Tulevaisuuskoulu ja Amos Rex kutsuvat nuoret tutkimusmatkalle tulevaisuuksiin 

14.10.2024

Tervetuloa tutkimusmatkalle tulevaisuuksiin Amos Rexin taidemuseoon! Tulevaisuuskoulun taidepaja on avoinna kävijöille museon Studio Rex -tilassa 2.3.2025 asti.

Tulevaisuuskoulun taidepajassa kävijä pääsee käyttämään luovuuttaan rakentamalla kuvitteellisia elokuvakohtauksia omasta tai maailman tulevaisuudesta. Tulevaisuuskoulun ja Amos Rexin yhdessä suunnittelemat tehtävät pohjautuvat kriittiseen tulevaisuusajatteluun. Tässä tilassa ei ole oikeita tai vääriä vastauksia – taide vapauttaa tekijänsä tutkimaan ajatuksiaan ja tunteitaan. 

Vierailun tehtävät on suunniteltu erityisesti yläkoululaisille ja sitä vanhemmille. Nuoremmat lapset voivat hyvin osallistua tehtäviin aikuisen avustuksella. 

Tulevaisuuskoulussa opitaan tulevaisuusajattelua 

Nopeasti muuttuvassa maailmassa tulevaisuuden ajatteleminen ja siitä keskusteleminen voi tuntua hankalalta. Nuorten näkökulmasta on tärkeää, että heidän äänensä kuuluu yhteiskunnallisessa keskustelussa tulevaisuudesta puhuttaessa. 

“Erityisen tärkeää on luoda oikeanlaiset olosuhteet ja yhteinen virittäytyminen tutkittaviin teemoihin. Tietoa ei voi kaataa ylhäältä alas valmiina vastauksina, vaan nuoret tulee nostaa tasavertaisiksi keskustelukumppaneiksi tulevaisuusajattelun äärelle. Studio Rexin taidepajassa tämä toteutuu taiteen avulla – ilman oikeita tai vääriä vastauksia”, kertoo Tulevaisuuskoulun taidekasvattaja Ilpo Rybatzki

Taide toimii tulevaisuusajattelun välineenä 

Taide voi auttaa kuvittelemaan mahdollisia tulevaisuuksia. Taidemuseo ympäristönä luo puitteet luovalle oppimiselle ja taiteelliselle tutkimiselle. Se tarjoaa ilmapiiriin, jossa voi tarkastella arkisia asioita uusin silmin ja mielikuvitella tulevaa – entä jos mahdoton olisikin mahdollista? 

Studio Rexin Tulevaisuuskoulussa museokävijä saa välineitä sanoittaa ja kuvittaa tulevaisuuteen liittyviä ajatuksiaan, toiveitaan ja pelkojaan. Taidepaja tarjoaa mahdollisuuden kohtaamisille erilaisten tulevaisuuskuvien ympärillä: tilan, jossa voi yksin tai yhdessä pohtia, miltä parempi tulevaisuus näyttäisi. 

Tulevaisuuksia pääsee tutkimaan maaliskuuhun 2025 asti 

Tulevaisuuskoulu on Amos Rexissä palestiinalais-tanskalaisen taiteilija Larissa Sansourin (s. 1973) näyttelyn ajan 9.10.2024–2.3.2025. Sansourin näyttelyssä kohtaavat niin mennyt, nykyisyys ja mahdollisuudet tulevaisuudet, jotka avaavat tilan uusille tavoille ajatella palestiinalaista historiaa, menetystä ja traumaa.    

Kouluryhmät vierailevat museossa ja näyttelyssä maksutta, omatoimisen vierailun voi varata etukäteen Amos Rexin verkkosivuilla, sähköpostitse tai puhelimitse.

Lisätietoja 

Ilpo Rybatzki

Taidekasvattaja

ilpo.rybatzki@nuori.fi

040 480 9435

Tulevaisuuskoulu kutsuu mukaan tutkimusmatkalle vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin ja vahvistaa kykyä kuvitella parempia tulevaisuuksia. Se opettaa nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille, miten tulevaisuusajattelu voi antaa välineitä toivottavan tulevaisuuden rakentamiseen. Tulevaisuuden tutkimusmatkailua tukevat pääyhteistyökumppanit Tietoevry ja UPM. Tulevaisuuskoulu on osa Lasten ja nuorten säätiötä


Lue lisää

Tämän takia tulevaisuuslukutaitoa tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa 
Asiantuntija Mari Tähjä esittelee Nuoret vihreän siirtymän ratkaisijoina -katsauksen keskeisimmät havainnot, joissa korostuu tarve kuulla tulevaisuuden ammattilaisia.
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö opettaa tulevaisuusajattelua tarinan keinoin
Maksuton verkko-oppimisympäristö on tarkoitettu erityisesti yläkouluille.
Yli 10 000 nuorta vietti Tulevaisuuspäivää – näin he ajattelevat tulevaisuudesta
Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu, Tietoevry ja UPM kartoittivat nuorten tulevaisuususkon tilaa kysymällä Tulevaisuuspäivänä nuorilta, mitä he ajattelevat tulevaisuudesta ja miten he haluaisivat siihen vaikuttaa.   Tulevaisuuspäivää viettäneistä nuorista noin 2000 vastasi kyselyyn. Sama kysely toteutettiin myös Tietoevryn ja UPM:n henkilöstölle, joista vastauksensa antoi yhteensä noin 100 aikuista. Nuoret näkevät oman tulevaisuutensa valoisana ja kokevat vaikuttamismahdollisuutensa siihen […]