”Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret lukemaan, juurruttaa lukemiselle hurraava juhlapäivä ja edistää yhteiskunnallista keskustelua lukemisesta. Kampanjan tulosten perusteella näyttää siltä, että onnistuimme mainiosti”, iloitsee Read Hourin tuottaja Heidi Enbacka.
Read Hour näkyi ja kuului laajasti katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja nosti esiin lukemisen monia muotoja.
Kampanjan yhteydessä järjestettiin ensimmäistä kertaa koululaisille suunnattu Read Hour Live -virtuaalilähetys. Sitä ilmoittautui etukäteen katsomaan 34 000 nuorta. Lähetyksessä käsiteltiin niin rapin kuin näyttelemisen yhteyttä lukemiseen ja mukana oli paljon nuorten tekemää ohjelmaa. Lähetys oli kaksikielinen ja se sai osallistuneilta opettajilta keskimääräiseksi arvosanaksi 8. Yli 80 prosenttia vastanneista opettajista osallistuisi oppilaidensa kanssa vastaavaan uudestaan.
”Järjestimme Read Hour Liven ensimmäistä kertaa ja olemme iloisia siitä, että lähetys löysi heti paikkansa osaksi yli 230 koulun koulupäivää ympäri Suomen. Opettajien palautteiden pohjalta nuoret olivat innostuneet lähetyksen ansiosta lukemisesta ja luokissa oli käyty analyyttisia keskusteluita”, Enbacka kertoo.
Katso tallenne Read Hour Livestä YouTubesta: https://www.youtube.com/watch?v=gD1YPkuNDrk
Read Hour kansainvälistyi
Yhteistä lukutuntia vietettiin ensimmäistä kertaa myös Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Virossa, Reykjavikissä ja Tokiossa.
”Tämä vuosi toimi meille pilottina kampanjan kansainvälistämiseen. Panostimme yhdessä yrityskumppaneidemme, kuten Moomin Charactersin, kanssa Ruotsin ja Iso-Britannian valloitukseen, ja onnistuimme yli odotusten”, Enbacka sanoo.
Ruotsissa Read Hourista kirjoitti 26 mediaa, esimerkiksi Aftonbladet ja Göteborgs-Posten. Lisäksi ruotsalaiset kirjastot, kustantamot ja yksityishenkilöt aktivoituivat erinomaisesti sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #ReadHour.
Iso-Britanniassa tunnetut julkkikset kuten kirjailijat Eoin Colfer ja Floella Benjamin sekä tubettaja Simon Savidge ja näyttelijä Jennifer Saunders kannustivat laajasti osallistumaan kampanjaan sosiaalisessa mediassa ja kirjakauppaketjut järjestivät lukuisia tempauksia.
”Ensi vuoden Read Hourin suunnittelu on jo kovassa vauhdissa. Tavoitteemme on innostaa entistä suurempi ja kansainvälisempi joukko lukemisen äärelle 8.9.2022”, Enbacka sanoo.
Read Hour 2021 numeroina
- 8 päivän kampanja
- 6 eri maata
- kymmeniä tuhansia osallistuneita nuoria Suomessa
- 234 koulua mukana Read Hour Livessä
- 84 kirjastoa ympäri Suomen mukana kampanjassa
- 20 sosiaalisen median vaikuttajaa pro bonona
- 50 yritystä ja organisaatiota kumppaneina
- Yli 3 000 julkaisua sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #ReadHour, ja niillä 16 miljoonaa potentiaalista näyttökertaa
- 43 perinteisen median uutista digikanavissa
- 2,5 miljoonaa katselukertaa mediakumppaneiden tarjoamilla mainospaikoilla
- 14 645 eri kävijää kampanjan verkkosivuilla.
Read Hourin taustalla on laaja kumppanijoukko. Pääyhteistyökumppaneina kampanjassa vuonna 2021 olivat Moomin Characters, WSOY, Svenska kulturfonden sekä Alfred Kordellinin säätiö.