Artikkelit ja julkaisut

Selvitys: Korona sai nuoret ajattelemaan tulevaisuutta

Nuorten elämä on muuttunut rajusti viimeisten viikkojen aikana. Suurimmat muutokset yläkoululaisten mielestä ovat etäkouluun siirtyminen ja se, ettei kavereita pääse näkemään entiseen tapaan. Nuoret ikävöivät kouluun ja etäkoulu tuntuu raskaammalta kuin koulu normaalisti. Tiedot käyvät ilmi Lasten ja nuorten säätiön Nuorten ääni: 10 kysymystä koronatilanteesta -selvityksestä. Kyselyyn vastasi 1 068 yläkoululaista ympäri Suomea aikavälillä 27.3.–6.4., kun etäkoulu oli […]

Viisi vinkkiä maahanmuuttajatyöhön taiteilijaohjaajille

Sirkuksessa on voimaa. Sosiaalisen sirkuksen ammattilaiset ovat tottuneita tekemään sirkusta monien erilaisten ryhmien kanssa. Vaikka taidemuoto itsessään pysyy samana riippumatta siitä, kenen kanssa sirkusta tehdään, toisten kokemuksista on hyötyä, kun lähtee toteuttamaan toimintaa itselleen uusien ryhmien parissa. Mitä siis pitää ottaa huomioon, kun lähtee tekemään sirkusta maahanmuuttajaryhmien kanssa? 1. Hyödynnä vertaisohjaajia  Monille maahanmuuttajanuorille harrastaminen saattaa olla […]

Lasten ja nuorten säätiön neuvonantajiksi kuusi huippuasiantuntijaa

Maailman muutoksen ymmärtäminen on Lasten ja nuorten säätiön tekemisen ytimessä. Siksi on tärkeää, että ymmärrämme laajasti myös niitä ilmiöitä, jotka tapahtuvat nuorisoalan ulkopuolella. Jatkossa tässä työssä meitä auttaa kuusi eri alojen huippuasiantuntijaa. Lasten ja nuorten säätiön uudet neuvonantajat ovat Ruskeat Tytöt ry:n Mona Eid, tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelo, A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula, futuristi Perttu […]

Valma-koulutuksen käy läpi jo 2 % peruskoulunsa päättäneistä ja jatkossa heitä voi olla vielä enemmän

Vuodesta 2015 lähtien peruskoulun jälkeen on ollut mahdollista suorittaa ammatilliseen perustutkintokoulutukseen valmentava Valma-koulutus. Koulutukseen voi nykyään hakea missä vaiheessa vuotta tahansa ja se on laajuudeltaan 60 osaamispistettä. Koulutuksen vuosittain läpikäyneiden nuorten määrä on lähes tuplaantunut, mutta harva tietää silti sen olemassaolosta. Lukuvuonna 2015–2016 Valman kävi 4 859 nuorta, kun vuonna 2019 luku oli jo 9281 nuorta. Lasten ja nuorten säätiö on toiminut Valma-koulutuksen kanssa yhteistyössä […]

Nuoret tarvitsevat valmiiden vastausten sijaan tulevaisuuslukutaitoa

Erään arvion mukaan 65 prosenttia tänä päivänä koulunsa aloittavista nuorista päätyy aikanaan ammatteihin, joita ei vielä ole olemassa. Tämä on uudenlainen haaste kasvatukselle ja koulutukselle. Niiden olisi kyettävä valmistamaan oppijoita yhteiskuntaan, joka muuttuu jatkuvasti, kuten OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher on todennut. Aiemmin koulutuskasvatus tarjosi oppilaalle kartan ja tiedon päämäärästä. Tulevaisuudessa koulun on oltava pikemminkin ”kompassi”, […]

Roosa Kekki, 18: Opin ettei kannata sanoa, että on huono jossain

”On jotenkin tosi hyvä fiilis, kun onnistuu jossain. Kun muut kehuvat, tulee olo, että ’apua, kiitos!’. Se on tuntunut hyvältä täällä musiikkityöpajoissa. En ole koskaan aiemmin soittanut mitään soittimia. Täällä olen kokeillut pianoa, kitaraa ja rumpuja. Se on tuntunut tosi kivalta! Kuvionuottien pohjalta on aika helppo soittaa. Esimerkiksi pianossa näppäimet on merkitty värein ja siitä […]

