Framtidslabbet

Framtidslabbet tar med barn och unga på en expedition till olika framtider. Framtidslabbet lär ut framtidstänkande för att agera i en snabbt föränderlig värld.

Äventyret i Framtids­byrån

Framtidslabbets digitala läromedel bjuder in högstadieeleverna på äventyr till Framtidsbyrån.

Viktor ja Tutu matkustavat ajassa.

Framtids­labbet understöds av Brita Maria Renlunds minne sr.

Stiftelsen Brita Maria Renlunds -logo

Framtids­tänkandets grunder åt lärare och elever

Videor för lektioner

I Framtidslabbets tre videon går vi igenom framtidstänkandets grundprinciper, diskuterar varför framtidstänkande är viktigt, samt berättar hur framtiden kan utforskas på basen av positiva signaler.

Videoserien fungerar som en diskussionsstartare och bas för framtidsfokuserade lektioner i skolan.

På videon uppträder Oskar Sandqvist från Barn- och ungdomsstiftelsen.

Självstudie­modulen för lärare, elevhandledare och rektor i grundskolan eller andra stadiet

Självstudiemodulen för Framtidslästänkandets ABC ger en inblick i framtidsforskningen. Modulen innehåller introduktion och evaluering samt tre fördjupande delar:  

  1. Framtidstänkande 
  2. Varför är framtidstänkande viktigt?  
  3. Vad är en positiv signal? 

Delarna innehåller en kort video, individuella övningar samt övningar att hålla i klassen.  

Helheten tar ca 6 timmar att genomföra. Den kan genomföras i egen takt på en gång eller i mindre delar.

Ryhmätyöskentelyä Tulevaisuuskoulun järjestämässä työpajassa.

Unga som avgörande aktörer i den gröna omställningen – Framtidskompetensens möjligheter inom yrkesutbildningen

Framtidslabbet vid Barn- och ungdomsstiftelsen undersökte yrkesstuderande ungdomars uppfattningar om den gröna omställningen och en hållbar framtid.

Projekt: Framtids­labbet inom yrkes­­utbildningen 2024–2025

Under åren 2024–2025 innefattar Framtidslabbets verksamhet utveckling av framtidspedagogisk modell för studerande inom yrkesutbildningen. Inom projektet utarbetas ett material för att stöda studerandes kunskaper i det föränderliga arbetslivet. Samarbetsparter för projektet är Yrkesinstitutet Prakticum i Helsingfors samt Optima samkommun i Jakobstad.

Projektet finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr. 

Mer info

Heidi Enbacka

Projektchef, Framtidslabbet

heidi.enbacka@nuori.fi

040 131 9185

Bekanta dig också med

Blogg: Ungdomar skapade framtidens nyheter – gymnasie­studerande drog verkstäder för yngre

Under år 2023 utbildade vi 21 andra stadiets studerande till Signalspanare. Under utbildningen fick ungdomarna färdigheter att utföra Signalspanare-workshoppar åt grundskoleklasser (åk 7–9) på sin hemort.