Tulevaisuuskoulu ja Arabian peruskoulu tuovat tulevaisuusvallan yläkoululaisille

17.08.2023

Yhteistyön myötä syntyy kaikille yläkouluille avoin tulevaisuusvallan opinto- ja ohjauskokonaisuus osaksi Tulevaisuuskoulun tarjoamia tulevaisuuskasvatuksen oppimateriaaleja.

Tulevaisuuskoulu kehittää yhdessä helsinkiläisen Arabian peruskoulun kanssa ennennäkemättömän tulevaisuusvallan opetus- ja ohjauskokonaisuuden lukuvuonna 2023–2024.  

Hankkeen aikana nuoret ideoivat, kokeilevat ja vaikuttavat siihen, miten koulussa käsitellään tulevaisuutta sekä siihen, miten he itse voivat ilmaista tulevaisuuteen liittyviä ajatuksiaan omassa lähiyhteisössä ja laajemmin yhteiskunnassa. 

Yhteiskunnalliselle keskustelulle tulevaisuudesta on ollut ominaista, että tulevaisuusvalta on jakautunut hyvin epätasaisesti. Tapa, jolla tulevaisuudesta keskustellaan, on ollut omiaan sulkemaan monia ihmisiä ja ihmisryhmiä sen ulkopuolelle. Yksi tällainen ryhmä ovat lapset ja nuoret. 

“Tämä oli keskeisimpiä syitä Tulevaisuuskoulun perustamiselle jo vuonna 2016. Nyt Tulevaisuuskoulu selvittää nuorten kanssa, miten tulevaisuusvaltaa voidaan jakaa heille itselleen yläkouluissa”, kertoo Tulevaisuuskoulun perustaja Otto Tähkäpää. 

Kehittämistyöhön osallistuu Arabian peruskoulun yhdeksäsluokkalaisia ja heidän opettajiaan. 

“Tavoite on vahvistaa nuorten tulevaisuusvaltaa osana eri oppiaineiden opetusta esimerkiksi vaikuttamisen, aktivismin, demokratian, tulevaisuustaitojen, taiteen ja visuaalisen kulttuurin näkökulmista. Idea on, että lukuvuoden aikana eri oppiaineiden tunneilla käsiteltävät asiat ja tarkastelutavat limittyvät toisiinsa”, kuvailee kuvataiteen opettaja Liisa Luostarinen Arabian peruskoulusta. 

Hanke käynnistyy elokuussa 2023, ja sitä rahoittaa Sitra

Lisätietoja:

Ilpo Rybatzki

Taidekasvattaja

ilpo.rybatzki@nuori.fi

040 480 9435


Lue lisää

Yli 10 000 nuorta vietti Tulevaisuuspäivää – näin he ajattelevat tulevaisuudesta
Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu, Tietoevry ja UPM kartoittivat nuorten tulevaisuususkon tilaa kysymällä Tulevaisuuspäivänä nuorilta, mitä he ajattelevat tulevaisuudesta ja miten he haluaisivat siihen vaikuttaa.   Tulevaisuuspäivää viettäneistä nuorista noin 2000 vastasi kyselyyn. Sama kysely toteutettiin myös Tietoevryn ja UPM:n henkilöstölle, joista vastauksensa antoi yhteensä noin 100 aikuista. Nuoret näkevät oman tulevaisuutensa valoisana ja kokevat vaikuttamismahdollisuutensa siihen […]
Nuoret haluavat vaikuttaa tulevaisuuteen ja siihen on tarjottava mahdollisuuksia
Kirjoittanut Ilpo Rybatzki Tulevaisuusvallan voi tiivistää kysymykseen: kenellä on oikeus määritellä miltä yhteinen tulevaisuutemme tulisi näyttää?   Kysymys on olennainen erityisesti nuorten näkökulmasta: voidaan perustellusti kysyä, saavatko nuoret tarpeeksi ääntään kuuluviin yhteiskunnallisella tasolla, kun keskustellaan tulevaisuudesta.  Yhteistä hankettamme Arabian peruskoulun kanssa on nyt takana ensimmäisen lukukauden verran. Tärkeimpänä teemana on ollut, miten tulevaisuusvaltaa voitaisiin jakaa nuorille […]
Yläkoulun opettaja Marketta Hulkko-Lassila: ”Mitä nuoremmille tulevaisuusajattelua voi opettaa, sen parempi”
Peruskoulu on loistava paikka tulevaisuustaitojen kehittämiseen, sanoo Marketta Hulkko-Lassila, joka opettaa Nummen yhtenäiskoulussa yläkoulun historiaa, yhteiskuntaoppia ja äidinkieltä. Tämän vuoksi hän suoritti Tulevaisuuskoulun itseopiskelumateriaalin tulevaisuuslukutaidon vahvistamiseksi.  Miksi sen vahvistaminen on tärkeää perus­koulussa?  Peruskoulussa ei opiskella koulua varten, vaan valmistetaan nuoria tulevaan. Kuitenkin nuoret elävät tässä ja nyt. Samaan aikaan yhteiskunta polarisoituu ja sirpaloituu, ja monia […]