Tämän takia tulevaisuuslukutaitoa tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa 

04.11.2024

Selvitimme ammattiin opiskelevien nuorten kykyä kehittää kestäviä ratkaisuja tulevaisuutta varten. Asiantuntijamme Mari Tähjä esittelee Nuoret vihreän siirtymän ratkaisijoina -katsauksen keskeisimmät havainnot, joissa korostuu tarve kuulla tulevaisuuden ammattilaisia.

Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu tarkasteli ammattiin opiskelevien nuorten käsityksiä vihreästä siirtymästä ja kestävästä tulevaisuudesta. Nuoret vihreän siirtymän ratkaisijoina -katsausta varten haastateltiin sekä ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria että aiheeseen perehtyneitä asiantuntijoita. Katsauksessa pohditaan myös, miten tulevaisuuslukutaito auttaa vahvistamaan ammattiin opiskelevien tulevaisuus- ja kestävyystaitoja. 

Katsauksesta käy ilmi, että tulevaisuuslukutaidon avulla opiskelijoiden on mahdollista kasvattaa kykyä kuvitella erilaisia tulevaisuuksia ja luoda omia visioita siitä, millainen kestävä tulevaisuus omassa ammatissa voisi olla. Samalla opiskelijat syventävät ymmärrystään siitä, miten tulevaisuuden pohtiminen vaikuttaa nykyhetkeen ja miten nykyiset päätökset ja teot muovaavat tulevaisuutta. 

Nuoret vihreän siirtymän ratkaisijoina -katsaus tehtiin osana Tulevaisuuslukutaitoa ammatilliseen koulutukseen -hanketta, jonka aikana toteutetaan tulevaisuuslukutaidon oppimisen malli ammatilliseen koulutukseen. Hanke toteutetaan vuosina 2024–2026 Stadin ammattiopiston kanssa, ja se on Euroopan unionin osarahoittama.

Asiantuntijana

Mari Tähjä

Miksi ammattiin opiskelevien tulevaisuuslukutaidolla on merkitystä, Tulevaisuuskoulun asiantuntija Mari Tähjä? 

Ammattiin opiskelevat tarvitsevat lisää mahdollisuuksia ymmärtää ja luoda kestävää tulevaisuutta omassa ammatissaan. He ovat keskeisessä asemassa vihreän siirtymän, eli ekologisesti kestävän tulevaisuuden työelämän muotoutumisessa. Lisäksi aikuisten oppilaitoksissa ja työpaikoilla tulisi olla valmiina kuulemaan nuorten ajatuksia aiheesta. Ammatillinen koulutus ei saa jäädä ulkopuolelle, kun keskustellaan tulevaisuudesta. 

 
Kuinka kestävyys näkyy ammattiin opiskelevien nuorten arjessa ja opinnoissa? 

Nuorten mielestä oman ammatin kestävä kehitys ja vihreä siirtymä on jäänyt tällä hetkellä helposti etäiseksi, kun niitä ei ole liitetty jokapäiväiseen työskentelyyn oppilaitoksessa. Nuorten on ollut helpompi tunnistaa ja harjoittaa kestävyyttä omassa arjessaan kuin kiinnittää tekoja ammatilliseen toimintaan. He kaipaavat kestävän kehityksen opintoihin lisää esimerkkejä työelämän tilanteista, joihin on mahdollista kuvitella itsensä toimimassa. Ympäristökriisien huomioiminen osana ammatillista toimintaa vaatisi, että jokainen ammattiryhmä ymmärtäisi selkeästi, miten juuri heidän alansa vaikuttaa ympäristöön, luontokatoon ja luonnon monimuotoisuuteen.  

Miten aikuisten asenteet vaikuttavat nuoriin? 

Nuorten työelämään siirtymisessä on kyettävä ehkäisemään tilanteita ja työkulttuuria, jossa kestävyydestä puhuvista nuorista ei pidettäisi tai he joutuisivat sivuutetuksi. On tärkeää, että nuorten ympärillä olevat aikuiset osaavat ottaa vastaan nuorten ajatuksia, toiveita ja tarpeita kestävyyden rakentamisessa – etenkin silloin, kun se haastaa olemassa olevia tapoja ja toimintamalleja. 

Mikä saa nuoret tekemään kestäviä valintoja ammatissaan? 

Nuoret tarvitsevat mahdollisuuden osallistua ja tehdä itse. Ammattiin opiskelevat on otettava mukaan kestävyyden moninaisiin keskusteluihin, jotta heillä on mahdollisuus vaikuttaa rakenteisiin. Haastattelujen perusteella kriittinen ajattelu ja kyky vaikuttaa systeemiin ovat keskeisiä taitoja ammattiin opiskeleville nuorille kestävän tulevaisuuden varmistamiseksi.  

Mitä hyötyä tulevaisuuslukutaidosta on tuleville ammattilaisille?

Yksittäisten taitojen lisäksi tarvitaan kykyä hyväksyä se, että ei ole olemassa valmiita ratkaisuja, vaan ne on rakennettava osista, joita ei välttämättä edes vielä ole. Vihreä siirtymä on hyvin erilainen toimialasta ja ammatista riippuen. Ei siis ole olemassa kaikille sopivaa ratkaisua, vaan näkymää kestävään tulevaisuuteen täytyy osata soveltaa ja rakentaa omalla alalla. 

Tulevaisuuslukutaito voi auttaa ammattiin opiskelevia löytämään uusia, kestäviä ratkaisua omalla alallaan yhä monimutkaistuvassa maailmassa. Sen avulla voidaan myös harjoitella turvallista kyseenalaistamista ammatista esitettyjä tulevaisuuskuvia kohtaan ja tuoda esiin vaihtoehtoisia näkymiä. Tulevaisuuslukutaito tarjoaakin nuorille parhaimmillaan lisää tulevaisuususkoa sekä positiivisia vaikuttamisen paikkoja, joissa he itse pääsevät tutkimaan ja löytämään uusia kestäviä ratkaisumalleja. 

EU:n logo ja teksti: Euroopan unionin osarahoittama

Lue lisää

Tulevaisuuskoulu ja Amos Rex kutsuvat nuoret tutkimusmatkalle tulevaisuuksiin 
Tervetuloa tutkimusmatkalle tulevaisuuksiin Amos Rexin taidemuseoon! Tulevaisuuskoulun taidepaja on avoinna museon Studio Rex -tilassa.
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö opettaa tulevaisuusajattelua tarinan keinoin
Maksuton verkko-oppimisympäristö on tarkoitettu erityisesti yläkouluille.
Yli 10 000 nuorta vietti Tulevaisuuspäivää – näin he ajattelevat tulevaisuudesta
Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu, Tietoevry ja UPM kartoittivat nuorten tulevaisuususkon tilaa kysymällä Tulevaisuuspäivänä nuorilta, mitä he ajattelevat tulevaisuudesta ja miten he haluaisivat siihen vaikuttaa.   Tulevaisuuspäivää viettäneistä nuorista noin 2000 vastasi kyselyyn. Sama kysely toteutettiin myös Tietoevryn ja UPM:n henkilöstölle, joista vastauksensa antoi yhteensä noin 100 aikuista. Nuoret näkevät oman tulevaisuutensa valoisana ja kokevat vaikuttamismahdollisuutensa siihen […]