Miksi? Yli joka kymmenes nuori päättää peruskoulun puutteellisella lukutaidolla. Suomalaisten lukutaito on romahtanut ja lukemiseen käytetty aika puolittunut. Lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Kampanjan alkuperäisenä innoituksena oli YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin perustama Little x Little -hanke, jonka tavoitteena oli aktivoida nuoria toimimaan kestävän kehityksen tavoitteiden parissa. Read Hour -kampanja on tehty vuosittain vuodesta 2019 lähtien.
Mitä teemme? Haastamme koko Suomen pysähtymään tunniksi YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8. syyskuuta. Kampanja on näkynyt muun muassa medioissa, kouluissa, katukuvassa, julkisissa kulkuvälineissä, sosiaalisessa mediassa, Big Brother -talossa sekä kirjastoissa. Vuonna 2019 järjestimme myös lukutapahtuman Helsingin keskustakirjasto Oodissa, jossa tunnetut suomalaiset lukivat yleisölle ääneen lempiteoksiaan. Kampanjaan on osallistunut kymmeniä vaikuttajia, yrityskumppaneita, organisaatioita tai julkista tukijaa ja siitä on vuosittain kirjoitettu useita juttuja mediassa. Etenkin Read Hour -päivänä 8. syyskuuta aihetunnisteella #ReadHour on jaettu tuhansia julkaisuja. Kouluissa tuhannet nuoret ovat viettäneet Read Hour -lukutuntia koulupäivän aikana.
Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa olivat vuonna 2019 mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater, Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Yle, opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta.
Vuonna 2020 Read Hour -kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Moomin Characters, Pikkujätti ja UPM. Kampanjassa olivat mukana myös A-lehdet, Aikakausmedia, Aku Ankka, Alma Media, Deloitte, Demi, Espoon kaupunki, HSL, Jodel, Keskisuomalainen, Kuluttajaosuustoimikunnan säätiö, Kuntaliitto, McDonald’s, Mediateko Oy, Meltwater, Otavan kirjasäätiö, Oulun kaupunki, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Tampereen kaupunki, TietoEVRY, Turun kaupunki, Vantaan kaupunki, Yle.
Vuonna 2021 Read Hour -kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Moomin Characters, WSOY, Alfred Kordelinin säätiö ja Svenska kulturfonden.
Kampanjan kumppaneita ovat Sanoma, Soome instituut, Alma media, Deloitte, Meltwater, Lukuliike, Finnkino, Bonnierförlagen, Jodel, Keskisuomalainen, Mediateko, Svenska folkskolans vänner, Riot, TietoEVRY.
Kampanjaa tukevat lisäksi Aku Ankka, Bonnier Carlsen, Ebban, Finlandsinstitutet, Funnys Äventyr, Förlaget, Isobar, Junibacken, Läsrörelsen (Ruotsissa), Lukukeskus, Macmillan Children’s Books, Miltton, Norræna húsið, Oxfam, The Point, Punainen risti, SelmaStories, Sort Of Books, Svensk biblioteksförening, Svenska barnboksinstitutet, Sydkustens landskapsförbund, Tarton suomalainen koulu, Waterstones.
Milloin? Vuonna 2019 virallinen kampanja-aika oli 26.8.–8.9.2019. Kampanja alkoi 100 nuoren flashmob-tempauksella Kampin Narinkkatorilla Helsingissä, ja se huipentui sunnuntaihin 8.9. klo 19, kun tunnetut suomalaiset lukivat ääneen lempiteoksiaan Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Vuonna 2020 kampanja-aika lyheni yhteen viikkoon ja lukutaitoa juhlistettiin Read Hour -kampanjalla 31.8.-8.9.2020. Vuonna 2021 Read Hour -kampanjaa vietettiin ensimmäistä kertaa Suomen lisäksi Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Virossa, Islannissa ja Japanissa.
Lisätietoja:
Read Hourista on tarkoitus juurruttaa jokavuotinen lukemiselle hurraava juhlapäivä. Kampanja järjestetään seuraavan kerran vuonna 2022, jolloin koko Suomi lukee tunnin torstaina 8.9. Lue lisää: readhour.fi.