Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on digitaalinen oppimisympäristö, joka kutsuu yläkoululaiset ratkomaan salaista tehtävää ja oppimaan tulevaisuusajattelua. Yhdessä Tulevaisuusvirastossa työskentelevien Viktorin ja Tutun kanssa koululaiset tekevät aikahypyn, jonka avulla ihmiskunta osaa suunnata kohti parempia tulevaisuuksia.
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa sisältää neljä lukua, joista jokaisessa opitaan tarinan keinoin tulevaisuusajattelun keskeisiä osa-alueita, kuten vaihtoehtoisten tulevaisuuksien rakentamista, erilaisten muutosilmiöiden tunnistamista sekä toiveikkaiden tulevaisuuksien sanoittamista.
Oppimisympäristön kuunnelmat, tehtävät ja testit on suunniteltu innostamaan nuoret kuvittelemaan tulevaisuuksia ja kehittämään tulevaisuusajatteluaan.
Oppimisympäristö on kehitetty tiiviissä yhteistyössä nuorten kanssa ja materiaalia on testattu useammassa koululuokassa.
”Seikkailu Tulevaisuusvirastossa ei ole perinteinen oppimateriaali vaan tarinallinen oppimisympäristö, joka tekee tulevaisuusajattelun oppimisesta hauskempaa. Oppimateriaali kannustaa mielikuvittelemaan ja tarjoaa nuorille uudenlaisia työkaluja ja taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen”, Tulevaisuuskoulun ohjelmapäällikkö Noora Kupari toteaa.
Ensimmäinen yläkouluikäisille nuorille kehitetty tulevaisuusajattelun verkko-oppimisympäristö
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on Suomen, kenties jopa maailman, ensimmäinen yläkoululaisille kehitetty kaikille avoin tulevaisuusajattelun verkko-oppimisympäristö. Seikkailulle pääsee mukaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Oppimisympäristön on kehittänyt Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu kumppaneidensa UPM:n ja Tietoevryn tuella.
”Meille on tärkeää olla tukemassa nuoria ja heidän tulevaisuususkoaan. Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö tarjoaa uudenlaisia tapoja oppia tulevaisuusajattelua, joka auttaa navigoimaan muuttuvassa maailmassa ja sekä opinnoissa että työelämässä”, UPM:n sosiaalisen vastuun johtaja Kaisa Vainikka toteaa.
Digitaalisuus tekee oppimisesta vuorovaikutteista: nuoret voivat oppimisympäristössä vertailla omia ajatuksiaan muiden kanssa ja saada tulevaisuuden kysymyksiin erilaisia näkökulmia.
”On todella hienoa, että Seikkailu Tulevaisuusvirastossa -oppimisympäristö näkee nyt digitaalisen päivänvalon ja pääsee hyötykäyttöön antamaan uudenlaista evästystä nuorten tulevaisuusajatteluun. Tietoevryllä haluamme osaltamme vahvistaa nuorten uskoa ja uskallusta tulevaisuuteen – tässä myös teknologialla on monin tavoin kasvava rooli”, Tietoevryn viestintäjohtaja Jonna Peltola kertoo.
Lisätietoja
Noora Kupari
Ohjelmapäällikkö
noora.kupari@nuori.fi
044 545 2302