Nuoret tarvitsevat valmiiden vastausten sijaan tulevaisuuslukutaitoa
Erään arvion mukaan 65 prosenttia tänä päivänä koulunsa aloittavista nuorista päätyy aikanaan ammatteihin, joita ei vielä ole olemassa. Tämä on uudenlainen haaste kasvatukselle ja koulutukselle. Niiden olisi kyettävä valmistamaan oppijoita yhteiskuntaan, joka muuttuu jatkuvasti, kuten OECD:n koulutusjohtaja Andreas Schleicher on todennut. Aiemmin koulutuskasvatus tarjosi oppilaalle kartan ja tiedon päämäärästä. Tulevaisuudessa koulun on oltava pikemminkin ”kompassi”, […]
Roosa Kekki, 18: Opin ettei kannata sanoa, että on huono jossain
”On jotenkin tosi hyvä fiilis, kun onnistuu jossain. Kun muut kehuvat, tulee olo, että ’apua, kiitos!’. Se on tuntunut hyvältä täällä musiikkityöpajoissa. En ole koskaan aiemmin soittanut mitään soittimia. Täällä olen kokeillut pianoa, kitaraa ja rumpuja. Se on tuntunut tosi kivalta! Kuvionuottien pohjalta on aika helppo soittaa. Esimerkiksi pianossa näppäimet on merkitty värein ja siitä […]
Lukion uusi opetussuunnitelma onnistuu vahvistamaan pehmeitä arvoja, mutta kirjoituksissa suoriutuminen korostuu edelleen
Lukion opetussuunnitelmaa alettiin työstää noin vuosi sitten. Tein omalle työryhmälleni heti selväksi, että minulla on kaksi tavoitetta: nuorten jaksaminen ja hyvinvointi tulee olla tärkein päätöksiä suuntaava asia ja haluan, että opinto-ohjaukseen otetaan mukaan sen pohtiminen, miten arvot, uskomukset ja tärkeät ihmiset vaikuttavat nuorten päätöksiin. Molemmat toteutuivat hyvin. Isoin helpotus ainakin itselleni on, että nuorten ja […]
Alessio, 17: Vain yrittämällä voi onnistua
”Se, että minulla on asperger, ei tarkoita, etten pystyisi keskittymään. Keskittyminen voi vain olla välillä hankalaa. Soitin biisissämme nauhalle sähköpianoa. Minua jännitti, koska minulla oli vain muutama yritys. Sain oman osuuteni purkkiin heti ensimmäisellä yrityksellä. Soittaessani minulla oli sellainen olo, että en keskittynyt mihinkään muuhun kuin siihen, että pitää keskittyä. Onnistuin, mutta se oli vaikeaa. Luultavasti se johtui siitä, että musiikki […]
Kenellä on oikeus päättää huomisen suunta?
Työhömme kuuluu kiinteästi seurata, mitä maailmalla ja maailmassa tapahtuu. Syksyllä 2019 järjestetty Finnsight 2019 – Ennakointifoorumi pureutui heikkoihin signaaleihin ja yllättäviin tulevaisuuksiin. Tapahtuman innoittamana jäin pohtimaan nuorten tulevaisuususkoa. Sitran tulevaisuusasiantuntijaMikko Dufvanosti nimittäin tapahtumassa esiin käsitteen tulevaisuusvalta.Käsite pitää sisällään kysymyksen siitä, kenellä on oikeus päättää huomisen suunta. Kuka määrittelee toivotun tulevaisuuden, ja keitä kuullaan? Nuorille pitäisi […]
Tulevaisuuden supertaidoista
Nopeasti muuttuva maailma horjuttaa nuorten uskoa tulevaisuuteen. Esimerkiksi työelämän ja osaamisen murros, ilmastonmuutos, digitalisaatio ja eriarvoistuminen kasvattavat nuorten epävarmuutta tulevaisuutta kohtaan. Millainen maailma on vuonna 2030? Onko ilmastonmuutos saatu torjuttua? Millaista työtä on tarjolla? Millaista osaamista tarvitaan työelämässä? Nykyisiä ammatteja tulee katoamaan ja työelämän osaamistarpeet tulevat muuttumaan. Toisille se luo mahdollisuuksia, mutta samalla yhä useampi […]
Sirkusohjaaja löytää nuorten kanssa jokaiselle tärkeän roolin
Maahanmuuttajataustaisille nuorille pidetyissä sirkustyöpajoissa ratkaisut kielimuurin ja kulttuurierojen ylittämiseen löytyvät sirkuksen tekemisestä itsestään. “Jonkun verran käännämme sanoja esimerkiksi englannin tai venäjän kielelle, mutta jos yhteistä kieltä ei ole, ymmärtäminen syntyy suurimmaksi osaksi elekielellä. Fyysinen tekeminen tuo kaikki tasavertaisempaan tilanteeseen, kun ymmärretyksi tuleminen ei vaadi sanoja. Oppiminen tapahtuu liikettä matkimalla”, sirkusohjaaja Oona Möller sanoo. “Kaikilla sirkustyöpajoihin […]
