Read Hour -kampanja pysäytti suomalaiset lukemaan

26.11.2019

Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yhteisen Read Hour -kampanjan tavoitteena oli pysäyttää koko Suomi lukemaan tunniksi kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Keräsimme kampanjan aikana dataa sen onnistumisesta. Kokosimme yhteen muutamia kohokohtia.

”Kampanja ylitti odotuksemme. Erityisen ilahtuneita olimme siitä, miten moni koulu ja nuori lähti mukaan. Ensi vuonna aiomme vankistaa Read Hourin asemaa kansallisena juhlapäivänä, joka kunnioittaa lukemista 8.9.”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön Hanna Koskenkangas.

Kampanjavideon näki yli miljoona

Read Hour -kampanjavideon katsojamäärä Ylen kanavilla oli 1,5 miljoonaa. Lisäksi sitä katsottiin verkossa yhteensä kymmeniätuhansia kertoja. Televisio-ohjelmista Read Hour näkyi ainakin Big Brother -talossa, Puoli Seitsemän -ohjelmassa ja uutislähetyksissä.

Tuhannet nuoret pysähtyivät lukemaan

Kysyimme kouluverkostoltamme, ja kyselyn mukaan varmuudella yli 6 000 nuorta ympäri Suomen vietti Read Houria. Kyselymme ja sen vastaukset kattoivat vain murto-osan Suomen kouluista, joten todellinen luku lienee suurempi. Myös varsinaisen Read Hour -päivän jälkeen on kouluissa vietetty lukutunteja.

#ReadHour innosti mukaan somessa

Kampanjan aikana #ReadHour mainittiin lähes 6 000 sosiaalisen median päivityksessä. Päivitykset saivat potentiaalisesti jopa 14 miljoonaa katselukertaa. Erityisesti Read Hour -tunnin aikana some täyttyi lukuvinkeistä ja lukevien ihmisten kuvista.

Päättäjät innostuivat mukaan

Kampanjan suojelijana oli Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Presidenttipari myös twiittasi Read Hourista ja kannusti ihmisiä mukaan. Lisäksi ainakin ministerit Maria Ohisalo ja Li Andersson osallistuivat sosiaalisessa mediassa tempaukseen.

Media kirjoitti kampanjasta lähes 60 juttua

Digitaalisissa uutismedioissa kirjoitettiin kahden kampanjaviikon lähes 60 uutista Read Houriin liittyen ja siihen viitattiin myös television uutislähetyksissä. Kampanjan avauspäivänä kampanjan taustatahot olivat vieraana Ylen Aamu-tv:ssä. Lisäksi kampanjan aikana Read Hourin projektipäällikköä haastateltiin neljään radiolähetykseen.

70 vaikuttajaa piti lukuteemaa esillä omissa kanavissaan

Kutsuimme kampanjaan mukaan kymmeniä eri aloilta julkisuudesta tunnettuja vaikuttajia. Mukana olivat:

Adikia, Aida, Anna Puu, Anna Saivosalmi, Antti Reini, Armi Toivanen, Christoffer Strandberg, Eicca Toppinen, Eino ja Aapeli, Elia Leino, Elina Knihtilä, Elisabeth Rehn, Emma Salokoski, Esko Kyrö, Essi Hellén, Hanna Teerialho / Hannas Home -blogi, Rauhatäti, Hanna-Maria Seppälä, Hanne Valtari / Lähiömutsi -blogi, Hatsolo, Heikki Kuula, Henriika Tulivirta, Iina Hyttinen, Janita Autio, Janne Ruokonen, Jasmin Muurinen, Jenni Rotonen / Pupulandia -blogi, Jodarok, Jonna Tervomaa, Joonas Pesonen, Kaisa Ojala, Kaj Kunnas, Katja Kettu, Kevin Lankinen, Kimmo Ohtonen, Krista Kosonen, Laurrenna, Laura Peippo, Maaret Kallio, Manuela Bosco, Maria Veitola, Marko Suomi, Meeri Koutaniemi, Kalenterikarju, Mimosa Willamo, Niina Oivo / Kuiskauksia -blogi, Niina Pajunen / Niinapaju -blogi, Noora Räty, Olavi Uusivirta, Pamela Tola, Paula Vesala, Peter Franzen, Pihla Viitala, Riikka Uusitalo, Riku Nieminen, Robson Lindberg, Ronja Salmi, Samuli Vauramo, Sanna Kämäräinen, Satu Kylmämetsä / Life with Satu -blogi, Sebastian Rejman, Signmark, Susanne Päivärinta, Tomi Kaukinen, Tommi Korpela, Tommy Lindgren ja Uniikki.

Kampanjan tuloksista voit lukea myös tästä Markkinointi & Mainonta -lehden jutusta.

Lue lisää: nuori.fi/readhour


Lue lisää

Rekry: Ohjaaja
Etsimme Glow-ohjelmaan ohjaajaa, joka osaa soveltaa teatterin mahdollisuuksia ohjaustyössä. Haku tehtävään päättyy 1.12.2024.
Tämän takia tulevaisuuslukutaitoa tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa 
Asiantuntija Mari Tähjä esittelee Nuoret vihreän siirtymän ratkaisijoina -katsauksen keskeisimmät havainnot, joissa korostuu tarve kuulla tulevaisuuden ammattilaisia.
Spring kutsuu ideoimaan toiveikkaampaa tulevaisuutta
Spring-ideakilpailuun keväällä 2024 osallistuneet nuoret kertovat, miksi opettajan kannattaa ottaa Spring osaksi opetusta.