Helena Bross, Tukholma: “Lastenkirjat ovat portteja kirjallisuuteen ja lukemiseen”

25.08.2021

Vanhempien on tärkeää tukea ja kannustaa lapsia, kun he opettelevat lukemaan. Samaan tapaan kuin silloin, kun lapsi oppii pyöräilemään tai uimaan, sanoo kirjailija Helena Bross. Hän on taustaltaan alakoulun opettaja, mutta on vuodesta 2005 työskennellyt täyspäiväisesti kirjailijana. Helena kirjoittaa ensisijaisesti kirjoja lapsille, jotka ovat lukemaan oppimisen kynnyksellä. Helenan kirjojen kustantaja on Bonnier Carlsen, joka on Read Hour -kampanjan yhteistyökumppani Ruotsissa.

”Minun oli vaikea oppia lukemaan ja kirjoittamaan. En ymmärtänyt kirjaimia, mutta en uskaltanut pyytää apua. Toisella luokalla sain diagnoosin lukihäiriöstä. Kolmannella luokalla pääsin erityisluokalle, jossa oli muita lapsia, joilla oli lukivaikeuksia. Luokka oli niin kutsuttu lukuluokka. Opettajani oli sitoutunut pedagogi ja käytti moderneja opetusmenetelmiä. Hänen luokassaan saimme tehdä paljon hauskoja juttuja, kuten näytelmiä, ja huomasin, että olin hyvä keksimään tarinoita. Siten opin kirjoittamaan ja ajattelin että ’tätä minä haluan tehdä’.

Myöhemmin opiskelin alakoulun opettajaksi ja esikuvani oli tietenkin lukuluokan opettaja. Luokkahuoneeni oli ihana ja kotoisa paikka! Opettajana minua kiehtoi lukemaan oppiminen ja tunnistinkin monen lapsen vaikeudet omista kokemuksistani.

Nyt kun olen työskennellyt kirjailijana, olen tehnyt paljon vierailuja, joissa olen tavannut lapsia. Kerron aina, että lukeminen oli minulle vaikeaa. Lapsille on tärkeää kertoa, että aikuisillakin on ollut haastavaa. Se auttaa heitä eteenpäin.

Lukemisen ja kirjallisuuden tulee olla mukana elämässä pienestä pitäen. Vanhempien täytyy ymmärtää, kuinka he voivat edesauttaa lapsen lukutaitoa. Koulussa painotimme vanhemmille, että lapset tarvitsevat tulevaisuudessa isoa sanavarastoa, ja sanavarasto kehittyy lukemalla lapselle ääneen. Vanhempana ei voi ajatella, että lukeminen on ainoastaan koulun vastuulla, vaan myös vanhemmilla on tärkeä rooli.

On tärkeä huomata olevansa lukija! Kokemus siitä, että pystyy lukemaan johtaa siihen, että haluaa tarttua seuraavaan kirjaan. Lukemista täytyy harjoitella ja lukea pitää paljon, että lukeminen rupeaa sujumaan. Jos lukeminen innostaa, harjoittelu sujuu kuin itsestään. Siksi on tärkeää, että kirjan tarinat sijoittuvat ympäristöön, jonka lapsi tunnistaa. Lukeminen on silloin hauskempaa ja helpompaa. Kirjoittajan ei pidä kiinnittää huomiota siihen, että sanat ovat helppoja vaan siihen, että kertomus on kiehtova.

Lukutaito antaa meille näkymän muihin maailmoihin ja mahdollisuuden oppia muiden ihmisten todellisuudesta. Jos osaa lukea kirjoja, pystyy tutustumaan muiden ajatuksiin nyt ja historiassa. On mahdollista lukea maista, joihin ei koskaan matkusta. On mahdollista löytää ihmisiä, joilla on samoja ongelmia kuin sinulla. 

On myös demokratian kannalta tärkeää, että voi olla osa uutisia, tietoa ja kulttuuria. Lukemalla saa äänensä kuuluviin.”

Helenan paras lukumuisto:

Nuorena luin Per Anders Folgeströmin Stadserien [Kaupunkisarja]. Se oli suuri kokemus. Tarina muistuttaa minua isoäitini perheestä, joka asui samoissa kortteleissa, jossa sarja tapahtuu. He olivat köyhiä ja elivät melkein samanlaista elämää kuin kirjoissa, joten niitä oli kiehtovaa lukea.

Helenan vinkit Read Houriin:

Luo rauhallinen tila lukemiselle. Tee itsellesi nurkkaus, jossa on mukava valo ja jossa ei ole hirveästi melua ympärillä. Jos sinulla on pieniä lapsia, lue heille ääneen. Vasta-alkajan kanssa voi lukea vuorotellen, mutta valitse kirja, jonka tiedät hänen pystyvän lukemaan. Lukekaa vuorotellen: lapsi lukee yhden sivun ja aikuinen seuraavan, koska näin lapsi tuntee, että hänen ei tarvitse taistella yksin ja autat häntä eteenpäin. Vanhempien lasten kanssa voitte lukea luvun samasta kirjasta ja sitten keskustella siitä, mitä luitte. Kirjoista ei voi keskustella liikaa!


Lue lisää

Kuuma, kuumempi peruna: raha! Nuorten kolme vinkkiä kestävään rahankäyttöön
Raha on monelle itsenäistymisen kynnyksellä olevalle nuorelle tärkeä ja ajankohtainen asia. Se mahdollistaa tulevaisuuden unelmien tavoittelun, ja sopiva määrä rahaa tuo vapautta elämään. Samalla rahaan voi liittyä ahdistusta, stressiä ja muita tunteita, jotka vaikuttavat taloudelliseen päätöksentekoon.  Tuoko raha onnea vai huumaa?  Eniten nuorten kiinnostusta herätti kysymys, tekeekö raha onnelliseksi. Raha tuo onnea, koska se mahdollistaa […]
Jokainen lapsi ja nuori tarvitsee uskoa tulevaisuuteen
Elämme poikkeuksellista aikaa. Esimerkiksi lääketieteessä tehdään läpimurtoja päivittäin, teknologia kehittyy käsittämättömällä vauhdilla ja ihmiskunnalla on osaamista enemmän kuin koskaan. Silti olemme tilanteessa, jossa hiipuvasta tulevaisuususkosta ja aikuisten toimintaan liittyvästä pessimismistä on tullut nuorten sukupolvikokemus. Meidän tulee tehdä kaikkemme, jotta toivottomuuden tilalle syntyy toivoa paremmasta tulevaisuudesta.  Nuoret ovat eläneet viimeiset vuodet niin sanotun kolmoiskriisin myllerryksessä. Ilmastokriisi […]
Jo joutui armas arki
Jutun laulunsanat ovat otteita nuorten kirjoittamasta kappaleesta Elämäni kuva. Voit kuunnella kappaleen kirjoituksen lopusta.  Loman ja arjen vuorottelu voi parhaimmillaan tuoda sopivasti jäsentävää rytmiä elämään. Se, tuottaako paluu arkeen ahdistusta vai helpotusta, riippuu siitä, kuinka mielekkääksi, merkitykselliseksi ja itselleen sopivaksi sen kokee.   Yhteiskunta määrittelee arjelle raamit, ja niiden puitteissa onnistumme vaihtelevasti luomaan omannäköistä elämää. Syystä […]