”Read Hourin tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan. Aiemmista vuosista poiketen tuotimme tällä kertaa lukuiloa tuovan materiaalikokonaisuuden koulujen lisäksi myös erikseen päiväkodeille, jotta tavoittaisimme kohderyhmän laajasti. Olemme iloisia, että Read Hourin viettoa varten tehdyt materiaalit otettiin innolla vastaan”, sanoo Lasten ja nuorten säätiön ohjelmapäällikkö Heidi Enbacka.
Read Houria vietettiin päiväkodeissa ja kouluissa – lukuilon materiaalit yhä käytettävänä
Ennakkoon Read Houriin ilmoittautui yhteensä yli 1000 päiväkotia sekä ala- ja yläkoulua ympäri Suomen. Ilmoittautumisia saapui yli 200 paikkakunnalta aina Utsjoelta Hankoon. Opettajiensa ja kasvattajiensa kanssa ennätykselliset yli 60 000 lasta ja nuorta osallistui Read Houriin.
Kampanjan nettisivuilla vierailtiin kymmeniä tuhansia kertoja ja suosituimpia sisältöjä olivat päiväkotien ja alakoulujen materiaalit. Päiväkotien materiaalilataukset vastasivat ilmoittautuneiden opettajien määrää, kun taas alakouluissa materiaalin pariin löydettiin selvästi monesta eri kanavasta. Alakoulun materiaalin lataukset olivat kymmenkertaiset etukäteen ilmoittautuneihin verraten.
Kaikki materiaalit ovat yhä maksutta saatavilla osoitteessa readhour.fi. Ne sopivat mainiosti varhaiskasvatuksen ja peruskoulujen opetukseen myös kampanja-ajan jälkeen lukuiloa nostattamaan. Myös kampanjan iloksi kootut lukuvinkit ovat yhä esillä.
Tutustu materiaaleihin:
Lukujengin kieliseikkailu sisältää tarinan ja tehtäviä alle kouluikäisille. Kaikki materiaali on saatavilla viidellä kielellä: suomeksi, ruotsiksi, pohjoissaameksi, koltansaameksi ja inarinsaameksi:
Alakoulun oppitunnille kehitetty materiaalikokonaisuus keskittyy Tove Janssonin Kertomus näkymättömästä lapsesta -tarinaan. Tarinan ja toiminnallisia tehtäviä sisältävä kokonaisuus yhdistää lukemisen ja tunnetaidot.
Yläkoululaisille tuotetuissa lukuvinkkivideoissa nuoret esittelevät kirjoja muille nuorille. Videoita voi katsoa itsekseen tai opettajan ohjaamalla oppitunnilla.
Päiväkotien ja koulujen lisäksi myös lukuisat kirjastot olivat mukana järjestämässä Read Houria esimerkiksi satutuokioiden ja lukuvinkkihyllyjen merkeissä. Sosiaalisessa mediassa #ReadHour innosti mukaan erilaisia lukijoita pohtimaan omia suosikkeja lasten ja nuorten kirjallisuuden parista. Read Hour näkyi ja kuului myös katukuvassa, mediassa, sosiaalisessa mediassa, radiossa ja televisiossa.
Read Hourin pääyhteistyökumppanit vuonna 2023 olivat Moomin Characters ja Otava. Kampanjaa tukivat Svenska kulturfonden, Opetushallitus, Svenska folkskolans vänner, Lisi Wahls Stiftelse ja Storytel.
Materiaalien tuotannossa olivat mukana Lukukeskus, Seinäjoen kaupunginkirjasto Erte ja Saamelaiskäräjät. Kampanjan näkyvyyttä olivat mahdollistamassa Alma Media, Mediateko, Sanoma ja Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto.
Read Hour kiinnostaa myös Suomen ulkopuolella
Suomesta lähtöisin oleva Read Hour innosti lukemaan myös muissa maissa:
- Ruotsissa Läsrörelsen värväsi kampanjaan mukaan satoja lukevia esikuvia, kuten pääministeri Ulf Kristerssonin, 10-vuotiaan kirjavideontekijän Sepenta Sarhadin sekä Bamse-sarjakuvahahmon.
- Norjassa Foreningen !les koordinoi eri tapahtumia, muun muassa lukutuokioita pienoiskirjastoiksi muutettujen vanhojen puhelinkoppien yhteydessä.
- Tanska vietti Read Houria ensimmäisen kerran. Maan julkiset kirjastot haastoivat mukaan paikalliset kirjastot, koulut ja päiväkodit viettämään tuntia lukemisen parissa.
- Suomen Viron-instituutti haastoi Virossa lukemaan sosiaalisen median kautta. Lisäksi Tartossa ja Tallinnassa kirjastot jalkautuivat julkisiin paikkoihin tarjoamaan luettavaa jokaiselle tunnin ajaksi.
- Read Hourin pääyhteistyökumppani Moomin Characters näkyi isosti myös Isossa-Britanniassa, jossa kampanjan aikana järjestettiin teemaan liittyviä tapahtumia ja kilpailuja. Tempaukset koordinoi Riot Communications.