Lukion uusi opetussuunnitelma onnistuu vahvistamaan pehmeitä arvoja, mutta kirjoituksissa suoriutuminen korostuu edelleen

Lukion opetussuunnitelmaa alettiin työstää noin vuosi sitten. Tein omalle työryhmälleni heti selväksi, että minulla on kaksi tavoitetta: nuorten jaksaminen ja hyvinvointi tulee olla tärkein päätöksiä suuntaava asia ja haluan, että opinto-ohjaukseen otetaan mukaan sen pohtiminen, miten arvot, uskomukset ja tärkeät ihmiset vaikuttavat nuorten päätöksiin. Molemmat toteutuivat hyvin. Isoin helpotus ainakin itselleni on, että nuorten ja […]

Alessio, 17: Vain yrittämällä voi onnistua

”Se, että minulla on asperger, ei tarkoita, etten pystyisi keskittymään. Keskittyminen voi vain olla välillä hankalaa. Soitin biisissämme nauhalle sähköpianoa. Minua jännitti, koska minulla oli vain muutama yritys. Sain oman osuuteni purkkiin heti ensimmäisellä yrityksellä.  Soittaessani minulla oli sellainen olo, että en keskittynyt mihinkään muuhun kuin siihen, että pitää keskittyä. Onnistuin, mutta se oli vaikeaa. Luultavasti se johtui siitä, että musiikki […]

Kenellä on oikeus päättää huomisen suunta?

Työhömme kuuluu kiinteästi seurata, mitä maailmalla ja maailmassa tapahtuu. Syksyllä 2019 järjestetty Finnsight 2019 – Ennakointifoorumi pureutui heikkoihin signaaleihin ja yllättäviin tulevaisuuksiin. Tapahtuman innoittamana jäin pohtimaan nuorten tulevaisuususkoa. Sitran tulevaisuusasiantuntijaMikko Dufvanosti nimittäin tapahtumassa esiin käsitteen tulevaisuusvalta.Käsite pitää sisällään kysymyksen siitä, kenellä on oikeus päättää huomisen suunta. Kuka määrittelee toivotun tulevaisuuden, ja keitä kuullaan? Nuorille pitäisi […]

Tulevaisuuden supertaidoista

Nopeasti muuttuva maailma horjuttaa nuorten uskoa tulevaisuuteen. Esimerkiksi työelämän ja osaamisen murros, ilmastonmuutos, digitalisaatio ja eriarvoistuminen kasvattavat nuorten epävarmuutta tulevaisuutta kohtaan. Millainen maailma on vuonna 2030? Onko ilmastonmuutos saatu torjuttua? Millaista työtä on tarjolla? Millaista osaamista tarvitaan työelämässä? Nykyisiä ammatteja tulee katoamaan ja työelämän osaamistarpeet tulevat muuttumaan. Toisille se luo mahdollisuuksia, mutta samalla yhä useampi […]

Sirkusohjaaja löytää nuorten kanssa jokaiselle tärkeän roolin

Maahanmuuttajataustaisille nuorille pidetyissä sirkustyöpajoissa ratkaisut kielimuurin ja kulttuurierojen ylittämiseen löytyvät sirkuksen tekemisestä itsestään.  “Jonkun verran käännämme sanoja esimerkiksi englannin tai venäjän kielelle, mutta jos yhteistä kieltä ei ole, ymmärtäminen syntyy suurimmaksi osaksi elekielellä. Fyysinen tekeminen tuo kaikki tasavertaisempaan tilanteeseen, kun ymmärretyksi tuleminen ei vaadi sanoja. Oppiminen tapahtuu liikettä matkimalla”, sirkusohjaaja Oona Möller sanoo.  “Kaikilla sirkustyöpajoihin […]

