Skolornas Framtidsvecka firas den 10–14 mars 2025
Framtidsveckan är en temavecka för åk 7–9, gymnasier och yrkesläroanstalter. Veckan bjuder in till att reflektera över och dela ungdomars framtidsbilder. För varje dag finns det tillgängligt färdiga och lättanvända lektionsmaterial och uppgifter. Man kan delta alla fem dagar eller bara på en enda lektion.

Framtidslabbet understöds av Brita Maria Renlunds minne sr.

Äventyret i Framtidsbyrån
Framtidslabbets digitala läromedel bjuder in högstadieeleverna på äventyr till Framtidsbyrån.

Framtidstänkandets grunder åt lärare och elever
Videor för lektioner
I Framtidslabbets tre videon går vi igenom framtidstänkandets grundprinciper, diskuterar varför framtidstänkande är viktigt, samt berättar hur framtiden kan utforskas på basen av positiva signaler.
Videoserien fungerar som en diskussionsstartare och bas för framtidsfokuserade lektioner i skolan.
På videon uppträder Oskar Sandqvist från Barn- och ungdomsstiftelsen.
Självstudiemodulen för lärare, elevhandledare och rektor i grundskolan eller andra stadiet
Självstudiemodulen för Framtidslästänkandets ABC ger en inblick i framtidsforskningen. Modulen innehåller introduktion och evaluering samt tre fördjupande delar:
- Framtidstänkande
- Varför är framtidstänkande viktigt?
- Vad är en positiv signal?
Delarna innehåller en kort video, individuella övningar samt övningar att hålla i klassen.
Helheten tar ca 6 timmar att genomföra. Den kan genomföras i egen takt på en gång eller i mindre delar.

Unga som avgörande aktörer i den gröna omställningen – Framtidskompetensens möjligheter inom yrkesutbildningen
Framtidslabbet vid Barn- och ungdomsstiftelsen undersökte yrkesstuderande ungdomars uppfattningar om den gröna omställningen och en hållbar framtid.
Projekt: Framtidslabbet inom yrkesutbildningen 2024–2025
Under åren 2024–2025 innefattar Framtidslabbets verksamhet utveckling av framtidspedagogisk modell för studerande inom yrkesutbildningen. Inom projektet utarbetas ett material för att stöda studerandes kunskaper i det föränderliga arbetslivet. Samarbetsparter för projektet är Yrkesinstitutet Prakticum i Helsingfors samt Optima samkommun i Jakobstad.
Projektet finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr.
Mer info

Heidi Enbacka
Projektchef, Framtidslabbet
heidi.enbacka@nuori.fi
040 131 9185
Bekanta dig också med

Blogg: Ungdomar skapade framtidens nyheter – gymnasiestuderande drog verkstäder för yngre
Under år 2023 utbildade vi 21 andra stadiets studerande till Signalspanare. Under utbildningen fick ungdomarna färdigheter att utföra Signalspanare-workshoppar åt grundskoleklasser (åk 7–9) på sin hemort.