Kun Iines Isomäeltä ja Fuad Mohamedilta kysytään, mikä oli parasta TET-jaksossa, esiin nousevat muun muassa uusiin ihmisiin ja työtehtäviin tutustuminen, vastuun saaminen ja tasavertaisina työyhteisön jäseninä kohdelluksi tuleminen. Isomäki käy yhdeksättä luokkaa Tapiolan koulussa Espoossa, Mohamed Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä.
Molemmat osallistuivat Lasten ja nuorten säätiön, Deloitten, Stora Enson ja Wärtsilän järjestämälle TET-jaksolle. Deloitte, Stora Enso ja Wärtsilä muodostivat yhdessä TET-campuksen, jossa TETiläiset tutustuivat viikon kestävän jakson aikana kaikkien kolmen yrityksen toimintaan ja työntekijöihin.
“Pääsimme oppimaan esimerkiksi kyberturvallisuudesta ja palvelumuotoilusta sekä siitä, kuinka paljon työtehtäviä ja työntekijöitä on tällaisten isojen yritysten taustalla”, Isomäki kertoo.
Tärkeimpiä oppimiskokemuksia nuorille oli, kuinka erilaisia teitä ihmiset kulkevat päästäkseen erilaisiin paikkoihin ja asemiin. Vaikka TET-paikkana yritykset tuntuivatkin virallisilta, nuoret kokivat silti voineensa olla rentoina ja omina itsenään. Työpaikan yhteisöllinen tunnelma vetosi molempiin.
“En aiemmin tiennyt, mitä haluaisin tehdä työkseni, mutta nyt voin sanoa paremmin, mitä haluan. Olen nähnyt, millaista on Deloittella, Wärtsilällä ja Stora Ensolla – oli aika makeeta!” Mohamed iloitsee.
Nuorten mielestä TET on työnantajalle oiva tilaisuus kohottaa työnantajamielikuvaa
Sekä Isomäki että Mohamed ovat yksimielisiä siitä, että TET-harjoittelijoiden ottamisesta osaksi työyhteisön arkea on hyötyä yrityksen maineelle työnantajana. Sana TET-kokemuksista leviää, kun nuoret puhuvat harjoittelupaikoista. Hyvä harjoittelukokemus voi herättää nuoren kiinnostuksen ja innostaa häntä hakemaan myöhemmin vaikkapa kesätöitä yrityksestä. Toisaalta sana voi levitä myös huonoista kokemuksista.
TET.fi-palvelussa tulee olemaan tarjolla laadukkaita pedagogisia materiaaleja harjoittelun toteuttamiseen. Niiden tarkoituksena on edesauttaa molemminpuolisen hyvän TET-kokemuksen toteutumista.
TET-paikan tarjoamisesta hyötyvät siis sekä työnantajat että harjoitteluun tulevat nuoret. Nuoret oppivat käytännönläheisellä tavalla, millaista työelämä on ja minkälaisia työtehtäviä on olemassa. Yritysten työnantajamielikuva saa uutta nostetta, kun TETiläiset vievät viestiä harjoittelupaikastaan eteenpäin kavereille ja muille tulevaisuuden TETiläisille.
Mohamed on jo ehtinyt välittää omaa hyvää kokemustaan eteenpäin:
“Omalle pikkuveljelle sanoin, että ensi vuonna kannattaisi mennä TET-campukselle TETiin”, hän kertoo.
Uusi palvelu tuo TET-paikat tasavertaisemmin kaikkien saataville
TETiin mennään yleensä oman kodin lähellä sijaitseviin paikkoihin. TET-paikka löydetään sieltä, mistä uskalletaan kysyä. Suosittuja ovat esimerkiksi kaupat, kahvilat ja päiväkodit. Isomäki kertoo saaneensa ensimmäisen TET-paikkansa käytyään paikan päällä helsinkiläiskaupassa kysymässä. Toisen hän kertoo saaneensa vanhempiensa kautta, mutta tunnistaa samalla TET-paikkojen jakautumisen eriarvoisuuden:
“Vaikka olen tosi kiitollinen omasta paikasta, voi se silti olla tosi epäreilua, että joillain ei ole tällaisia mahdollisuuksia.”
Ensi vuonna avattava TET.fi-palvelu kerää kiitosta niin Isomäeltä ja Mohamedilta kuin Kulosaaren yhteiskoulussa opinto-ohjaajina työskenteleviltä Satu Nevalaiselta ja Kaisa Stenbäckilta.
“TETistä ajatellaan välillä vähän kapeasti. Ne ovat yleensä vain ne kaupat ja yritykset, jotka nuori näkee ympärillään. Ei ehkä uskalleta lähteä hakeutumaan mihinkään isompiin yrityksiin”, Stenbäck pohtii TET-harjoitteluiden nykytilannetta.
Uusi TET-paikkaa hakevia nuoria auttava palvelu kuulostaa Mohamedista ja Isomäestä hyvältä. Palvelun kautta TET-paikan etsiminen voi tuntua monesta mieluisalta, jos esimerkiksi fyysisesti paikan päälle meneminen jännittää.
“Ei oo helpointa löytää TET-paikkaa, sanon vaan!” Mohamed sanoo.
Palvelun kehittämistyöhön ja TET-jaksojen pilotteihin oppilaittensa kanssa osallistunut Nevalainen kiittelee hakemusprosessin selkeyttä. Yhteisen kehittämistyön tavoitteena on selkeä ja helppokäyttöinen palvelu kaikille.
“Kenenkään TET-jakso ei ole ainakaan jäänyt siihen kiinni, että olisi ollut jotenkin kamalan työlästä hakea paikkaa”, Nevalainen sanoo.
Isomäki, Mohamed, Nevalainen ja Stenbäck ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että tulevaisuuden työelämässä tärkeimpiä taitoja ovat vuorovaikutustaidot: me tarvitsemme toinen toisiamme.
”Parhaimmillaan TET on sellainen paikka, jossa loistavat nekin nuoret, jotka täällä kouluympäristössä eivät jostain syystä pärjää niin hyvin. TETin merkitys tulee esiin juuri silloin, kun nuori löytää TET-harjoittelussa itsestään sellaisia puolia, jotka koulun arjessa ovat jääneet piiloon”, Stenbäck summaa.
KOT-säätiö on tukenut TET.fi-palvelun kehittämistyötä vuonna 2022
Säätiön tuella olemme toteuttaneet
- Työelämätaitoihin ja TET-jaksoon keskittyviä työpajoja, joihin on osallistunut 114 yläkoululaista
- TET-lähettiläiden vierailuja kouluihin, joiden kautta 144 nuorta on saanut tietoa eri aloista ja urapoluista
- Viikon mittaisen TET-harjoittelun 38 yläkoululaiselle
- TET.fi-infotilaisuuden 297 yläkoululaiselle
Haluaisitko tietää lisää TET.fi-palvelusta? Ota yhteyttä:
Heidi Harju
Ohjelmapäällikkö
heidi.harju@nuori.fi
050 428 2031