Taide on hyvinvointia

“Koulutus on tehokkain ase, jota voimme käyttää muuttamaan maailmaa” – Nelson Mandela. Naatange Art La -hanke, eli NAL, on Lasten ja nuorten säätiön 2017 Senegalissa käynnistämä ja toteuttama nelivuotinen kehitysyhteistyö- ja koulutushanke. Hankkeen turvin lisäkoulutetaan syrjäytymisvaarassa ja haasteellisessa elämäntilanteessa eläviä nuoria yrittäjyyteen ja ammattimaiseen toimijuuteen, jotta heillä olisi tulevaisuudessa mahdollisuus työllistää ja elättää itsensä taiteilijoina ja osin […]

Tulevaisuuskoulu liittyy Lasten ja nuorten säätiöön

Lasten ja nuorten säätiön vuonna 2019 voimaan astuneen uuden strategian myötä työssämme on nyt voimakas katse tulevaisuuteen. Se tarkoittaa, että huomioimme toiminnassamme aiempaa vahvemmin yhteiskunnan muutokset ja tarjoamme samalla nuorille välineitä, joiden avulla he pystyvät rakentamaan merkityksellistä tulevaisuutta nopeasti muuttuvassa maailmassa.  ”Tulevaisuuskoulun työlle on valtava tarve, joka tulee kasvamaan entisestään. Liittyminen Lasten ja nuorten säätiöön […]

Viisi vinkkiä opiskelijalle stressin vähentämiseen

Hei, olen Mirjam Erkamaa toisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija Turusta. Olen tehnyt tänä syksynä paljon töitä nuorten parissa ja havainnut ilmiön, että nuoret stressaavat helposti. Olen ollut mukana mm. coach-toiminnassa syksyllä 2019 VALMA-nuorten kanssa. Nuorten kanssa olen päässyt kokeilemaan erilaisia keinoja, jotka voivat auttaa stressin lievittämiseen. Nuoren arki on hektistä. Lähiopetus on vähentynyt ja opiskelu jää yhä […]

Sampo lahjoitti Lasten ja nuorten säätiölle 50 000 euroa – kiitos kaikille tämän vuoden tukijoillemme!

“On ilahduttavaa, että tänä vuonna niin moni yritys päätti tukea juuri meitä. Työmme ei olisi mahdollista nykyisessä laajuudessaan ilman lahjoituksia. Yritysten tuen avulla pystymme vaikuttamaan myönteisesti monen nuoren tulevaisuuteen”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen. Lasten ja nuorten säätiö työskentelee sen eteen, että jokainen nuori tuntisi elämänsä merkitykselliseksi. Tavoitamme vuosittain yli 20 000 nuorta. […]

Vararehtori iloitsee, kun nuoret uskaltavat näyttää piilevät kykynsä

Kaikille avoimessa välituntisirkuksessa koulumme nuoret kokeilevat erilaisia sirkusvälineitä ja harjoittelevat sirkusohjaajien avustuksella monenlaisia taitoja. Välituntisirkus saapuu liikuntasaliimme kerran viikossa iltapäivän pitkän välitunnin ajaksi. Sorin Sirkuksen ohjaajat pitävät välituntisirkusta koulussamme nyt toista vuotta, ja toiminta on lähtenyt hienosti rullaamaan. Alkuvaiheessa innokkaimpia osallistujia olivat maahanmuuttajataustaiset tytöt, ja tänä vuonna mukaan on tullut paljon poikia. Aikaisemmin liikuntasalissa pelaaminen […]

Nuorten kohtaaminen innosti ja herätti ajattelemaan

Kesän vaihtuessa syksyyn ja ensimmäisten lehtien muuttaessa väriään sain mahdollisuuden erilaiseen työpäivään. Pääsin kohtaamaan nuoria pääkaupunkiseudun suurimmassa ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, jonka kanssa työnantajamme oli sopinut vapaaehtoistyön toteuttamisesta. Olin keskustellut järjestäjän kanssa päivän kulusta, mutta lähdin koulua kohden aamulla kuitenkin mietteliäänä ja epävarmana, joskin täynnä intoa ja suuria odotuksia. Ensikohtaaminen opiskelijoiden kanssa jännitti puolin ja toisin. Löysimme […]

