuden tutkailla itseään sekä vahvistaa ryhmässä toimimisen taitoja. Kuopiolaiset Vanessa Saaranen, 18, ja Emilia Vepsäläinen, 18, osallistuivat Huuman työpajoihin yhden lukuvuoden verran. Ensin Savon ammattiopiston VALMA-ryhmän mukana, ja sen jälkeen […]

Esiintyminen minänä: liike itseilmaisun ja yhteistyön välineenä

Oppaan harjoitteet rohkaisevat osallistujaa tutustumaan itseensä ja ilmaisemaan itseään sellaisena kuin hän on. Niissä harjoitellaan yhdessä tekemistä ja katsottavana olemista turvallisessa ilmapiirissä. Ryhmässä oleminen ja esiintyminen ovat tärkeitä taitoja myös työelämässä, sillä moniin töihin sisältyy tiimityötä, asiakaspalvelua tai esiintymistä. Nähdyksi tuleminen, kohtaaminen ja omien ajatusten kertominen on tärkeää koko elämän kannalta. Osallistumiseen ei tarvita aiempaa […]

Katri, 26: “Tajusin, ettei muillakaan työelämä ole ollut kauhean suoraviivaista”

Ennen Tulevaisuussafaria, viimeisen puolen vuoden aikana, elämässäni on ollut paljon meneillään: valmistuminen, muutto uudelle paikkakunnalle puolison kanssa, töiden saaminen, työttömäksi jääminen, epätoivoista työnhakua, uupumusta ja masennusta. Muistan jo opiskeluaikanani miettineeni, ettei tämä jäisi viimeiseksi ammatikseni. Jotenkin olin alitajuisesti epäillyt alan sopivuutta minulle jo pitkään. Mutta itsepäisenä ja sisukkaana ihmisenä tietysti koulu oli käytävä loppuun. Kaikki […]

Selvitys: Maailma 2050 nuorten kirjoittamana

Järjestimme yläkoululaisille keväällä 2021 tulevaisuusaiheisen kirjoituskilpailun, sillä halusimme selvittää, mitä he odottavat tai toivovat tulevaisuudelta. Maailma 2050 -kirjoituskilpailussa tekstin tyylilaji oli vapaa. Tekstien aiheena oli tulevaisuus. Tehtävänannossa yläkoululaisia kehotettiin ajattelemaan vuotta 2050. Millaista silloin on? Analysoimme tulleet kirjoitukset selvitystä varten.

10 vinkkiä nuorille työelämään

Työelämässä on mahdollista huolehtia omasta hyvinvoinnista. Työelämään voi vaikuttaa. Ei kannata huolestua, jos oma tie työelämään kulkee ennemmin mutkaisten sivupolkujen kuin suoran moottoritien kautta. Näihin viesteihin perustuu Lasten ja nuorten säätiön ja Alma Median yhdessä tuottama oppituntivideo. Video on osa Alma Median käynnistämää Onni työssä -aloitetta, jonka avulla Suomesta halutaan rakentaa maailman onnellisin työmaa. Tällaisia […]

Kyky ajatella luovasti auttaa sopeutumaan työelämään

Mitä se tarkoittaa, kun puhutaan tarpeesta olla joustavampi ja sopeutumiskykyisempi uuden edessä, ja miten nuorta voi tukea löytämään itselleen mielekästä työtä?  Milla Minerva Mertanen: Joustamisessa ja sopeutumisessa on loppupeleissä kyse empatiasta ja kyvystä asettua muiden nahkoihin, ja sitä myötä joustaa muutoksen edessä.  Sofia-Charlotta Kakko: Ja täytyy muistaa, että siinä auttaa myös hyvä itseluottamus ja kyky uskoa siihen, että asiat […]

Oletko ajatellut, että luovuus on taloustaito? Näistä syistä sitä kannattaa opetella!

Luovuus liitetään usein taiteen tekemiseen, vapaaseen tai jopa kaaosmaiseen ilmaisuun taiteen kentällä, johon harvoin liittyy taloudellisesti tasainen tilanne. Luovuus on kuitenkin ominaisuus, joka on olemassa ihan kaikilla ihmisillä synnynnäisenä. Luovuus on laaja-alaista, ja sitä on mahdollista kehittää erilaisiin tarkoituksiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Luovan voiman käyttöönotto ei tarkoita välttämättä uusien ja ennennäkemättömien asioiden keksimistä, vaan luovuus […]

Read Hour -kampanja tavoitti vuonna 2021 ennätysmäärän nuoria ja kansainvälistyi

”Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan, juurruttaa lukemiselle hurraava juhlapäivä ja edistää yhteiskunnallista keskustelua lukemisesta. Kampanjan tulosten perusteella näyttää siltä, että onnistuimme mainiosti”, iloitsee Read Hourin tuottaja Heidi Enbacka. Read Hour näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja nosti esiin lukemisen monia muotoja. Kampanjan yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa […]