Förberedelser inför lektionen

På den här lektionen behandlas praon. Klassen reflekterar över upplevelserna under praon, och diskuterar därefter i grupper på 2–3 elever och med hela klassen.

Förberedelser

  1. Ta fram anteckningsmaterial
  2. Bilda grupper på 2–3 elever
  3. Fundera alltid på ett nytt tema på egen hand ett ögonblick. Efter det får du möjlighet att prata om temat med gruppen. Förbered er att berätta om gruppens bästa tankar för hela klassen.
Instruktioner till läraren 

Du kan använda det här materialet för att gå igenom praon med de unga och samtala med dem om vad de fick ut av sina prao-perioder.

Du kan dela ut materialet eller projicera det så att ni kan titta på det samtidigt.

Reflektionsfrågorna kan först behandlas i par eller smågrupper. Efter det kan ni diskutera några frågor med hela gruppen.

I materialet finns också några listor där de unga väljer egenskaper som de tycker är viktigast. Ni kan göra en gallup på egenskaperna, så ser ni hur åsikterna fördelas i er grupp.

Hur gick din prao?

Vilket av de följande påståendena beskriver bäst din prao?

Så här reagerade andra

0 %
Jag var intresserad, motiverad och aktiv.
0 %
Jag klarade mig bra på prao.
0 %
Jag känner att jag skulle ha kunnat göra bättre ifrån mig.
0 %
Jag kom inte riktigt i gång.

Min praoplats

Var gjorde du din prao och vad gjorde du där?

Vilket betyg ger du din praoplats? 

Skulle du rekommendera din praoplats till andra unga?

Praons höjdpunkt

Reflektera över dina upplevelser under praon.

  1. Vilket ögonblick eller vilken händelse var höjdpunkten under din prao?
  2. Vem var med just då?
    • Tänk på de människor som var med dig i det ögonblicket. Hur påverkade de din upplevelse? 
  3. Varför är just det här minnet viktigt för dig?
    • Fundera på det ögonblick som du valt. Berättar det någonting om vilka saker du är intresserad av i arbetslivet?
  1. Använd bilden här intill för att påminna dig själv om de mål du satte upp för dig själv före praon.
  2. Hur uppnåddes dina mål?
  3. Vilka råd skulle du ge dig själv om du gick på prao igen?

Reflektera

Vilket var det mest intressanta mötet som du hade under praon?

Hörde du talas om ett nytt yrke eller en ny arbetsuppgift under din prao?

Tänk på en viktig lärdom eller insikt från din prao och skriv ner den.

Hahmot kannattelevat toisiaan.
  1. Tänk på de människor som du träffade under praon.
  2. Vem minns du alldeles särskilt?
    • Varför lade du märke till hen eller hens arbete?
    • Vilka sidor av personens arbete tycker du lät intressanta?
  3. Tips för framtiden
    • Fick du nya idéer för ditt sommarjobb eller dina fortsatta studier under praon?
    • Vem av dem som du mötte under praon skulle du ringa för att fråga om tips om sommarjobb?

Vem och vad är en referens?

  • En referens är en person som du kan referera dvs. hänvisa till och som vill rekommendera dig för en potentiell arbetsgivare.
  • Det kan hända att du under din prao tillbringade tid med någon som blev imponerad över din attityd. 
  • Du kan be den här personen att vara din referens när du söker jobb. Du kan också be att personen ställer upp som referens vid något senare tillfälle. 
  • Glöm inte att du inte kan presentera någon som din referens utan att du frågat personen om lov. 
  • När du söker ett nytt jobb är det viktigt att du frågar referensen om du fortfarande kan presentera hen som din referens.
  • Kom ihåg att det alltid är frivilligt att vara referens! Om personen tackar nej, är det inte personligt. Det kan bero till exempel på att personen upplever att hen inte känner dig tillräckligt bra för att ge en rekommendation. Då ska du modigt fråga någon annan!

Fint! Vi hoppas att praon gav dig nya insikter och kunskaper om arbetslivet.