Read Hour -kampanja pysäytti suomalaiset lukemaan

Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yhteisen Read Hour -kampanjan tavoitteena oli pysäyttää koko Suomi lukemaan tunniksi kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Keräsimme kampanjan aikana dataa sen onnistumisesta. Kokosimme yhteen muutamia kohokohtia. ”Kampanja ylitti odotuksemme. Erityisen ilahtuneita olimme siitä, miten moni koulu ja nuori lähti mukaan. Ensi vuonna aiomme vankistaa Read Hourin asemaa kansallisena juhlapäivänä, […]

Erityisopettaja Jari Vartiaisen mielestä talous on tärkeä aihe koulussa

”Meidän normaalissa opetuksessamme rahakeskustelu lähtee siitä, millaista palkkaa työstä saa, miten siitä menee verot ja muut maksut ja paljonko vaikkapa asuminen maksaa. Siksi oli tärkeää, että Taloudellinen mielenrauha -työpajoissa pääsimme kiinni erilaiseen ja opiskelijoiden näköiseen näkökulmaan: millainen on heidän suhteensa rahaan. Tai mitä jos raha loppuisi maailmasta? Käsittelemämme teemat nousivat nuorten ajatuksista.  Vaikka käsittelimme työpajoissa rahaa, ajattelen, että yhtä tärkeää […]

Mun polku -valmentajat: ”Näissä unelmissa asuu rohkeus, näissä nuorissa on rohkeus”

Kolme nuorta, kolme tarinaa ja kolme unelmaa. Matkaa ja askelia kohti oman tulevaisuuden polkua. Oivalluksia ja inspiraation äärellä tapahtuvia kohtaamisia. Koskettavia ihmisen näköisiä tarinoita. Tilanteisiin heittäytymistä avoimena hetkelle ja kohtaamiselle sellaisenaan. Rohkeuden säveliä mukailevan taajuuden kanssa matkaamista.  Mitä tapahtuu, kun omalle unelmalle antaa kasvot?  Kun unelma saa tilaa kasvaa ja kehittyä, vahvistua. Kun joukko ihmisiä istuu […]

Selvitys: Korona sai nuoret ajattelemaan tulevaisuutta

Nuorten elämä on muuttunut rajusti viimeisten viikkojen aikana. Suurimmat muutokset yläkoululaisten mielestä ovat etäkouluun siirtyminen ja se, ettei kavereita pääse näkemään entiseen tapaan. Nuoret ikävöivät kouluun ja etäkoulu tuntuu raskaammalta kuin koulu normaalisti. Tiedot käyvät ilmi Lasten ja nuorten säätiön Nuorten ääni: 10 kysymystä koronatilanteesta -selvityksestä. Kyselyyn vastasi 1 068 yläkoululaista ympäri Suomea aikavälillä 27.3.–6.4., kun etäkoulu oli […]

Lasten ja nuorten säätiön neuvonantajiksi kuusi huippuasiantuntijaa

Maailman muutoksen ymmärtäminen on Lasten ja nuorten säätiön tekemisen ytimessä. Siksi on tärkeää, että ymmärrämme laajasti myös niitä ilmiöitä, jotka tapahtuvat nuorisoalan ulkopuolella. Jatkossa tässä työssä meitä auttaa kuusi eri alojen huippuasiantuntijaa. Lasten ja nuorten säätiön uudet neuvonantajat ovat Ruskeat Tytöt ry:n Mona Eid, tulevaisuusmuotoilija Minna Koskelo, A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula, futuristi Perttu […]

Nuoret tarvitsevat valmiiden vastausten sijaan tulevaisuuslukutaitoa

Erään arvion mukaan 65 prosenttia tänä päivänä koulunsa aloittavista nuorista päätyy aikanaan ammatteihin, joita ei vielä ole olemassa. Tämä on uudenlainen haaste kasvatukselle ja koulutukselle. Niiden olisi kyettävä valmistamaan oppijoita yhteiskuntaan, joka muuttuu jatkuvasti, kuten OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher on todennut. Aiemmin koulutuskasvatus tarjosi oppilaalle kartan ja tiedon päämäärästä. Tulevaisuudessa koulun on oltava pikemminkin ”kompassi”, […]

Lukion uusi opetussuunnitelma onnistuu vahvistamaan pehmeitä arvoja, mutta kirjoituksissa suoriutuminen korostuu edelleen

Lukion opetussuunnitelmaa alettiin työstää noin vuosi sitten. Tein omalle työryhmälleni heti selväksi, että minulla on kaksi tavoitetta: nuorten jaksaminen ja hyvinvointi tulee olla tärkein päätöksiä suuntaava asia ja haluan, että opinto-ohjaukseen otetaan mukaan sen pohtiminen, miten arvot, uskomukset ja tärkeät ihmiset vaikuttavat nuorten päätöksiin. Molemmat toteutuivat hyvin. Isoin helpotus ainakin itselleni on, että nuorten ja […]

Kenellä on oikeus päättää huomisen suunta?

Työhömme kuuluu kiinteästi seurata, mitä maailmalla ja maailmassa tapahtuu. Syksyllä 2019 järjestetty Finnsight 2019 – Ennakointifoorumi pureutui heikkoihin signaaleihin ja yllättäviin tulevaisuuksiin. Tapahtuman innoittamana jäin pohtimaan nuorten tulevaisuususkoa. Sitran tulevaisuusasiantuntijaMikko Dufvanosti nimittäin tapahtumassa esiin käsitteen tulevaisuusvalta.Käsite pitää sisällään kysymyksen siitä, kenellä on oikeus päättää huomisen suunta. Kuka määrittelee toivotun tulevaisuuden, ja keitä kuullaan? Nuorille pitäisi […]

Sirkusohjaaja löytää nuorten kanssa jokaiselle tärkeän roolin

Maahanmuuttajataustaisille nuorille pidetyissä sirkustyöpajoissa ratkaisut kielimuurin ja kulttuurierojen ylittämiseen löytyvät sirkuksen tekemisestä itsestään.  “Jonkun verran käännämme sanoja esimerkiksi englannin tai venäjän kielelle, mutta jos yhteistä kieltä ei ole, ymmärtäminen syntyy suurimmaksi osaksi elekielellä. Fyysinen tekeminen tuo kaikki tasavertaisempaan tilanteeseen, kun ymmärretyksi tuleminen ei vaadi sanoja. Oppiminen tapahtuu liikettä matkimalla”, sirkusohjaaja Oona Möller sanoo.  “Kaikilla sirkustyöpajoihin […]

Tulevaisuuskoulu liittyy Lasten ja nuorten säätiöön

Lasten ja nuorten säätiön vuonna 2019 voimaan astuneen uuden strategian myötä työssämme on nyt voimakas katse tulevaisuuteen. Se tarkoittaa, että huomioimme toiminnassamme aiempaa vahvemmin yhteiskunnan muutokset ja tarjoamme samalla nuorille välineitä, joiden avulla he pystyvät rakentamaan merkityksellistä tulevaisuutta nopeasti muuttuvassa maailmassa.  ”Tulevaisuuskoulun työlle on valtava tarve, joka tulee kasvamaan entisestään. Liittyminen Lasten ja nuorten säätiöön […]

Sampo lahjoitti Lasten ja nuorten säätiölle 50 000 euroa – kiitos kaikille tämän vuoden tukijoillemme!

“On ilahduttavaa, että tänä vuonna niin moni yritys päätti tukea juuri meitä. Työmme ei olisi mahdollista nykyisessä laajuudessaan ilman lahjoituksia. Yritysten tuen avulla pystymme vaikuttamaan myönteisesti monen nuoren tulevaisuuteen”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen. Lasten ja nuorten säätiö työskentelee sen eteen, että jokainen nuori tuntisi elämänsä merkitykselliseksi. Tavoitamme vuosittain yli 20 000 nuorta. […]

