Lasten ja nuorten säätiön sekä media- ja viestintäalan yhteinen Read Hour vahvistaa nuorten lukutaitoa
Kampanjan taustalla on yhteinen huoli: joka kymmenes nuori Suomessa päättää peruskoulun ilman riittävää lukutaitoa. Tyttöjen ja poikien välinen tasoero oli vuoden 2012 PISA-tutkimuksissa suurempi kuin yhdessäkään toisessa OECD-maassa. Lasten ja nuorten heikko lukutaito voi johtaa esimerkiksi syrjäytymiseen. Siksi Read Hour -kampanjalla halutaan innostaa koko Suomi lukemaan ja näyttää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä. Kampanjassa on mukana yli 50 eri alojen julkisuudesta tunnettua vaikuttajaa. Tutkimusten […]
Adecco rohkaisee nuoria uratarinoilla – haastattelussa kouluvierailija Tomi Kolu
Adeccon henkilöstökonsultti Tomi Kolulla on reilusti kokemusta kouluvierailuista ja urapolkujen koukeroiden avaamisesta nuorille. Vierailuja mies alkoi tehdä jo opiskellessaan Metropoliassa, jolloin hän oli aktiivisesti mukana ainejärjestötoiminnassa. Nykyisessä ammatissaan Kolu pääsee kohtaamaan lukuisia nuoria vuodessa. “Käyn Adeccolla osana työtäni erilaisissa oppilaitoksissa ja rekrytointimessuilla puhumassa työllistymisestä ja urapolun rakentamisesta”, Kolu kertoo. Lasten ja nuorten säätiön vapaaehtoistoimintaan Kolu lähti kuullessaan mahdollisuudesta. Yhteistyö Adeccon kanssa on […]
Kannustimme Nokian kanssa nuoria ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan
Miksi? Tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaisten nuorten luottamus omaan ja kotimaansa tulevaisuuteen on laskenut. Nokian ja Lasten ja nuorten säätiön tavoitteena oli palauttaa nuorten usko tulevaisuuteen. Mitä teimme? Dreams-ohjelma oli jatkoa vuonna 2003 alkaneelle Zest-ohjelmalle, jonka tarkoituksena oli auttaa nuoria tunnistamaan vahvuutensa ja innostaa heitä kehittämään lahjojaan ja luovuuttaan. Dreams-ohjelmassa tunnetut suomalaiset eli dreamsterit kiersivät yläkouluja ja kannustivat nuoria unelmoimaan ja […]
Meillä on unelmia – annetaan niiden näkyä ja kuulua
Tiistaina 18.9.2018 dreamsteri, Tommy Lindgren, vieraili tunnin ajan Alavuden yläkoulussa puhumassa unelmista, lahjakkuudesta ja tulevaisuudesta. Lasten ja nuorten säätiön Dreamsin tavoitteena on levittää sanomaa unelmista. Lindgrenin mielestä me kaikki olemme lahjakkaita. Myös englannin kielessä on sana talented – lahjakas. Sanalla talent on monta merkitystä, mutta yksi niistä tarkoittaa suuntaa. Oman suunnan, lahjakkuuksiemme löytämiseksi meidän on kokeiltava ja koeteltava kykyjämme. Minä itse olen samaa […]
Selvitimme TietoEVRYn kanssa nuorten käsityksiä tulevaisuuden työstä
Miksi? Digitalisaation vaikutuksista työelämään käydään vilkasta yhteiskunnallista keskustelua. Teknologian nopea kehitys haastaa meitä pohtimaan, miten automaatio ja tekoäly mullistavat eri toimialoja ja työntekijän kohtaamia osaamisvaatimuksia tulevaisuuden työelämässä. Nuorten ääni kuuluu harvoin tässä keskustelussa. On kuitenkin tärkeää, että nuoret pääsevät itse osallistumaan keskusteluun sen sijaan, että he olisivat vain keskustelujen kohteena. Mitä teimme? Toteutimme keväällä 2018 kyselyselvityksen yhdessä ohjelmisto- […]
Nuorisofestivaali Unelmafoorumi kokosi yhteen nuoret, yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat
Miksi? Dreams-kouluvuosi huipentui Unelmafoorumiin kolmen vuoden ajan. Lukuvuoden aikana dreamsterit kiersivät yläkouluissa ympäri Suomen ja kannustivat nuoria toteuttamaan unelmiaan. Toteutimme Dreams-ohjelman yhteistyössä Nokian kanssa, ja sen tavoitteena oli palauttaa nuorten heikentynyt usko tulevaisuuteen. Mitä teimme? Järjestimme Nokian kampusalueella Espoossa festivaalin, joka kokosi yhteen kouluissa vuoden aikana vierailleet dreamsterit ja sadat nuoret ja kymmenet opettajat, yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat. Unelmafoorumi muodostui avajaisjuhlasta sekä erilaisista aktiviteeteista […]
Krista Kosonen: Jokainen nuori on täynnä unelmia ja voimavaroja
Olen työskennellyt Lasten ja nuorten säätiön dreamsterina neljän vuoden ajan ja kiertänyt ympäri Suomen yläkouluissa puhumassa siitä, miten olen päätynyt unelma-ammattiini näyttelijäksi. Näiden vuosien aikana olen vieraillut ainakin sadassa koulussa ja kohdannut tuhat täynnä unelmia ja voimavaroja olevaa nuorta. Vaikka olen ammattiesiintyjä, joka ikinen kerta kun astun nuorten eteen minua jännittää. Aluksi epäröin sitä, onko minulla heille mitään sanottavaa […]
Avaimia omaan polkuun -opas
Lataa Avaimia omaan polkuun opas tästä (pdf) Opas on laadittu ennen EU:n saavutettavuusdirektiivin voimaantuloa. Yllä oleva PDF-julkaisu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia.
