Tulevaisuusviikko

Tulevaisuuskoulu kutsuu yläkoululaiset, lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat opettajineen mukaan viettämään tulevaisuuden teemaviikkoa. Tulevaisuusviikkoa vietetään 10.–14.3.2025. Tervetuloa mukaan!

Tulevaisuusviikko tarjoaa tekemistä jokaiselle koulupäivälle. Tutustukaa sisältöihin ja kootkaa juuri teidän lukujärjestykseenne sopiva Tulevaisuusviikko. Voitte syventyä tulevaisuusajatteluun koko viikon ajan tai valita yksittäisiä harjoituksia oppitunneille.

Tulevaisuusviikon teemana ovat tulevaisuuskuvat, eli mielikuvat ja ajatukset siitä, millainen tulevaisuus voisi olla. Tulevaisuuskoulu kerää nuorten tulevaisuuskuvia vuoden 2025 ajan, jolloin saatujen vastausten pohjalta luodaan ja julkistetaan digitaalinen Nuorten tulevaisuuskuva 2025 -taideteos.

Miltä teidän Tulevaisuusviikkonne näyttää? Jaa kuva tai video viikon ajalta Instagramissa ja merkitse julkaisuun mukaan @lastenjanuortensaatio.

Tietoevry tukee tulevaisuuskuvien keräämistä ja tarjoaa tekemistä Tulevaisuusviikolle.

Tietoevry

Jos upotus ei näy, avaa video YouTubessa.

Maanantai: Tulevaisuus alkaa mielikuvista

Oppitunnin aikana oppilaat pohtivat omia mielikuviaan tulevaisuudesta – millaisena he sen näkevät, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja mitä he toivovat. Aluksi katsotaan näyttelijä Krista Kososen videotervehdys, joka johdattaa aiheeseen. Tämän jälkeen oppilaat tekevät itsenäisen tehtävän. Oppilaiden vastauksista muodostuu Nuorten tulevaisuuskuva 2025 -taideteos, joka julkaistaan vuoden lopussa. Lopuksi voidaan vielä tehdä keskustelutehtävä pienryhmissä.

Tehtävän kesto: noin 30–45 minuuttia

Keskustelutehtävä pienryhmissä (ohje opettajalle):

Tavoitteena on tunnistaa sekä tulevaisuuden haasteita että mahdollisuuksia ja pohtia konkreettisia tekoja paremman huomisen rakentamiseksi.

  1. vaihe: Jaa ryhmä pienempiin tiimeihin, joissa yksi toimii kirjurina. Varmista, että kaikki pääsevät ääneen.
  2. vaihe: Ryhmät listaavat mahdollisimman monta syytä, miksi tulevaisuus voisi olla nykyhetkeä huonompi. Kannusta heitä pohtimaan ympäristöä, teknologiaa, yhteiskuntaa ja arkea.
  3. vaihe: Ryhmät pohtivat, miksi tulevaisuus voisi olla parempi. Mitä myönteisiä muutoksia voi tapahtua? Miten ihmisten valinnat ja keksinnöt voivat muuttaa maailmaa?
  4. vaihe: Ryhmät käyvät läpi aiemmat listansa ja ideoivat, miten huonoja tulevaisuuksia voi estää ja hyviä vahvistaa. Mitä tekoja voimme tehdä jo nyt? Miten yksilön pienet valinnat voivat kasvaa suuriksi muutoksiksi?
  5. vaihe: Ryhmät esittelevät tärkeimmät oivalluksensa koko porukalle. Keskustelkaa yhdessä, mikä yllätti ja mikä inspiroi. Mitä voimme tehdä jo tänään paremman tulevaisuuden puolesta?

Harjoitus auttaa nuoria näkemään itsensä tulevaisuuden tekijöinä ja oivaltamaan, että heidän ajatuksillaan ja teoillaan on merkitystä.

Tiistai: Tulevaisuus­ajattelua voi oppia

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö, luvut 1 ja 2

Luku 1

Tulevaisuusviraston ensimmäinen luku kutsuu oppilaat mukaansa salaiseen tutkimusyksikköön, jonka tehtävänä on kuvitella parempia tulevaisuuksia. Oppilaat tutkivat tulevaisuutta omasta näkökulmastaan ja pohtivat siihen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten he voivat itse olla mukana maailman muuttamisessa.

Luku yksi on saatavilla myös englanninkielisenä.  

Luvun voi suorittaa itsenäisesti verkossa tai opettajan johdolla valmiin oppituntimallin avulla.

Tehtävän kesto: alkaen 45 minuuttia

Luku 2

Tulevaisuusviraston toinen luku vie syvemmälle tulevaisuudentutkimuksen maailmaan. Oppilaat tutustuvat tulevaisuustaulukkoon, joka auttaa hahmottamaan erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia muutosvoimien, kuten megatrendien, heikkojen signaalien ja yllättävien käänteiden kautta. Luvun avulla opitaan analysoimaan ja rakentamaan vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia sekä ymmärtämään, miten erilaiset tekijät voivat vaikuttaa maailman kehitykseen. 

Luvun voi suorittaa itsenäisesti verkossa tai opettajan johdolla valmiin oppituntimallin avulla.