Nuorten kohtaaminen innosti ja herätti ajattelemaan

Kesän vaihtuessa syksyyn ja ensimmäisten lehtien muuttaessa väriään sain mahdollisuuden erilaiseen työpäivään. Pääsin kohtaamaan nuoria pääkaupunkiseudun suurimmassa ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, jonka kanssa työnantajamme oli sopinut vapaaehtoistyön toteuttamisesta. Olin keskustellut järjestäjän kanssa päivän kulusta, mutta lähdin koulua kohden aamulla kuitenkin mietteliäänä ja epävarmana, joskin täynnä intoa ja suuria odotuksia. Ensikohtaaminen opiskelijoiden kanssa jännitti puolin ja toisin. Löysimme […]

Erityisopettaja Jari Vartiaisen mielestä talous on tärkeä aihe koulussa

”Meidän normaalissa opetuksessamme rahakeskustelu lähtee siitä, millaista palkkaa työstä saa, miten siitä menee verot ja muut maksut ja paljonko vaikkapa asuminen maksaa. Siksi oli tärkeää, että Taloudellinen mielenrauha -työpajoissa pääsimme kiinni erilaiseen ja opiskelijoiden näköiseen näkökulmaan: millainen on heidän suhteensa rahaan. Tai mitä jos raha loppuisi maailmasta? Käsittelemämme teemat nousivat nuorten ajatuksista.  Vaikka käsittelimme työpajoissa rahaa, ajattelen, että yhtä tärkeää […]

Viisi vinkkiä maahanmuuttajatyöhön taiteilijaohjaajille

Sirkuksessa on voimaa. Sosiaalisen sirkuksen ammattilaiset ovat tottuneita tekemään sirkusta monien erilaisten ryhmien kanssa. Vaikka taidemuoto itsessään pysyy samana riippumatta siitä, kenen kanssa sirkusta tehdään, toisten kokemuksista on hyötyä, kun lähtee toteuttamaan toimintaa itselleen uusien ryhmien parissa. Mitä siis pitää ottaa huomioon, kun lähtee tekemään sirkusta maahanmuuttajaryhmien kanssa? 1. Hyödynnä vertaisohjaajia  Monille maahanmuuttajanuorille harrastaminen saattaa olla […]

Valma-koulutuksen käy läpi jo 2 % peruskoulunsa päättäneistä ja jatkossa heitä voi olla vielä enemmän

Vuodesta 2015 lähtien peruskoulun jälkeen on ollut mahdollista suorittaa ammatilliseen perustutkintokoulutukseen valmentava Valma-koulutus. Koulutukseen voi nykyään hakea missä vaiheessa vuotta tahansa ja se on laajuudeltaan 60 osaamispistettä. Koulutuksen vuosittain läpikäyneiden nuorten määrä on lähes tuplaantunut, mutta harva tietää silti sen olemassaolosta. Lukuvuonna 2015–2016 Valman kävi 4 859 nuorta, kun vuonna 2019 luku oli jo 9281 nuorta. Lasten ja nuorten säätiö on toiminut Valma-koulutuksen kanssa yhteistyössä […]

Roosa Kekki, 18: Opin ettei kannata sanoa, että on huono jossain

”On jotenkin tosi hyvä fiilis, kun onnistuu jossain. Kun muut kehuvat, tulee olo, että ’apua, kiitos!’. Se on tuntunut hyvältä täällä musiikkityöpajoissa. En ole koskaan aiemmin soittanut mitään soittimia. Täällä olen kokeillut pianoa, kitaraa ja rumpuja. Se on tuntunut tosi kivalta! Kuvionuottien pohjalta on aika helppo soittaa. Esimerkiksi pianossa näppäimet on merkitty värein ja siitä […]

Alessio, 17: Vain yrittämällä voi onnistua

”Se, että minulla on asperger, ei tarkoita, etten pystyisi keskittymään. Keskittyminen voi vain olla välillä hankalaa. Soitin biisissämme nauhalle sähköpianoa. Minua jännitti, koska minulla oli vain muutama yritys. Sain oman osuuteni purkkiin heti ensimmäisellä yrityksellä.  Soittaessani minulla oli sellainen olo, että en keskittynyt mihinkään muuhun kuin siihen, että pitää keskittyä. Onnistuin, mutta se oli vaikeaa. Luultavasti se johtui siitä, että musiikki […]

