Merkintöjä: Erityisopettaja Jari Vartiaisen mielestä talous on tärkeä aihe koulussa

25.11.2019

Merkintöjä-blogisarjassa toimintaamme osallistuneet kertovat kokemuksistaan ja oivalluksistaan. Ammatillinen erityisopettaja Jari Vartiainen kertoo, mitä hänen opiskelijansa saivat osallistumisesta Taloudellinen mielenrauha -työpajoihin.

”Meidän normaalissa opetuksessamme rahakeskustelu lähtee siitä, millaista palkkaa työstä saa, miten siitä menee verot ja muut maksut ja paljonko vaikkapa asuminen maksaa. Siksi oli tärkeää, että Taloudellinen mielenrauha -työpajoissa pääsimme kiinni erilaiseen ja opiskelijoiden näköiseen näkökulmaan: millainen on heidän suhteensa rahaan. Tai mitä jos raha loppuisi maailmasta? Käsittelemämme teemat nousivat nuorten ajatuksista. 

Vaikka käsittelimme työpajoissa rahaa, ajattelen, että yhtä tärkeää tai jopa tärkeämpää opiskelijoilleni oli saada oppia työskentelystä. Täällä ammatilliseen koulutukseen valmistavalla linjalla, eli VALMA-linjalla, pyrimme aina pitämään mielessä erilaiset työvaiheet. Ensin suunnitellaan, sitten toteutetaan ja lopuksi arvioidaan. Työpajoissa tämä toteutui konkreettisesti. Lisäksi opiskelijat joutuivat opettelemaan ryhmätyötä ja olemaan joustaviakin.” 

Työpajat huipentuivat elokuvafestareihin 

“Opiskelijat valmistivat ryhmissä digitarinan eli lyhytelokuvan. Huomasin, että nuoret hahmottivat työpajojen aikana, kuinka tärkeää suunnitelman tekeminen oli. Millaisia kuvia videolle tulee, entä mikä on videon tarina? Kun video oli työstetty loppuun, oli yhtä tärkeää katsoa lopputuotokset yhdessä. Uskon, että opiskelijoiden positiivinen mielikuva työpajoista syntyi erityisesti yhteisestä ’elokuvafestarista’. Kokemus oli itsellenikin hieno. 

Olin yllättynyt siitä, kuinka keskittyneesti opiskelijat jaksoivat työskennellä. Siihen vaikutti varmasti mielenkiintoisen tekniikan, eli videoeditointiohjelman käyttö. Suunnitelmien tekeminen paperilla ja kynällä oli paljon takkuisempaa kuin tietokoneella työskentely. Hyödynnämme ehkä yleisesti liian vähän sitä, että opiskelijoiden tuotokset voivat olla myös multimediatuotoksia. 

Itse ajattelen, että rahan ja talouden käsittely koulussa on tärkeää. Toivon, että tämä erilainen työskentely aiheen parissa luo kiinnostusta muille oppitunneille, kun käymme läpi oman talouden, rahan ja omien asioiden hoitamisen merkitystä.”

Taloudellinen mielenrauha -työpajat mahdollistaa Danske Bank ja ne ovat osa Oma talous haltuun -talouskasvatushanketta. Danske Bankin vapaaehtoiset työntekijät osallistuvat työpajatyöskentelyyn yhdessä nuorten kanssa. Jari Vartiainen työskentelee Ammattiopisto Livessä, jossa hän ja hänen opiskelijansa osallistuivat toimintaan.


Lue lisää

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö opettaa tulevaisuusajattelua tarinan keinoin
Maksuton verkko-oppimisympäristö on tarkoitettu erityisesti yläkouluille.
Nuorten Visionäärien taidenäyttely kutsuu katsojansa empatian kulmille 
Empatian kulmilla -installaation teokset kertovat työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville nuorille tärkeistä teemoista. Kuuden Visionääri-ryhmän artivistiset teokset muodostavat sillan alla kytevän mielenosoituksen, joka ottaa kantaa esimerkiksi yksinäisyyteen, yhdenvertaisuuteen ja rauhaan.
Sukupuoli vaikuttaa yläkoululaisten unelmiin – selvitys nuorten unelmista
Lasten ja nuorten säätiö selvitti yli 2700 yläkoululaisen ajatuksia unelmoinnista, unelmien kohteista ja niiden saavuttamisesta. Sen lisäksi, että suuri osa yläkoululaisista uskoo saavuttavansa unelmansa, selvitys paljastaa eri sukupuolten unelmissa eroavaisuuksia.