Nuoret ideoivat Mörkö-kassin Moomin Charactersin verkkokauppaan
Miksi? Yhteistyö oli osa Lasten ja nuorten säätiön Glow-hanketta. Glow’ssa eri elämäntilanteissa olevat nuoret vahvistivat elämäntaitojaan ja osallisuuttaan eri taidemuotojen keinoin. Tavoitteena oli kasvattaa nuoren itsetuntoa, sosiaalisia taitoja ja rohkeutta kokeilla uutta ja tukea näin hänen kykyään nähdä tulevaisuutensa merkityksellisenä. Mitä teimme? Järjestimme lohjalaisille Valma-opiskelijoille tuotesuunnittelutyöpajan, jossa he ideoivat Muumi-aiheisen kangaskassin työpajaohjaajien ja Moomin Charactersin edustajien kanssa. Työpajajakson aikana nuoret oppivat yhtiöstä Tove […]
Rohkaisimme nuoria luovuuteen ja itsensä ilmaisuun Marimekon, Kiasman ja Mehackitin kanssa
Miksi? Vuonna 2017 vietettiin Suomi100-juhlavuotta. Marimekon teema juhlavuonna pohjautui rohkeille kuvioille ja vahvalle yhdessä tekemiselle. Yhteistyön tavoitteena oli inspiroida nuoria ja tuoda heille iloa oman polun löytämiseen kivan yhdessä tekemisen kautta. Mitä teimme? Kannustimme Marimekon ja Kiasman kanssa omaa tietään etsiviä nuoria luovuuteen ja rohkeaan itsensä ilmaisuun. Nuoret osallistuivat työpajaan, jossa he ilmaisivat itseään kuvataiteen ja ohjelmoinnin keinoin. Nuoret […]
Kokosimme nuorten ja Alma Median kanssa nuorten 10 ohjetta suomalaisille
Miksi? Suomi100-juhlavuoden teema oli Yhdessä. Samaan aikaan yhteiskunnassa kannettiin huolta eri ryhmien välisestä vastakkainasettelusta ja vihapuheen voimistumisesta. Kokosimme yhdessä Alma Median ja nuorten kanssa ohjeet, joiden tavoitteena oli parantaa kaikkien suomalaisten vuorovaikutusta. Mitä teimme? Toteutimme Alma Median kanssa yläkouluikäisille nuorille suunnatun kyselyselvityksen. Sen tavoitteena oli selvittää nuorten verkkokäyttäytymistä. Kyselyyn vastasi maalis–toukokuun 2017 aikana 1 091 nuorta eri puolilta Suomea. Nuorten vastausten perusteella […]
Vastuullinen kesäduuni 2011–2014
Miksi? Kampanjan ideana oli edistää nuorten mahdollisuuksia kartuttaa työkokemusta ja oppia työelämän pelisääntöjä, ja näin helpottaa nuorten pääsyä mukaan työelämään. Kampanja haastoi yritykset tarjoamaan enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja nuorille. Kesätyö on monen nuoren ensimmäinen käsitys työelämästä, joten sen rooli nuoren tulevaisuuden muodostumisessa on suuri. Nuorten työllistyminen on myös yksi merkittävimmistä asioista yhteiskunnan kehityksessä. Mitä teimme? Kampanja toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 yhteistyössä […]