Taide on hyvinvointia
“Koulutus on tehokkain ase, jota voimme käyttää muuttamaan maailmaa” – Nelson Mandela. Naatange Art La -hanke, eli NAL, on Lasten ja nuorten säätiön 2017 Senegalissa käynnistämä ja toteuttama nelivuotinen kehitysyhteistyö- ja koulutushanke. Hankkeen turvin lisäkoulutetaan syrjäytymisvaarassa ja haasteellisessa elämäntilanteessa eläviä nuoria yrittäjyyteen ja ammattimaiseen toimijuuteen, jotta heillä olisi tulevaisuudessa mahdollisuus työllistää ja elättää itsensä taiteilijoina ja osin […]
Tulevaisuuskoulu liittyy Lasten ja nuorten säätiöön
Lasten ja nuorten säätiön vuonna 2019 voimaan astuneen uuden strategian myötä työssämme on nyt voimakas katse tulevaisuuteen. Se tarkoittaa, että huomioimme toiminnassamme aiempaa vahvemmin yhteiskunnan muutokset ja tarjoamme samalla nuorille välineitä, joiden avulla he pystyvät rakentamaan merkityksellistä tulevaisuutta nopeasti muuttuvassa maailmassa. ”Tulevaisuuskoulun työlle on valtava tarve, joka tulee kasvamaan entisestään. Liittyminen Lasten ja nuorten säätiöön […]
Viisi vinkkiä opiskelijalle stressin vähentämiseen
Hei, olen Mirjam Erkamaa toisen vuoden yhteisöpedagogiopiskelija Turusta. Olen tehnyt tänä syksynä paljon töitä nuorten parissa ja havainnut ilmiön, että nuoret stressaavat helposti. Olen ollut mukana mm. coach-toiminnassa syksyllä 2019 VALMA-nuorten kanssa. Nuorten kanssa olen päässyt kokeilemaan erilaisia keinoja, jotka voivat auttaa stressin lievittämiseen. Nuoren arki on hektistä. Lähiopetus on vähentynyt ja opiskelu jää yhä […]
Sampo lahjoitti Lasten ja nuorten säätiölle 50 000 euroa – kiitos kaikille tämän vuoden tukijoillemme!
“On ilahduttavaa, että tänä vuonna niin moni yritys päätti tukea juuri meitä. Työmme ei olisi mahdollista nykyisessä laajuudessaan ilman lahjoituksia. Yritysten tuen avulla pystymme vaikuttamaan myönteisesti monen nuoren tulevaisuuteen”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen. Lasten ja nuorten säätiö työskentelee sen eteen, että jokainen nuori tuntisi elämänsä merkitykselliseksi. Tavoitamme vuosittain yli 20 000 nuorta. […]
Vararehtori iloitsee, kun nuoret uskaltavat näyttää piilevät kykynsä
Kaikille avoimessa välituntisirkuksessa koulumme nuoret kokeilevat erilaisia sirkusvälineitä ja harjoittelevat sirkusohjaajien avustuksella monenlaisia taitoja. Välituntisirkus saapuu liikuntasaliimme kerran viikossa iltapäivän pitkän välitunnin ajaksi. Sorin Sirkuksen ohjaajat pitävät välituntisirkusta koulussamme nyt toista vuotta, ja toiminta on lähtenyt hienosti rullaamaan. Alkuvaiheessa innokkaimpia osallistujia olivat maahanmuuttajataustaiset tytöt, ja tänä vuonna mukaan on tullut paljon poikia. Aikaisemmin liikuntasalissa pelaaminen […]
Nuorten kohtaaminen innosti ja herätti ajattelemaan
Kesän vaihtuessa syksyyn ja ensimmäisten lehtien muuttaessa väriään sain mahdollisuuden erilaiseen työpäivään. Pääsin kohtaamaan nuoria pääkaupunkiseudun suurimmassa ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, jonka kanssa työnantajamme oli sopinut vapaaehtoistyön toteuttamisesta. Olin keskustellut järjestäjän kanssa päivän kulusta, mutta lähdin koulua kohden aamulla kuitenkin mietteliäänä ja epävarmana, joskin täynnä intoa ja suuria odotuksia. Ensikohtaaminen opiskelijoiden kanssa jännitti puolin ja toisin. Löysimme […]
Read Hour -kampanja pysäytti suomalaiset lukemaan
Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yhteisen Read Hour -kampanjan tavoitteena oli pysäyttää koko Suomi lukemaan tunniksi kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. Keräsimme kampanjan aikana dataa sen onnistumisesta. Kokosimme yhteen muutamia kohokohtia. ”Kampanja ylitti odotuksemme. Erityisen ilahtuneita olimme siitä, miten moni koulu ja nuori lähti mukaan. Ensi vuonna aiomme vankistaa Read Hourin asemaa kansallisena juhlapäivänä, […]
Erityisopettaja Jari Vartiaisen mielestä talous on tärkeä aihe koulussa
”Meidän normaalissa opetuksessamme rahakeskustelu lähtee siitä, millaista palkkaa työstä saa, miten siitä menee verot ja muut maksut ja paljonko vaikkapa asuminen maksaa. Siksi oli tärkeää, että Taloudellinen mielenrauha -työpajoissa pääsimme kiinni erilaiseen ja opiskelijoiden näköiseen näkökulmaan: millainen on heidän suhteensa rahaan. Tai mitä jos raha loppuisi maailmasta? Käsittelemämme teemat nousivat nuorten ajatuksista. Vaikka käsittelimme työpajoissa rahaa, ajattelen, että yhtä tärkeää […]
Mun polku -valmentajat: ”Näissä unelmissa asuu rohkeus, näissä nuorissa on rohkeus”
Kolme nuorta, kolme tarinaa ja kolme unelmaa. Matkaa ja askelia kohti oman tulevaisuuden polkua. Oivalluksia ja inspiraation äärellä tapahtuvia kohtaamisia. Koskettavia ihmisen näköisiä tarinoita. Tilanteisiin heittäytymistä avoimena hetkelle ja kohtaamiselle sellaisenaan. Rohkeuden säveliä mukailevan taajuuden kanssa matkaamista. Mitä tapahtuu, kun omalle unelmalle antaa kasvot? Kun unelma saa tilaa kasvaa ja kehittyä, vahvistua. Kun joukko ihmisiä istuu […]
”Verkostot olivat jotain, joita jo valmiiksi menestyneillä ihmisillä oli”
Kuka tahansa, joka tietää mitä haluat, voi kuulua verkostoosi ja auttaa sinua eteenpäin. Kuten monet nuoret aikuiset, olin pitkään tuuliajolla ja etsin paikkaani. Korkeakoulututkinnon puute ja vähäinen työkokemukseni tuntuivat työmarkkinoilla todella rajoittavilta tekijöiltä. Miten kukaan koskaan voisi palkata minut, jos en pystyisi riittävästi osoittamaan kykyjäni paperilla? Tunsin kyllä ihmisiä, joilla uskoakseni oli minusta positiivinen ja osaava mielikuva. […]
Kiitos, kun uskoit minuun
Missä minä olisin ilman sinua? Sitä mietin useasti kohdatessani entisiä työnantajiani, mentoreitani ja kannustajiani. Ihmisiä, jotka ovat tarjonneet mahdollisuuksia ja rohkaisseet tarttumaan niihin. Kesällä 2019 julkaistun e2 Tutkimuksen ”Mä koitan itse selviytyä kaikesta – tutkimus työn ja koulutuksen ulkopuolella olevista nuorista” -raportin mukaan työ on tärkeä tulevaisuuden tavoite työn ja koulutuksen ulkopuolella oleville nuorille. Työelämään kiinnittyminen koetaan kuitenkin […]
Opinnäytetyö tukee Valma-opiskelijoiden työharjoittelun järjestämistä yrityksissä
Tuomas Tirkkonen teki opinnäytetyönsä Lasten ja nuorten säätiön koordinoimaan Alku-hankkeeseen. Opinnäytetyö esittelee verkostomaisen toimintamallin yrityksen, Lasten ja nuorten säätiön ja Valma-koulutuksen väliseen yhteistyöhön. Valma-koulutuksella tarkoitetaan ammatilliseen koulutukseen valmentavaa koulutusta, jota järjestetään ammattioppilaitoksissa. Toimintamallin kehittämisprosessissa oli mukana Lasten ja nuorten säätiön henkilökuntaa ja yhteyshenkilöt Valma-koulutuksesta ja yhteistyöyrityksestä. Alku-hankkeen puitteissa Lasten ja nuorten säätiö lanseerasi marraskuussa 2019 HuippuHarkka-konseptin, joka […]
Vår praktikant Tea: Hur skulle mitt liv se ut, om jag hade hittat mina styrkor tidigare?
Under min praktik har jag fått koordinera Dreams svenskspråkiga verksamhet samt delta i utvecklingen och förverkligandet av Finlands första Read Hour -läskunnighetskampanj. Jag har fått insikt i talrika projekt där olika konstnärliga metoder tillämpas för att ge ungdomar en bättre förståelse av sina egna styrkor och passioner, sin potential och sin kapacitet. Jag har fått se vad […]