Tehtävän kesto: alkaen 45 minuuttia

Keskiviikko: Tulevaisuuteen voi vaikuttaa

Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö, luvut 3 ja 4

Luku 3

Tulevaisuusviraston kolmannessa luvussa luodaan rohkeita visioita tulevaisuudesta. Millainen maailma voisi olla vuonna 2097? Erilaisten tulevaisuusskenaarioiden rakentaminen jatkuu, ja oppilaat oppivat ymmärtämään, miten nykyhetken päätökset voivat muovata maailmaa. Luvun aikana kirjoitetaan teksti viraston uutiskirjeeseen. 

Luvun voi suorittaa itsenäisesti verkossa tai opettajan johdolla valmiin oppituntimallin avulla.

Tehtävän kesto: alkaen 45 minuuttia

Luku 4

Tulevaisuusviraston viimeisessä luvussa oppilaat pohtivat, miten kestävää ja toivottua tulevaisuutta voidaan rakentaa. Tehtävissä he arvioivat erilaisia tulevaisuusskenaarioita ja ottavat kantaa väittämiin. Harjoitusten kautta oppilaat pääsevät tunnistamaan omia arvojaan ja oppivat ymmärtämään niiden merkitystä päätöksenteossa ja tulevaisuuden rakentamisessa. 

Luvun voi suorittaa itsenäisesti verkossa tai opettajan johdolla valmiin oppituntimallin avulla.

Tehtävän kesto: alkaen 45 minuuttia

Torstai: Tulevaisuuden työelämä 1

Tulevaisuuskoulun yhteistyökumppani Tietoevry tarjoaa Tulevaisuusviikon viettäjille innostavaa tehtävää oppitunnille.

Jos upotus ei näy, avaa video YouTubessa.

Urapolkuja muuttu­vassa maailmassa

Tehtävään liittyvä video julkaistaan maanantaina 10.3. klo 9.00.

Oppitunnin aikana oppilaat pohtivat työelämän muutosta, mahdollisia tulevaisuuden ammatteja ja erilaisia urapolkuja – myös yllättäviä ja odottamattomia.

Tehtävän kesto: noin 45 minuuttia

Perjantai: Tulevaisuuden työelämä 2

Mitä työ on vuonna 2080?

Tehtävässä nuoret pääsevät pohtimaan tulevaisuuden työelämää. Millaisia uudenlaisia kestäviä yrityksiä silloin voisi olla? Harjoitus kannustaa käyttämään mielikuvitusta ja tulevaisuusajattelua. Samalla pohditaan kestävän kehityksen merkitystä työelämässä. Tavoitteena ei ole ennustaa tulevaisuutta, vaan kuvitella uusia mahdollisuuksia ja rohkeita ratkaisuja uteliaasti ja luovasti.

Tehtävän kesto: 45 minuuttia

Tehtävä on osa Tulevaisuuskoulun toimintaa ammatillisen koulutuksen parissa. Kokeile tehtävää kuitenkin rohkeasti myös yläkoululaisten tai lukiolaisten kanssa!

Jos upotus ei näy, avaa video YouTubessa. Voit kytkeä suomenkielisen tekstityksen päälle videon alareunan asetuksista.

TET.fi: Töissä tulevaisuudessa

Tunnin aikana oppilaat pääsevät pohtimaan, voisiko heistä tulla esimerkiksi tekoälykavereiden paimen, faktantarkastaja, tekoälyhakuoptimoija tai kenties robottirakennusmateriaalisäätäjä. Oppituntia rytmittävät toimittaja, mediapersoona Gogi Mavromichaliksen tähdittämät videot.

Oppitunti sisältää yksilö- ja paritehtäviä.

Tehtävän kesto: 45 minuuttia

Töissä tulevaisuudessa -oppitunti on osa TET.fi-palvelun Työelämätaitojen verkkokurssia, jossa treenataan työelämässä tarvittavia taitoja.

Tulevaisuus­viikon jälkeen: Kohti tulevaa

Anna nuorille mahdollisuus vaikuttaa – Ilmoita ryhmäsi mukaan katsomaan Spring 2025 -finaalia 

Spring-ideakilpailu kutsui nuoret ideoimaan toiveikkaampaa tulevaisuutta, ja tänä keväänä ideakilpailuun osallistui 133 tiimiä ideoineen. Näistä ideoista kuusi lupaavinta tullaan näkemään kevään Spring-finaalissa. 

Spring kutsuu yläkoulut, lukiot ja ammatilliset oppilaitokset katsomaan Spring-finaalia ja valitsemaan voittajia. Finaalin yhteydessä järjestettävä Springin yleisöäänestys on avoin kaikille alle 20-vuotiaille nuorille.  

Opettaja – varmista, että opettamasi nuoret pääsevät valitsemaan voittajia! Spring-finaali tarjoaa nuorille tilaisuuden vaikuttaa ja oppia ideointia oppitunnilla. 

Kaikkien ryhmänsä ilmoittaneiden opettajien kesken arvotaan hotelliyö kahdelle VALO Hotel & Work Helsingissä

Tulevaisuuskoulu ja Spring-ideakilpailu ovat osa Lasten ja nuorten säätiötä.

Usein kysytyt kysymykset

Lisätietoja Tulevaisuus­viikosta

Noora Kupari

Ohjelmapäällikkö

noora.kupari@nuori.fi

044 545 2302