Tulevaisuuden supertaidoista

Nopeasti muuttuva maailma horjuttaa nuorten uskoa tulevaisuuteen. Esimerkiksi työelämän ja osaamisen murros, ilmastonmuutos, digitalisaatio ja eriarvoistuminen kasvattavat nuorten epävarmuutta tulevaisuutta kohtaan. Millainen maailma on vuonna 2030? Onko ilmastonmuutos saatu torjuttua? Millaista työtä on tarjolla? Millaista osaamista tarvitaan työelämässä? Nykyisiä ammatteja tulee katoamaan ja työelämän osaamistarpeet tulevat muuttumaan. Toisille se luo mahdollisuuksia, mutta samalla yhä useampi […]

Taide on hyvinvointia

“Koulutus on tehokkain ase, jota voimme käyttää muuttamaan maailmaa” – Nelson Mandela. Naatange Art La -hanke, eli NAL, on Lasten ja nuorten säätiön 2017 Senegalissa käynnistämä ja toteuttama nelivuotinen kehitysyhteistyö- ja koulutushanke. Hankkeen turvin lisäkoulutetaan syrjäytymisvaarassa ja haasteellisessa elämäntilanteessa eläviä nuoria yrittäjyyteen ja ammattimaiseen toimijuuteen, jotta heillä olisi tulevaisuudessa mahdollisuus työllistää ja elättää itsensä taiteilijoina ja osin […]

Viisi vinkkiä opiskelijalle stressin vähentämiseen

Hei, olen Mirjam Erkamaa toisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija Turusta. Olen tehnyt tänä syksynä paljon töitä nuorten parissa ja havainnut ilmiön, että nuoret stressaavat helposti. Olen ollut mukana mm. coach-toiminnassa syksyllä 2019 VALMA-nuorten kanssa. Nuorten kanssa olen päässyt kokeilemaan erilaisia keinoja, jotka voivat auttaa stressin lievittämiseen. Nuoren arki on hektistä. Lähiopetus on vähentynyt ja opiskelu jää yhä […]

Vararehtori iloitsee, kun nuoret uskaltavat näyttää piilevät kykynsä

Kaikille avoimessa välituntisirkuksessa koulumme nuoret kokeilevat erilaisia sirkusvälineitä ja harjoittelevat sirkusohjaajien avustuksella monenlaisia taitoja. Välituntisirkus saapuu liikuntasaliimme kerran viikossa iltapäivän pitkän välitunnin ajaksi. Sorin Sirkuksen ohjaajat pitävät välituntisirkusta koulussamme nyt toista vuotta, ja toiminta on lähtenyt hienosti rullaamaan. Alkuvaiheessa innokkaimpia osallistujia olivat maahanmuuttajataustaiset tytöt, ja tänä vuonna mukaan on tullut paljon poikia. Aikaisemmin liikuntasalissa pelaaminen […]

Read Hour -kampanja pysäytti suomalaiset lukemaan

Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yhteisen Read Hour -kampanjan tavoitteena oli pysäyttää koko Suomi lukemaan tunniksi kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Keräsimme kampanjan aikana dataa sen onnistumisesta. Kokosimme yhteen muutamia kohokohtia. ”Kampanja ylitti odotuksemme. Erityisen ilahtuneita olimme siitä, miten moni koulu ja nuori lähti mukaan. Ensi vuonna aiomme vankistaa Read Hourin asemaa kansallisena juhlapäivänä, […]

Mun polku -valmentajat: ”Näissä unelmissa asuu rohkeus, näissä nuorissa on rohkeus”

Kolme nuorta, kolme tarinaa ja kolme unelmaa. Matkaa ja askelia kohti oman tulevaisuuden polkua. Oivalluksia ja inspiraation äärellä tapahtuvia kohtaamisia. Koskettavia ihmisen näköisiä tarinoita. Tilanteisiin heittäytymistä avoimena hetkelle ja kohtaamiselle sellaisenaan. Rohkeuden säveliä mukailevan taajuuden kanssa matkaamista.  Mitä tapahtuu, kun omalle unelmalle antaa kasvot?  Kun unelma saa tilaa kasvaa ja kehittyä, vahvistua. Kun joukko ihmisiä istuu […]