Nyt yhdeksättä luokkaa käyvät nuoret pääsivät projektin aikana kokemaan monipuolisesti erilaisia uusia asioita. Rap-artisti Rauhatädin, oikealta nimeltään Hanna Yli-Tepsa, vetämissä työpajoissa nuoret kirjoittivat rap-lyriikoita lukutaidosta ja kestävän kehityksen Agenda2030-tavoitteista kuten sukupuolten tasa-arvosta.
Joillekin oppilaille räppitekstejä kirjoittaessa suomen kieli osoittautui haastavaksi. Opettaja Aini Liimatainen iloitseekin lopputuloksesta, jossa kaikille löytyi oma rooli.
“Meidän räppi alkoi niin, että eri kielillä sanotaan tasa-arvo. Luokaltamme löytyy erilaisia kotikieliä tosi paljon. Nekin oppilaat, jotka ei ihan hirveästi pystyneet tuottamaan tekstiä suomeksi, saivat käyttää omaa äidinkieltään biisin alussa. Kun kuuntelimme valmista biisiä ja he kuulivat oman äänensä, niin kyllä hymy levisi kasvoille.”
Rauhatäti koosti nuorten teksteistä kappaleen, jonka nuoret nauhoittivat studiolla. Projektin lopuksi luokka järjesti ja juonsi koko muulle koululle loppugaalan, jossa he esittelivät yhdessä tekemänsä kappaleen Samanarvosii. Nyt biisin voi kuunnella esimerkiksi Spotifyssä.
Ikimuistoiset vierailut kruunasivat kokemuksen
Lukutaitoa juhlistavan Read Hour -kampanjan aikana oppilaat vierailivat paikallisessa päiväkodissa lukemassa lapsille. Alma Mediaan kuuluva Iltalehti kirjoitti jutun oppilaiden lukutempauksesta, mikä oli niin ikään merkittävä juttu nuorille.
Räppäri-tubettaja Seksikäs-Suklaa vieraili koululla ja auttoi nuoria riimittelyssä.
“Muutkin koulun oppilaat odottivat vierailua tosi kovasti. Luokan takana parveiltiin, kun haluttiin nähdä tämä vieras”, Liimatainen naurahtaa.
Julkkisvieraan lisäksi luokalle isoja juttuja olivat vierailu aivan Helsingin keskustassa sijaitsevan Alma Median toimitukseen ja studiokuvauksiin osallistuminen. Nuoret tutustuivat Alma Median toimitukseen ja pääsivät ottamaan itsestään ja toisistaan valokuvia ammattitason studiolla.
Liimatainen oli opettajana itsekin tiiviisti mukana projektin toteuttamisessa. Hän kokee saaneensa oivalluksia myös omaan työhönsä.
“Olen opettajana ollut aika arka viemään oppilaita eri paikkoihin. Oli nuorille selvästi tärkeää, että jaksoi järjestää vierailun studioon tai Alma Medialle. Ne ovat sellaisia kokemuksia, jotka oppilaat muistavat ja joista jää todella paljon mieleen”, Liimatainen pohtii.
Nuoret rohkaisivat ja kannustivat luokkakavereitaan yhdessä tekemisessä
“Koulussamme on paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joista osa meidänkin luokallamme on ollut todella vähän aikaa Suomessa. Monelle oppilaalle uutta ja erilaista oli jo se, että projekti toi tavalliseen kouluarkeen uusia aikuisia. Heille oli todella tärkeää päästä koulun ulkopuolelle ja saada kontakteja erilaisiin yhteiskunnan toimijoihin ja paikkoihin”, Liimatainen sanoo.
Liimatainen kokee, että kirjoittaminen ei todennäköisesti ollut monellekaan oppilaalle luontainen tapa ilmaista itseään. Työpajoissa hän yllättyi, kuinka taitavia nuoret olivat lyriikoiden kirjoittamisessa.
