UtopiaJam toi nuoret ja kuntapäättäjät saman pöydän ääreen

30.11.2021

Yläkoululaiset ja päättäjät kehittivät kotikaupunkiaan ensimmäistä kertaa järjestetyssä UtopiaJam-tapahtumassa 25.11.2021. Yhteisen keskustelun aiheena olivat muun muassa tasa-arvo, ilmastonmuutos ja mielenterveys.

Utopia

tulevaisuudessa oleva kuvitteellinen aika ja paikka, jossa asiat ovat radikaalisti paremmin kuin nykyisyydessä

Lähes 50 helsinkiläistä ja kuopiolaista nuorta osallistui marraskuussa UtopiaJameihin. Hybridinä järjestetyn tapahtuman studiolähetyksen juonsi 16-vuotias somevaikuttaja Leevi Lehtonen. Sekä Helsingissä että Kuopiossa nuorten kanssa lähetystä seurasi joukko paikallisia kuntapäättäjiä.

Nuorten ja päättäjien työskentelyä kannustivat studiolähetyksen kautta Tulevaisuuskoulun perustaja, tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää ja Deloitte Suomen toimitusjohtaja Tomi Pitkänen. UtopiaJamit huipentuivat muusikko Ahtin musiikkiesitykseen.

Kysyimme mukana olleilta nuorilta, millaisia sanoja he yhdistävät tulevaisuuden käsitteeseen. Nuorten vastaukset olivat monipuolisia ja harkittuja, ja he olivat selkeästi syventyneet miettimään vastaustaan. Epävarmuuden ja muutoksen lisäksi myös erilaiset mahdollisuudet ja kiinnostus tulevaisuutta kohtaan nousivat nuorten vastauksissa esiin. Tällä hetkellä nuoria pohdituttavat tulevaisuutensa suhteen erityisesti mielenterveys, ilmastonmuutos ja tasa-arvo.

Kuntapäättäjät ja nuoret pohtivat yhteisessä työpajassa oman kaupungin kehittämistä. Nuoret toivoivat, että heitä kuultaisiin enemmän esimerkiksi kaupungin vapaa-ajanviettomahdollisuuksien suunnittelussa. Samalla he kokivat, että vähemmistöjen oikeuksista ja mielenterveysasioista voisi viestiä enemmän ja mielenterveyspalveluihin saada lisää resursseja. Yhdessä ideoiduissa utopioissa ei kursailtu – ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi tuli idea lähettää maapallon saasteita kuuhun.

”UtopiaJam-tapahtuma oli erittäin positiivinen kokemus ja me aikuiset voimme yllättyä siitä, kuinka perehtyneitä nuoret ovat yhteiskunnallisiin asioihin ja mitä he haluaisivat lähteä korjaamaan. Oli upeaa, että kuntapäättäjät tulivat kouluihin paikan päälle. Kohtaamiset lisäsivät selvästi nuorten näkemystä vaikuttamisen mahdollisuuksiin”, sanoo opettaja Jaana Koskelin Kuopiosta. Hän toimii oppilaskunnan hallituksen ohjaavana opettajana Hatsalan klassillisessa koulussa.

Markku Rantahalvari (sd) päätyi osallistumaan UtopiaJameihin sillä ajatuksella, että olisi mukava tavata nuoria kasvotusten. Rantahalvari on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen.

“Kävimme nuorten kanssa erittäin arvokasta keskustelua siitä, mitä viestejä he toivovat, että vien lautakunnalle. Pohdimme yhdessä, kuinka nuoret voivat olla yhteydessä päättäjiin ja miten kannanottoja kannattaa kirjoittaa. Kohtaaminen oli todella antoisaa”, Rantahalvari sanoo.

UtopiaJam oli osa Tulevaisuuskoulun Toivoa tulevaisuudesta -hanketta. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja osallistuvat kunnat.

UtopiaJamien kolme vinkkiä nuorten osallista­miseen:

  1. Nuori – uskalla olla rohkeasti yhteydessä kuntapäättäjiin
  2. Kunta – nimetkää yhteyshenkilö, johon koulut ja oppilaskunnat voivat olla yhteydessä
  3. Päättäjä – älä unohda vastata nuorten viesteihin ja lähde rohkeasti kohtaamaan nuoria!

Sivun kuva: UtopiaJam-studio sijaitsi Helsingissä. Tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää viritti osallistujat tunnelmaan ja auttoi alkuun tulevaisuusajattelussa. Studiolähetyksen juonsi somevaikuttaja Leevi Lehtonen.


Lue lisää

Yli 10 000 nuorta vietti Tulevaisuuspäivää – näin he ajattelevat tulevaisuudesta
Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu, Tietoevry ja UPM kartoittivat nuorten tulevaisuususkon tilaa kysymällä Tulevaisuuspäivänä nuorilta, mitä he ajattelevat tulevaisuudesta ja miten he haluaisivat siihen vaikuttaa.   Tulevaisuuspäivää viettäneistä nuorista noin 2000 vastasi kyselyyn. Sama kysely toteutettiin myös Tietoevryn ja UPM:n henkilöstölle, joista vastauksensa antoi yhteensä noin 100 aikuista. Nuoret näkevät oman tulevaisuutensa valoisana ja kokevat vaikuttamismahdollisuutensa siihen […]
Nuoret haluavat vaikuttaa tulevaisuuteen ja siihen on tarjottava mahdollisuuksia
Kirjoittanut Ilpo Rybatzki Tulevaisuusvallan voi tiivistää kysymykseen: kenellä on oikeus määritellä miltä yhteinen tulevaisuutemme tulisi näyttää?   Kysymys on olennainen erityisesti nuorten näkökulmasta: voidaan perustellusti kysyä, saavatko nuoret tarpeeksi ääntään kuuluviin yhteiskunnallisella tasolla, kun keskustellaan tulevaisuudesta.  Yhteistä hankettamme Arabian peruskoulun kanssa on nyt takana ensimmäisen lukukauden verran. Tärkeimpänä teemana on ollut, miten tulevaisuusvaltaa voitaisiin jakaa nuorille […]
Yläkoulun opettaja Marketta Hulkko-Lassila: ”Mitä nuoremmille tulevaisuusajattelua voi opettaa, sen parempi”
Peruskoulu on loistava paikka tulevaisuustaitojen kehittämiseen, sanoo Marketta Hulkko-Lassila, joka opettaa Nummen yhtenäiskoulussa yläkoulun historiaa, yhteiskuntaoppia ja äidinkieltä. Tämän vuoksi hän suoritti Tulevaisuuskoulun itseopiskelumateriaalin tulevaisuuslukutaidon vahvistamiseksi.  Miksi sen vahvistaminen on tärkeää perus­koulussa?  Peruskoulussa ei opiskella koulua varten, vaan valmistetaan nuoria tulevaan. Kuitenkin nuoret elävät tässä ja nyt. Samaan aikaan yhteiskunta polarisoituu ja sirpaloituu, ja monia […]