Hauskahan peli olikin. Saatiin nauraa ihan kunnolla, kun keksin tarinoita hahmosta.
Tuntematon tulevaisuus 2052 -pelin kehittämistyöpajaan osallistunut opiskelija
Tuntematon tulevaisuus 2052 on roolipeli, jossa sukelletaan vuoteen 2052. Jokainen pelaaja pääsee pelaamaan peliä omalla hahmollaan, joka ratkaisee tulevaisuuteen sijoittuvia ongelmia.
Miksi Helsingin rautatieasema on hylätty ja siellä asuu omituisesti käyttäytyvä suljettu yhteisö? Miten muuten maailma voi ja minkälaisessa ympäristössä pelin hahmot seikkailevat? Pelin avulla opitaan ryhmätyötaitoja, unelmoimaan ja ajattelemaan mahdollisia tulevaisuuksia. Peli on kehitetty yhdessä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian opiskelijoiden kanssa.
Tuntematon tulevaisuus 2052 -roolipeli toteutettiin Pelaa!-hankkeessa. Se oli Nuorten Akatemian, SAKU ry:n ja Lasten ja nuorten säätiön yhteishanke vuosina 2020–2022. Hanketta rahoitti Euroopan sosiaalirahasto ja sitä koordinoi Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Roolipeli on osa Lasten ja nuorten säätiön Mahdolliset maailmat -kokonaisuutta.
Lataa tulostettavat hahmolomakkeet tästä. (pdf, 10 Mt)
Lataa tulostettava Rekonstruktio-yksikön Tarkastuslomake tästä. (pdf, 22 kt)
Nuorten Akatemian verkkosivuilta löydät myös hankkeessa toteutetut muut pelit: harrastusmahdollisuuksia esittelevän Hobica-lautapelin sekä liikettä lisäävän ja aivoja aktivoivan Fantasia-mobiilipelin.
Psst! Auttaisitko meitä kehittämään oppimateriaalejamme?
Haluamme tuottaa materiaaleja, jotka ovat aidosti hyödyllisiä. Auttaisitko meitä vastaamalla lyhyeen kyselyyn? Voit vastata kyselyyn anonyymisti alla olevan linkin kautta. Kiitos ajastasi!
Tutustu myös:
Pieni opas pelisuunnitteluun on suunnattu kaikille, jotka haluavat suunnitella oman pelin tai löytää uusia näkökulmia pelisisältöjen suunnitteluun. Opas tarjoaa katsauksen peliprojektin vaiheisiin ideoinnista ja konseptoinnista pelin viimeistelyyn. Vinkit ovat sovellettavissa minkä tahansa pelin suunnitteluun.