”Kuulin tulevaisuudentutkimuksesta ensi kerran kauan sitten aloitellessani yliopisto-opintojani. Pidin ensin koko ajatusta hassuna, sillä ajattelin sen olevan kristallipalloon tuijottelua. Ajatus ei kuitenkaan jättänyt minua rauhaan. Melkein kymmenen vuotta myöhemmin, edettyäni opinnoista väitöskirjan pariin, päätin osallistua tulevaisuudentutkimuksen johdantokurssille ja teema imaisi minut mukaansa.
Alun perin olin kiinnostunut historiasta ja opiskellut valtiotieteitä. Historia-alan väitöskirjaa tehdessäni ymmärsin yhä vahvemmin, että nopeasti muuttuvassa, epävarmassa ja monen murroksen keskellä olevassa maailmassa tarvitaan historiatiedon lisäksi tulevaisuustietoa. Historia auttaa meitä ymmärtämään nykyhetkeä ja siihen johtaneita kehityskulkuja, mutta se ei yksin pysty vastaamaan siihen, millaiset tulevaisuudet ovat mahdollisia, todennäköisiä tai toivottavia. Siihen tarvitaan tulevaisuudentutkimusta.
Tulevaisuuskoulun perusidea on tulevaisuuslukutaidon opettaminen.
Tulevaisuuskoulun perustaminen liittyy myös henkilökohtaiseen urakriisiini. Opintojeni aikana en ollut valmistautunut mihinkään muuhun vaihtoehtoon kuin historiantutkijan ammattiin. Kun kiinnostukseni siirtyi historiasta tulevaisuuteen, jouduin pohtimaan omaa ammatillista tulevaisuuttani. Tähän sovelsin tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä. Oivalsin, että samoista tulevaisuusajattelun taidoista olisi hyötyä myös lapsille ja nuorille, jotka joutuvat kohtaamaan epävarman, nopeasti muuttuvan tulevaisuuden. Perustin Tulevaisuuskoulun hyvin nopeasti. Kiinnostuin aiheesta vuonna 2016, ja Tulevaisuuskoulu järjesti ensimmäiset lasten tulevaisuusleirit vuonna 2017.
Tulevaisuuskoulun perusidea on tulevaisuuslukutaidon opettaminen. Tulevaisuuslukutaito on yksilön henkilökohtainen taito tai kyvykkyys kuvitella ja käyttää tulevaisuuksia. Se on kompassi, jonka avulla voi navigoida nopeasti muuttuvassa maailmassa.
Tulevaisuuskoulussa tulevaisuudentutkimuksen menetelmät yhdistyvät taiteelliseen ja toiminnalliseen tekemiseen.
Tulevaisuuskoulu valmistaa nuoria nopeisiin muutoksiin. Tiedämme, että tulevaisuus ei tällä hetkellä ole kestävällä pohjalla, ja siksi meidän pitää pystyä rakentamaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Tulevaisuuskoulun yksi tarkoitus on myös vahvistaa lasten ja nuorten tulevaisuususkoa.
Tulevaisuuskoulussa tulevaisuudentutkimuksen menetelmät yhdistyvät taiteelliseen ja toiminnalliseen tekemiseen. Luovuus on tulevaisuuslukutaidon ytimessä, ja tulevaisuuksien tutkiminen edellyttää aina sitä, että kuvittelemme jotain mitä ei vielä ole olemassa.”