“Yksi poika sanoi pitäneensä kirjoittamisesta paljon. Hän pohti, että voisi kotonakin kirjoittaa omia ajatuksia ylös”, Liimatainen kertoo.
Vaikka Liimatainen piti luokan yhteishenkeä jo valmiiksi hyvänä, kokee hän pitkäkestoisen projektin yhdistäneen luokkaa entisestään. Erityisen ilahduttavaa oli huomata, kuinka nuoret rohkaisivat toisiaan niin kirjoittamisessa kuin esiintymisessäkin.
Yhteistyö muiden maiden kanssa antoi ajateltavaa omaan tekemiseen
Sanoita parempi maailma -toimintaa järjestettiin Suomen lisäksi myös Paraguayssa ja Senegalissa. Aini Liimataisen mukaan Lehtikuusen koulun oppilaille oli tärkeää nähdä myös näissä maissa tehdyt musiikkivideot.
Toisella puolella maailmaa asuvien nuorten musiikkivideot laajensivat Lehtikuusen koulun oppilaiden maailmankuvaa ja auttoivat näkemään asioita eri tavalla. Osaa oppilaista aiheet koskettivat myös henkilökohtaisella tavalla, jos esimerkiksi vanhemmilla tai isovanhemmilla oli kokemusta heikosta lukutaidosta tai siitä, ettei ole päässyt käymään koulua.
“Kun puhuimme lukutaidosta ja ihmisoikeuksien toteutumisesta muissa maissa, huomasin, että nuoret alkoivat miettiä asioita ja paneutua niihin eri tavalla”, Liimatainen sanoo.
”Voi jännittää aluksi, mutta se on normaalia”
Lasten ja nuorten säätiö on saanut ulkoministeriöltä rahoituksen Sanoita parempi maailma -jatkohankkeeseen.
Vuosina 2021–2022 eri ikäiset nuoret esimerkiksi yläkouluissa ja valmentavassa koulutuksessa osallistuvat Rauhatädin ohjaamiin rap-työpajoihin Helsingissä, Kotkassa, Mikkelissä ja Seinäjoella.
Aini Liimatainen kannustaa muita opettajia lähtemään rohkeasti mukaan omien oppilaittensa kanssa. Vaikka projekti vaatii paljon järjestelyjä, aikatauluttamista ja tiedottamista muun koulutyön keskellä, on osallistuminen silti Liimataisen mielestä vaivan väärti.
Opettajana Liimatainen huomasi, miten eri tavoilla ja menetelmillä asioita voidaan käydä läpi. Kun nuorten piti tuottaa itse tekstiä, joutuivat he myös miettimään asioita paljon syvemmin. Aina opettajan ei tarvitse vain opettaa ja sitten vetää keskustelua aiheesta.
Nuoria hän kannustaa uskaltamaan lähteä rohkeasti mukaan.
“Se voi jännittää aluksi, mutta se on normaalia. Uskaltakaa kokeilla kirjoittamista ja omien mielipiteiden sanomista. Kun osallistuu aktiivisesti, saa myös eniten irti.”
Tutustu myös:
Kuuntele Samanarvosii-kappale Spotifyssä tai SoundCloudissa tai katso musiikkivideo Youtubessa:
Sanoita parempi maailma
Vuosina 2019–2020 toteutettu Sanoita parempi maailma -toiminta toi rap-työpajat neljään yläkouluun Vantaalla, Helsingissä, Tampereella ja Porissa. Vantaalaisen Lehtikuusen koulun 8D-luokka (nykyinen 9D) ehti osallistua projektiin juuri ennen koronavirusepidemian ryöpsähtämistä. Vain viimeiselle etapille eli musiikkivideon kuvauksiin nuoret osallistuivat koronavarotoimin alkusyksyllä 2020.
Artikkelin kuva:
Lehtikuusen koulun 8D-luokka ja luokanvalvoja Aini Liimatainen vierailivat osana Sanoita parempi maailma -projektia Alma Median toimituksessa, jossa he pääsivät ottamaan itsestään ja toisistaan studiotason valokuvia.