Mitä työpajoissa tehtiin?
Me mietimme rap-työpajoissa lukutaidon merkitystä ja köyhyyttä eri maissa. Puhuimme YK:n kestävän kehityksen Agenda2030-tavoitteista ja siitä, miten jokainen voi vaikuttaa tavoitteiden toteutumiseen. Jos kaikilla olisi mahdollisuus käydä koulua ja oppia lukemaan, niin maailmassa olisi vähemmän köyhyyttä. Näistä teemoista kirjoitimme yhdessä oman rap-biisin. Osallistuminen rap-työpajaan oli hieno kokemus.
Lasten ja nuorten säätiön dreamsteri Seksikäs-Suklaa vieraili työpajassa kannustamassa meitä biisin kirjoittamisessa sekä koko koululle järjestetyssä päätösgaalassa, jossa hän innosti meitä lukemisen ja kirjoittamisen maailmaan oman elämäntarinansa kautta. Olisi ollut huippua, jos Seksikäs-Suklaa olisi ollut jokaisella työpajakerralla paikalla!
Mitä teille jäi Seksikäs-Suklaan vierailusta mieleen?
Seksikäs-Suklaalla on ollut ongelmia lukutaidon ja koulunkäynnin kanssa nuorempana, mutta nyt hän on räppäri ja tubettaja ja tarvitsee paljon lukutaitoa ja kirjoitusta! Seksikäs-Suklaa sai meidät nauramaan vitseillään. Maahanmuuttajataustaiset nuoret samaistuvat Seksikäs-Suklaan vitseihin ja seuraavat sitä somessa.
Mitä työpajoista jäi erityisesti mieleen?
Mieleenpainuvinta oli vierailut eri paikoissa. Äänitimme biisin Myllypuron mediakirjastossa. Biisin äänittäminen oli hauskaa, vaikka suurimmalle osalle meistä se oli ensimmäinen kerta. Saimme rohkeutta, kun uskalsimme mennä studioon. Se oli työpajan huipennus!
Vierailimme myös mediakasvatuksellisella kerralla Alma-talolla Helsingin keskustassa. Saimme kokeilla siellä valokuvaamista ottamalla toisistamme kuvia oikealla studiolla. Vierailu oli rento ja hauska tutustuminen Alma Mediaan.
Työpajasta jäi hyvä fiilis! Se oli erilaista ja hauskaa. Erilaista kuin normiopetus. On hyvä, että poiketaan normaalista!
Olisitteko ensimmäisellä kerralla uskoneet, että saisitte kirjoitettua oman biisin ja vielä äänittäisitte sen?
Kaikki: EI! Erityisen ylpeitä olemme kirjoittamistamme sanoista.
Mitä teille jäi mieleen paraguaylaisten nuorten kirjoittamasta rap-biisistä lukutaidon merkityksestä?
Se kuulosti tosi hyvälle, koska oli eri kielellä. Siinä oli tosi tarttuva ja hyvä kertosäe, joka jää soimaan mieleen.
Uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan nuoret eivät lue enää niin paljon, vaikka sillä on tutkitusti monia hyötyjä sekä yksilölle että yhteiskunnalle. Mitä ajattelette tästä?
Lukeminen on vähentynyt, mutta monet nuoret lukevat vielä. Haastatelluista tytöistä molemmat lukevat ennen nukkumaan menoa.
Vanhemmat ovat kauhuissaan, kun nykynuoriso ei tee sitä, mitä vanhemmat ovat tehneet.
Miksi lukeminen on vähentynyt?
Ennen oli vain kirjoja. Nykyään on kaikki somekanavat, jonka takia kirjat skipataan. Ennen luettiin enemmän, koska oli tylsää. Haastatellut pojat eivät lue kirjoja, koska heitä alkaa väsyttämään lukiessa, eikä ole mitään kiinnostavaa luettavaa.
Äidinkielessä kannustetaan lukemaan erilaisilla projekteilla. Viime keväänä stipendit jaettiin myös kirjoina.
Miksi lukutaito on tärkeää?
Sä pärjäät paremmin elämässä hyvällä lukutaidolla! Me olemme huolissamme muiden elämästä. Siitä, että kaikki ei pääse kouluun.
Maailma olisi paljon parempi, jos kaikilla ihmisillä olisi samanlaiset oikeudet ja mahdollisuudet. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Sillä ei ole väliä missä olet syntynyt tai minkä värinen olet. Jokaisella on oikeus toteuttaa omat unelmat!